Okända fartygs bildgalleri

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Micke E »

Som jag skrev i tidigare inlägg, så var det samma skorstensmärke samt namnet "Wargön"
Skulle tro 1915-16 på denna...
Tack för övrig info!
Attachments
wargon.jpg
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Tydligen använde Vargöns AB det här korset som skorstensmärke. Finns det fler bevis på det?
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Micke E »

Torsten H wrote:Tydligen använde Vargöns AB det här korset som skorstensmärke. Finns det fler bevis på det?
Jag har inte sett något tidigare.
Senare togs i vart fall deras "W" i bruk.

Jag har uppordnat stora delar av Wargön AB:s historiska bildarkiv, men jag befarar att delar av detta saknas.
Framförallt j*****t ont om bilder på deras båtar.
Finns ju några bilder på deras båtar i boken Wargön - människorna och bruket.
Dock tror jag dom omkastat texter till 2 bilder rörande deras båtar i den boken.
Har inte boken själv, och det var länge sedan jag kollade i den...
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by imar »

Bild nr 225.jpg
Dessa två fartyg är inte okända men jag kan inte läsa namnen. Den fyrmastade barkens namn har samma antal bokstäver som Viking och johnsarens förnamn liknar Annie. De ser ut att ligga vid någon varvspir i Göteborg. Kan det vara Viking och Annie Johnsson. Barken verkar ha samma rigg som Viking dessutom och formen i övrigt ser likadan ut tycker jag. Det här måste väl i så fall vara bland de sista korten som tagits när hon var handelsfartyg.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by imar »

Och tystnaden tar jag som svar att jag har rätt vilket medför att bilden får namn därefter i mitt bildarkiv.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by imar »

Fick den här bilden nu i vinter efter en släkting som varit till sjöss hela sitt liv. Troligen är det lätt för en del här på tråden men jag vet inte vilken ångare det är. Jag kan inte läsa namnet vid förstoring på grund av otydlig skärpa. Det ligger en till från samma rederi i hamnen vilken verkar svårare. Någon som kan säga vilken ångare det är och var den ligger.
Attachments
Bild nr 234.jpg
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Hamnen är Trelleborg. Den närmaste färjan heter 'Konung Gustaf V' - den i bakgrunden kan vara uppkallad efter hans gemål. Gemaal på holländska betyder kvarn, vattenpumpverk, men det kanske bara är en slump att orden är så lika.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by imar »

Ingenting verkar omöjligt här. Tack för hjälpen.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by imar »

Kan du förklara Gemaal för mig Torsten. Hittar bara namnet som en plats i Holland.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

'Gemaal' heter också 'molen' och är en kvarn - inget egennamn.
Tågfärjan Konung Gustaf V, regnr 5103, 3278 brt, 2 trippelångmaskiner på tillsammans 5800 ihk, byggd 1910 i Göteborg av Lindholmens Varv - Drottning Victoria, regnr 5044, 3296 brt, d:o 5800 ihk, byggd 1909 i Newcastle av Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd., upphuggna 1971 resp 1970 i Ystad.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by imar »

Nu förstår jag bättre. Tack Torsten.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by imar »

Kortet togs troligen 1947 men platsen är för mig okänd liksom fartygen. Detta blir inte lätt tror jag.
Attachments
Bild nr 245.jpg
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Jan Schönemann »

Kan det vara Skeppsbron i Malmö? Fartyget till höger om den vita passagerarbåten ser ut som en Chant-tanker.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Jag tror, att den vita passagerarbåten är 'Sankt Ibb'.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Jan Schönemann »

Visst är det Sankt Ibb. Då borde hamnen vara Köpenhamn, då hon efter kriget gick rutten Helsingborg (förlåt Hälsingborg)-Köpenhamn. I Köpenhamn blev hon påseglad av bogserbåten Björn af Randers 28/6 1947. Sankt Ibb höggs upp 2011 vid Tibern, Italien.
Post Reply