Lodbrok

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
sleipner
Posts: 26
Joined: 14 Dec 2007, 08:22
Location: Kåge

lodbrok

Post by sleipner »

:D Ja, att herrarna lyfter damerna över tröskeln är ju det naturliga.
(Apropå genusbestämningen av våra tunglyftare)
Hälsningar från Sleipner
bm1113
Posts: 71
Joined: 03 Aug 2008, 23:14
Location: Kalix
Contact:

Post by bm1113 »

Tack för mycket intresanta svar :) får väll se om man lyckas se någon av dom igen ;) mins inte hur länge sedan det var med kanske 5 år swdn så var de här med Mamouth och Frans Michael i Karlsborgs hamn :) den var mäktig att se tyvärr såg hag de aldrig igång men ganska häftigt att Mamut endå var byggd på 20 talet och var så stor även med dagens mått mätta :o :)
Mvh Alexander
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Post by Lars Johnson »

Marine Carriers LODBROK ligger nu i docka i Gustavsvik
//Lasse
sleipner
Posts: 26
Joined: 14 Dec 2007, 08:22
Location: Kåge

lodbrok

Post by sleipner »

Hej,
Nu är det dags att följa upp Lodbroks vidare öden.
Vet någon av Fallrepets kunniga medlemmar vilka arbetsuppgifter som pontonkranen kan tänkas
få hos de nya ägarna?
Hälsningar från Sleipner
Huvudintresset är havsflottningsepoken.
tugboat
Posts: 1
Joined: 11 Oct 2008, 13:59

Lodbrok

Post by tugboat »

Vet någon var Lodbroks syster finns? :?:
Beachboy
Posts: 5
Joined: 14 Oct 2008, 11:40
Location: Södertälje

Re: Lodbrok

Post by Beachboy »

Hej här kommer några bilder på Lodbrok i Gustavsvik tagna den 20/9
Attachments
DSC01962.JPG
DSC01958.JPG
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Re: Lodbrok

Post by Börje Åström »

Nu lär väl Lodbrok befinna sig i huvudstaden och dess omgivningar. Enligt uppgift för att göra något jobb där och senare i Södertälje. Vem får henne snabbast i linsen?
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Re: Lodbrok

Post by Rolle »

Den är ju i fel färg eller har dom målat om den i orange och vitt..
Riggmaster
Posts: 92
Joined: 22 Dec 2005, 21:13
Location: Grödinge

Re: Lodbrok

Post by Riggmaster »

:roll: Han har lämnat Värtan kommer till mig i morgon i Södertälje går långa vägen något nytt för honom
skall möta emot när han kommer! :oops:
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Re: Lodbrok

Post by Lars Johnson »

Bengt-Olof var på Igelstasidan och fotade ekipaget i dag (18/10 2008)
Attachments
P1150016.JPG
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Re: Lodbrok

Post by Lars Johnson »

Jag själv var i Uthamnen och tittade. Lodbrok skall lyfta upp dykdalber vid snart gamla järnvägsbron i Södertälje. Som bekant är en ny bro under uppförande och då skall inga bropelare stå i vattnet, alltså behövs inga skydd för dem.
Och Rolle: det behövs ingen ny färg, det är enklare att visa upp hemmahamn så här :D

En länk till alla de bilder som togs 18/10 -08 http://www.tugboatlars.se/Lodbrok081018.htm
//Lasse
Attachments
Lodbrok081018LJ.jpg
Lodbrok081018LJ.jpg (38.53 KiB) Viewed 8264 times
sleipner
Posts: 26
Joined: 14 Dec 2007, 08:22
Location: Kåge

Re: Lodbrok

Post by sleipner »

Hej,
Jag får tacka Bengt-Olof och Lars för fina bilder och info om Lodbroks vidare förehavanden.
Hälsningar från sleipner
Huvudintresset är havsflottningsepoken.
per-arne wikström
Posts: 3
Joined: 09 Nov 2006, 18:48
Location: huddinge

Re:

Post by per-arne wikström »

Claes Thure Moberg wrote:Jag har haft ett par fina minnen från just "Lodbrok".

"In the good old days", närmare bestämt sommarsäsongerna 1971-73 var jag maskinist på "Blidösund". Ägare och kapten var Eric Jägeborg som också var anställd som kapten på "Lodbrok". Vilket gjorde att jag hängde med ombord där som passagerare ibland. Dessutom hade de en väl utrustad verkstad som vi använde då och då för maskinjobb på "Blidan".

När vi rustade upp "Östanå 1" ungefär 10 år sedare kom också "Lodbrok" till användning. Det var ju så att det första dieselarrangemanget på Ö1 var ett riktigt budgetarrangemang. En Tysk 12-cylindrig Henschel med backslag monterades på framkant av existerande propelleraxel. Så bytte vi ut ångpropellern mot en skruv som följde med Henscheln. Vid byte av propeller använde vi "Lodbrok". "Ö1" placerades framför "Lodbroks" förtöjningsplats och så slingade de runt akterskeppet. Sedan lyfte man precis så mycket att propelleraxeln kom över vattnet. Och det behövdes sannerligen inte mycket lyftkraft för att nå dit (40 ton).

Två stycken pontoner sköts in under aktern och så lossade båtens besättning propellern, drog in axeln, lyfte väck skruven, lyfte in den nya (som hade anpassats till axeländen) samt monterade det hela.

Tack vare den lösningen kostade propellerbytet enbart någon timmes arbete med "Lodbrok" på eftermiddag och morgon. Jobbet gjordes på natten och tiden som vi hängde i kroken bjöd Hamnen på.
sleipner
Posts: 26
Joined: 14 Dec 2007, 08:22
Location: Kåge

Re: Lodbrok

Post by sleipner »

Hej igen,
Det är trevligt att åter få se bogserbåten JOHN EKMAN på kusten.
Det kan vi delvis tacka Lodbrok för :wink:
Hälsningar från sleipner
Huvudintresset är havsflottningsepoken.
Riggmaster
Posts: 92
Joined: 22 Dec 2005, 21:13
Location: Grödinge

Re: Lodbrok

Post by Riggmaster »

Hej!
Under veckan har det kommit till en del bilder från Oss i Södertälje trakten
håll till godo! :roll:
http://www.tugboatlars.se/SodertaljeJarnvagsbro.htm
Post Reply