Lodbrok

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
sleipner
Posts: 26
Joined: 14 Dec 2007, 08:22
Location: Kåge

Lodbrok

Post by sleipner »

Hej,
Vi är ett gäng som undrar vad Stockholms hamns pontonkran Lodbrok
har för maximal lyftkapacitet.
:wink:
Riggmaster
Posts: 92
Joined: 22 Dec 2005, 21:13
Location: Grödinge

Post by Riggmaster »

Kan detta vara något?
Lodbrok
Byggd 1956. Största lyftkraft 260 ton.
51 m hög, 41,6 m lång, 16,5 m bred
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

friskt Googlat hälften rätt?

Post by Skepparättling »

Från Stockholms hamnentreprenads sida:
http://www.stheab.se/utrustning/ovrig/Lodbrok
Lodbrok
Lodbrok, lyftkran på ponton, byggd 1956.

Lyftkraft: 260 ton 10 m ut och 34 m upp. 100 ton 20 m ut och 25 m upp
Höjd: 51 meter
Längd: 41,6 meter
Bredd: 16,5 meter
Djupgående: 2 m tom, 3,4 m med maxlast
Deplacement: 815 ton
Fart: 4 knop, kan bogseras för högre fart
Byggd vid Finnboda varv
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
sleipner
Posts: 26
Joined: 14 Dec 2007, 08:22
Location: Kåge

lodbrok

Post by sleipner »

Det var snabb info om Lodbrok :shock:
God vakt!
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Post by Arne Timmerling »

Lodbrok är väl antagligen såld. Avtal är skrivet mellan ägarna och Wirens. Leverans och betalning skall väl ske i början av denna månad. Det skall bli intressant att se vad dom har för affärs ide. Ho skall upp till Gustafsviks docka för att byta massa plåt i botten.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Arne Timmerling wrote:Lodbrok är väl antagligen såld. Avtal är skrivet mellan ägarna och Wirens. Leverans och betalning skall väl ske i början av denna månad. Det skall bli intressant att se vad dom har för affärs ide. Ho skall upp till Gustafsviks docka för att byta massa plåt i botten.
Ja de flesta sjunkna och halvsjunkna mullruttna skutor är väl bort rationaliserade/bannlysta från huvudstadens kajer. Annars var väl det nästan en heltid sysselsättning. Till och med jag har sett en "Brägård" hängande i Lodboks arm.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Post by Borgholm »

AndersE:re wrote:
Arne Timmerling wrote:Lodbrok är väl antagligen såld. Avtal är skrivet mellan ägarna och Wirens. Leverans och betalning skall väl ske i början av denna månad. Det skall bli intressant att se vad dom har för affärs ide. Ho skall upp till Gustafsviks docka för att byta massa plåt i botten.
Ja de flesta sjunkna och halvsjunkna mullruttna skutor är väl bort rationaliserade/bannlysta från huvudstadens kajer. Annars var väl det nästan en heltid sysselsättning. Till och med jag har sett en "Brägård" hängande i Lodboks arm.
Jorå, och en o annan bro har hon väl också lyckats träffa på...! :D
sleipner
Posts: 26
Joined: 14 Dec 2007, 08:22
Location: Kåge

lodbrok igen

Post by sleipner »

Nu måste, till lodbroks försvar sägas att HAN förvisso kan träffa på en
bro emellanåt. Men håll med om att HAN är tämligen unik och att HAN
har ett berättigande som den resurs HAN faktiskt är.
Vi har inte många pontonkranar med Lodbroks lyftkapacitet i vårt när-
område och jag är säker på att Marin Carrier AB är väl medvetna om
det :roll:
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: lodbrok igen

Post by Skepparättling »

sleipner wrote:Nu måste, till lodbroks försvar sägas att HAN förvisso kan träffa på en
bro emellanåt. Men håll med om att HAN är tämligen unik och att HAN
har ett berättigande som den resurs HAN faktiskt är.
Vi har inte många pontonkranar med Lodbroks lyftkapacitet i vårt när-
område och jag är säker på att Marin Carrier AB är väl medvetna om
det :roll:
Intressant.
För mig är allt som flyter en HON, oavsett namn.
Kanske kan sträcka mig till att pontonkranar kan vara en "HENOM".

Angående påseglingen säger väl det snarare att vi har taskig seglingsfri höjd i Sverige.
Snart kommer väl B-sjöfarten (läs fritids-) drabbas. "Bavarior" som inte tar sig under.
Ska väl mycket till innan "Barkasserna" (av Bayliner-typ) får flybridgen att ta i under 22 meters broarna.
De mindre "Badbaljorna" har än så länge höjd marginalerna på sin sida.
:wink:
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
sleipner
Posts: 26
Joined: 14 Dec 2007, 08:22
Location: Kåge

lodbrok3

Post by sleipner »

Visst är våra flytetyg feminina varelser. När det gäller pontonkranar
med muskler som Lodbrok har, blev jag av någon oförklarig anledning
tvärt emot mina normala instinkter tvungen till att kalla Lodbrok HAN.
Jag kan inte riktigt förklara varför...Det bara blev så...
Mvh Sleipner :evil:
bm1113
Posts: 71
Joined: 03 Aug 2008, 23:14
Location: Kalix
Contact:

Post by bm1113 »

Hej intresant läsning men undrar bara hur står sig Lodbrok mot Baltick Mamout eller tvärt om ;)

föresten var tog Mamout vägen Noås verkar ju inte ha kvar den längre eller ?
Mvh Alexander
sleipner
Posts: 26
Joined: 14 Dec 2007, 08:22
Location: Kåge

lodbrok4

Post by sleipner »

Hej,
Enligt uppgift från sk. säker källa klarade Baltic Mamout 200 ton.
Vart han har tagit vägen, lär vi snart få veta...
Mvh Sleipner
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: lodbrok4

Post by Skepparättling »

sleipner wrote:Hej,
Enligt uppgift från sk. säker källa klarade Baltic Mamout 200 ton.
Vart han har tagit vägen, lär vi snart få veta...
Mvh Sleipner
Googlade lite till div osäkra källor och de menar att Baltic Mammoth ( ytterligare en stavning) lyfte 200 ton högre och längre ut än Lodbrok.

Googlade vidare och hittade ett bolag som heter Baltic Mammoth i Oskarshamn AB som verkar ha något invecklat ägande i kranen med samma namn.
De verkar också ha haft lite trassel och förlorat en pontonkran samt ett mudderverk i vintras:
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1095105

Mvh

Anders

Numera självutnämnd pontonkransvetare :lol:
sleipner
Posts: 26
Joined: 14 Dec 2007, 08:22
Location: Kåge

lodbrok

Post by sleipner »

Hej,
tack för den informationen.
Mvh Sleipner
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Post by Claes Thure Moberg »

Jag har haft ett par fina minnen från just "Lodbrok".

"In the good old days", närmare bestämt sommarsäsongerna 1971-73 var jag maskinist på "Blidösund". Ägare och kapten var Eric Jägeborg som också var anställd som kapten på "Lodbrok". Vilket gjorde att jag hängde med ombord där som passagerare ibland. Dessutom hade de en väl utrustad verkstad som vi använde då och då för maskinjobb på "Blidan".

När vi rustade upp "Östanå 1" ungefär 10 år sedare kom också "Lodbrok" till användning. Det var ju så att det första dieselarrangemanget på Ö1 var ett riktigt budgetarrangemang. En Tysk 12-cylindrig Henschel med backslag monterades på framkant av existerande propelleraxel. Så bytte vi ut ångpropellern mot en skruv som följde med Henscheln. Vid byte av propeller använde vi "Lodbrok". "Ö1" placerades framför "Lodbroks" förtöjningsplats och så slingade de runt akterskeppet. Sedan lyfte man precis så mycket att propelleraxeln kom över vattnet. Och det behövdes sannerligen inte mycket lyftkraft för att nå dit (40 ton).

Två stycken pontoner sköts in under aktern och så lossade båtens besättning propellern, drog in axeln, lyfte väck skruven, lyfte in den nya (som hade anpassats till axeländen) samt monterade det hela.

Tack vare den lösningen kostade propellerbytet enbart någon timmes arbete med "Lodbrok" på eftermiddag och morgon. Jobbet gjordes på natten och tiden som vi hängde i kroken bjöd Hamnen på.
Post Reply