VOLRAT I GÖTAKANAL

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

VOLRAT I GÖTAKANAL

Post by m/s munter »

VOLRAT TUFFADE FÖRBI HÄROM KVÄLLEN I FORSVIK. ÖSTLIG RIKTNING. NÅGON SOM VET STATUSEN PÅ VOLRAT? SÅG INTE UT SOM NÅGON SEMESTER TRIPP?
Attachments
volrat.JPG.JPG
volrat.JPG.JPG (228.05 KiB) Viewed 12050 times
User avatar
Ruston
Posts: 88
Joined: 01 Sep 2006, 19:14
Location: Kalmar

Volrat

Post by Ruston »

Hej,
Volrat är köpt av Rederi Kraft i Kalmar, har legat tre veckor på Gotenius för div underhåll, "Göta kanal" trimmet gör att hon ligger på näsan en del.

Mvh

Ruston
User avatar
Ruston
Posts: 88
Joined: 01 Sep 2006, 19:14
Location: Kalmar

Volrat ankomst Kalmar

Post by Ruston »

Rykande färska bilder på Volrat,

Mer kan postas "on request"

Ruston
User avatar
Ruston
Posts: 88
Joined: 01 Sep 2006, 19:14
Location: Kalmar

Fan det funkar inte.

Post by Ruston »

Kan någon förklara hur man lägger in bilder?
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Post by Lars Johnson »

1 - Skriv ett meddelande här: Hej eller nå´t sånt räcker.

2 - Vid den röda pilen bläddrar du fram bilden i din dator

3 - Tryck på "Add attachment"

4 - Kolla på "Förhandsgranska"

5 - Är du nöjd - Skicka

//Lasse
Attachments
Fall.jpg
(125.16 KiB) Downloaded 109 times
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

HUSUIM II

Post by tugtrafik »

HUSUM II passerar Forsvik västerut.
Hade bråttom hem till Lysekil.
Attachments
1husum2.JPG
1husum2.JPG (87.6 KiB) Viewed 11788 times
3husum2.JPG
3husum2.JPG (78.48 KiB) Viewed 11789 times
4husum2.JPG
4husum2.JPG (52.07 KiB) Viewed 11791 times
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Är det det höga bränslepriset som gör det "lönsamt" att ta kanalen?
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Ruston
Posts: 88
Joined: 01 Sep 2006, 19:14
Location: Kalmar

Kanalen

Post by Ruston »

Bränsle förbrukningen är ungefär samma, men det är lättare att komma fram helskinnad via skärgård och kanal, än gå via "kap horn"(Utklippan) och skåne kusten, risken att bli inblåst i Tex Trelleborg lockar inte, dessa små bogserbåtar dyker som ubåtar när det är sjö.
Och sen är det ju en underbart vacker tur att gå kanalen.

Mvh

Ruston
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Post by Husum »

Hej
En båt från där jag bor, roligt att det går framåt hem till Lysekil.
Båten är byggd 1956 på Mohögs.mek.verkst och har tillhört MoDo i Husum hela tiden. org.motorn var en 2 cyl Seffle 247:a bytt efter ettpar år till en Seffle 3 cyl.347:a. 1974 fick hon sin första Volvo TMD120A och morderniserades allmänt, Nästa ombyggnad fick hon 1984 med en VP 120c och samtidigt fick hon det utseende hon har nu början på slutet 80-talet fick hon sin 3:e volvo 121:a. Båten gick på skiftgången vid vedintagen istort sett hela tiden dygnet runt året om. Har själv jobbat på den några gånger till o från
Ha det så bra på västkusten Husum2
hälsar
Håkan Sundström
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Kanalen

Post by Skepparättling »

Ruston wrote:Bränsle förbrukningen är ungefär samma, men det är lättare att komma fram helskinnad via skärgård och kanal, än gå via "kap horn"(Utklippan) och skåne kusten, risken att bli inblåst i Tex Trelleborg lockar inte, dessa små bogserbåtar dyker som ubåtar när det är sjö.
Och sen är det ju en underbart vacker tur att gå kanalen.

Mvh

Ruston
Ok tack för info.

Det är klart det är en del öppenkust ner runt "Hornet".
MEN varken "Grod eller Näckroshavet" är att leka med. Inga veckors blåst kanske men varje vatten har sina egenheter.
På den tiden det bedrevs aktiv yrkestrafik i "Diket". Kom en gång en tuffing från Sveriges framsida. När gruvbolagets båtar lade sig för storm i Karlsborg.
Hånskrattade han åt dem och fortsatte ut, men kom snart tillbaka in igen. Stormliggarna frågade då ifall det blåst för mycket.
"-Närå' men propellern fick iinge vann."
:wink:
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Ruston
Posts: 88
Joined: 01 Sep 2006, 19:14
Location: Kalmar

Volrat Nymålad!

Post by Ruston »

Så här blev det!
_DSC1036.JPG
(181.65 KiB) Downloaded 231 times
_DSC1028.JPG
(117.85 KiB) Downloaded 179 times
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Re: VOLRAT I GÖTAKANAL

Post by Arne Timmerling »

Tänk att man kan renovera en hel bogserbåt med bara en pensel.
User avatar
Ruston
Posts: 88
Joined: 01 Sep 2006, 19:14
Location: Kalmar

Re: VOLRAT I GÖTAKANAL

Post by Ruston »

ja, och tänk att man bara behöver en dator och fax, samt väl smorda gångjärn för att bedriva mäkleri :mrgreen:
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Re: VOLRAT I GÖTAKANAL

Post by Arne Timmerling »

Nä du Ruston, nu tror jag nog att du underskattar en hel yrkeskår. Om du tror att man som båtnasare bara behöver ett välsmort munläder så har du helt fel. Då hade vi nog varit utkonkurrerade av två herrar i Kalmar för länge sedan. När man åker bil med dej och den gamle så är det ju inte säkerhetsbälte man behöver utan hörselskydd. Att vara chief på nya båtar klarar ju vem som helst av. Sitta i en fåtölj framför en datamaskin och dricka kaffe och sedan ringa Wärtsiläa servicetekniker och be dom komma och kolla oljestickan. Det skulle en hyfsat väldresserad schimpans klara. Dess utom när man är nykter hela tiden. Vari ligger då svårigheten och yrkeskunnandet?
Sälja fartyg det är ett riktigt yrke det. Grunden är att räkna procent. Procenten är det viktigaste inom hela shipping industrin. Att klara av det på nykter kalliber är inte så oerhört svårt. Men försök själv att göra det på kvällskvisten efter att man har konsumerat ansenliga mängder dyr single malt. Då gäller det att lyckas få 2 + 2 att bli 10. Då är man en god bit på väg att bli en bra mäklare.
Jag lärde mej redan i min ungdom mycket av min förebild Tommy A. När dom frågar vad det är för dragkraft på bogserbåten med en slutkörd Volvo 96a så måste du kunna säga ”Gosse bättre båt än den här har jag aldrig haft. Hon drar som ett litet troll. Egentligen vill jag inte sälja, men eftersom det är du så ska du få den billigt”. Innan jag började i större skala så satte jag klockan på ringning mitt i natten för att lära mej rabbla den frasen under de svåraste omständigheterna. Likaså lärde Tommy mej att säja ”Oss emellan grabben, bättre isbåt finns inte”. Jag har stått i shorts mitt i vintern i snöstorm och övat den meningen. Det är så man blir en bra mäklare. Övning, övning, övning under dom svåraste omständigheter. Du anar inte hur många kvällar jag suttit framför spegeln och upprepat frasen ”Det här är ett riktigt, riktigt bra fartyg”. Det gäller att nöta in det tills du klara att säga det utan att rodna. Det är få förunnat att klara det. För mej har det tagit många, många år av övning.
Sen gäller att vara korrekt med bokföringen också. Veta exakt vilka fakturor som du kan köra in i kakelugnen och vilka som du skall ta med i bokföringspärmen. Veta när du kan förvandla momsen till dricks och när den skall till han med hästsvansen. Annars går det som det gjorde för mina mentorer Åke S och Harry O. Man får sköta affärerna när man lyckas få permis utan ledsagare.
Sen gäller det att ha god fysik också. Om du visste hur mina tummar känns efter 25 års räknande av sedlar. Jag vaknar på nätterna ibland av värken i tummarna efter en hård dags jobb. På höger tummen kan man faktiskt se lite av bilden på tusenlappen som efter alla år har nötts in i skinnet som en tatuering.
Sen gäller det att vara välklädd. Jag tror inte ens att du vet hur du skall knyta en fluga. Trenchcoat vet du väl inte vad det är för något. Fråga den gamle så får du höra hur Rolf A och jag såg ut i vår glans dagar. Det är jag som gett ordet ”Gentleman” ett ansikte när jag kommer i den japanska limousinen.
User avatar
Ruston
Posts: 88
Joined: 01 Sep 2006, 19:14
Location: Kalmar

Re: VOLRAT I GÖTAKANAL

Post by Ruston »

Jaha, det här cementerar ju vår åsikt om skeppsmäklare! :D
Post Reply