20080923 Numera identifierad som Pontonkran nr 16...
Den bärgade är Månfiskaren ex Sigrid ex Vielle Montagne I.
Har en serie med 14 negativ av denna händelse men vad är det för kran med max lyftkraft 40000 kg. Kan inte se regnr på husvagnen placerad på taket så bilregistret funkar inte
Är det sen någon som vet vem fotografen är till orginal fotona är det ett plus, "hedras den som hedras bör".
Attachments
Månfiskaren ex Vielle Montagne 1 bärgas 14.jpg (77.53 KiB) Viewed 102474 times
Månfiskaren ex Vielle Montagne 1 bärgas 4.jpg (85.01 KiB) Viewed 102479 times
Last edited by Skepparättling on 23 Sep 2008, 21:27, edited 1 time in total.
Mvh
Anders Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Gissar att det är utanför Beckholmen med Danviksklippan i bakgrunden, vet intet mer.
Här kommer ett par bilder till med samma rubrik som föregående.
Bilderna är tagna i Göteborg på 70-talet, jag ser inte namnet på kranen men det verkar stå nåt på hytten.
Det skulle va kul med lite bilder på pontonkranar , de verkar ju vara utrotningshotade nuförtiden ( lite som dinosaurierna ).
Kranen som bärgar Månfiskaren benämndes 50-TONNAREN.
Den har tillhört Stckholms Hamn, vid detta tillfälle var Roger Karlsson ägare. Kranen var ursprungligen ångdriven, när ångpannan gav upp ersattes den av en stor dieselkompressor. Ångkranen blev således en tryckluftkran. Denne Roger var inte rädd för arbete, en vinter i sutet av 70 eller början av 80 talet förlängde han pontonen med den del mudderkranen står på. Detta gjorde han utan torrsättning, han trimmade upp den ända som skulle förlängas och arbetade på isen. Då våren nalkades och isen började bryta upp hade han stort besvär med att förtöja isen under arbetsplatsen.
Kranen är numera skrotad men pontonen kan finnas kvar, sist jag såg den var den riggad med ett golfhål under Stockholms vattenfestival.
Fotografen är för mig okänd.
Kranen är Stockholms Hamns gamla pontonkran 16 med en lyftkraft av 60 ton.Hon byggdes 1906 i Stockholm.
När Lodbrok levererades 1957 blev hon väl över och såldes till privata intressenter.
Hon finns fortfarande kvar under namnet Pontonkran 16 ägd av Roslag-Bogser i Hallstavik numera är hon endast ponton med påkörningsramper. Hon har registreringen SGVD/12364 i Sveriges Skeppslista. Var dockad på Beckholmen för ett par år sedan.
Här kommer en för mig okänd bekantskap.
På baksidan stod det Wolinde.
Kanske den har ett för flutet som bogserbåt?
Hittar inget på varken Skärgårdsbåtar eller Tugboatlars.
Får se ifall någon kunnig kan skingra frågetecknen.
Finns ju både Passagerarbåts-, bogserbåtsfolk, Vätter- och Visingsökännare bland medlemmarna så någon borde veta något om henne.
Kortet verkar iaf vara taget i Grännahamn
Attachments
XXolindxxx Gränna delförs.jpg (43.88 KiB) Viewed 100729 times
Mvh
Anders Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
WOGLINDE Ca 35 brt Byggd 1902 i Dresden av Dresdner Maschinenfabrik & Schiffswerft. Tillhörde som svensk först K L Görgensen, Älmhult och såldes 1924 till Föreningen Mariestads Skärgårdstrfik upa och Föreningen Skärgårdstrafik upa, Torsö. Motoriserad samma år. Senare såld till Axel Svensson, Gränna och insatt på traden Gränna-Visingsö. 1950 såld till restaurangägare Paul Ellwe, Hammarö, nytt namn TYNÄS. Efter några år såld till Olov Pettersson, Gullholmen med nytt namn ELLÖSFJORD; senare övertagen av Hilding Simonsson, Ellös. 1962 såldes den till Karl Josef Wiberg på Donsö och blev BOSSE. 1970/1971 såldes den till ägare i Dalsland och fick namnet GRÄNSLAND. Den 17 september 1971 eldhärjades den så svårt i Årjäng, att den höggs upp. Uppgifter ur Båtologen 2-1980 s 90 från Arne Sundström och Olle Renck.
Woglinde är förresten namnet på en av Rhendöttrarna/vattenymferna i Richard Wagners opera Nibelungenringen.
Vet någon vad detta är för en, som nästlat sig in bland mina bilder.
Bilden troligen tagen vid fd färjeläget ut mot Torsö Vänern
Attachments
Arbetsbåt i vänern.jpg (51.82 KiB) Viewed 99975 times
Mvh
Anders Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
kortet är från tiden före torsöbron. numera ligger det några fartyg vid bryggan som fungerar som ett varv... bla en norsk stor trålare som ska bli ombygd till tankbåt? kan ju sladda förbi och ta lite färska bilder någon dag.
janfre wrote:Kranen som bärgar Månfiskaren benämndes 50-TONNAREN.
Den har tillhört Stckholms Hamn, vid detta tillfälle var Roger Karlsson ägare. Kranen var ursprungligen ångdriven, när ångpannan gav upp ersattes den av en stor dieselkompressor. Ångkranen blev således en tryckluftkran. Denne Roger var inte rädd för arbete, en vinter i sutet av 70 eller början av 80 talet förlängde han pontonen med den del mudderkranen står på. Detta gjorde han utan torrsättning, han trimmade upp den ända som skulle förlängas och arbetade på isen. Då våren nalkades och isen började bryta upp hade han stort besvär med att förtöja isen under arbetsplatsen.
Kranen är numera skrotad men pontonen kan finnas kvar, sist jag såg den var den riggad med ett golfhål under Stockholms vattenfestival.
Fotografen är för mig okänd.
Janne Frendin
Den kranen användes med tryckluftsdrift redan på 70-talet.
Jag har för mig att den ägdes av Avelins i Sthlm då.
Man kom på att den kunde drivas med luft, så den hyrdes in för att användas vid bärgningen av "Maria av Västanfjärd", en Finsk skuta som förliste på Nämndöfjärden i Sthlm:s skärgård.
(Minns inte om det var -75 eller -76.)
Är det någon som kan hjälpa mig identifiera skutan, som Svärföräldrarna fotat i Forsvik för ett par år sen
Attachments
Okänd skuta i Forsvik vid kaj.jpg (89.07 KiB) Viewed 98284 times
Okänd skuta i Forsvik.jpg (79.92 KiB) Viewed 98283 times
Mvh
Anders Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge