Ytterligare ett tyskbygge Elsa

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Ytterligare ett tyskbygge Elsa

Post by Skepparättling »

Sporrad av framgången med Shaloms historia, kommer nästa undran.

Elsa enl svenskskeppslista 1957:
signal :SIEO regnr 6338
70 hkr, 19.88 lång 5,03 bred 1,65 djup byggd 1903 Moorege.

Då hemmahörande (ironiskt nog) i Brandstorp hos Paul Larsson Nästebäcken. (2008-07-07 Hade fel ang Hästebäcken där fanns endast en brygga, skepparsamhället hette Nästebäcken, man ska alltid dubbelkolla sina källor vilket jag missade nu)

Har fått förklarat för mig att hon hört hemma i Brandstorp en gång tidigare. Och att hon då skulle ha varit träbottnad. dvs träköl och botten och sedan stål bordläggning.

Min undran kan det varit så eller är det en missuppfattning. Lastrummet har jag sett, när hon var till salu hos Djurgårdsvarvet för ett tag sedan, hade durk av trä. Kan det blivit en förväxling?
Sedan är det alltid trevligt med mer info om historien a´la Shalom.

bif en äldre bild från Jönköping, och en länk till östa Rederi som äger henne nu:
http://www.transporter.nu/
Attachments
Elsa i Hamnkanalen JKP.jpg
Elsa i Hamnkanalen JKP.jpg (83.54 KiB) Viewed 9928 times
Last edited by Skepparättling on 07 Jul 2008, 14:34, edited 1 time in total.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Post by Torsten H »

Ett par kommentarer till historiken på www.transporter.nu:
Den hette som tysk bara ELSA - hemorten var Haseldorf. På den tiden fick det finnas hur många Elsor och Annor som helst, myndigheterna brydde sig inte.
Den hade 2 stycken sidosvärd/läsvärd inte ett mittsvärd/centerbord.
Den var byggd 1903 av stål med botten av trä, troligen ek eller bok, av J Jacobs i Moorrege, nybygge # 36.
Levererad till skeppare Peter Ossenbrüggen, Audeich; fartygets hemort: Haseldorf.
Den hade gjort haveri 1920, var vet jag inte, men förmodligen i närheten av Halmstad.
Data som tysk: 51.99 brt 43.43 nrt Dim: 20.12 x 5.04 x 1.70 m. Signal: LGKT.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Var det ett vanligt byggsätt ( i tyskland), med trä botten och stål "bordläggning"?
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Post by Torsten H »

Jag vet faktiskt inte - undersöker och återkommer.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Post by Torsten H »

Man byggde först en botten av långskeppsplank av furu - inte ek/bok, som jag trodde - och tvärs, uppepå bottnen, lade man ett lager tvärskeppsplank ihopbultade med bottnen med trädubbar. Stålspenten var fästa i tvärskeppsplankorna.
Fotot visar en sjösättning på Junge-varvet av en oidentifierad ewer - det kan vara 'Elsa' och en under byggnad. Stenen är för att tynga ner bottnen och göra den lite trågformad.
Man byggde på det här viset fram till 1903/1904.
Uppgifterna kommer från Herbert Karting, Itzehoe.
Attachments
Stålewer med träbotten.jpg
Stålewer med träbotten.jpg (31.86 KiB) Viewed 9611 times
Jacobs-Werft med ewer.jpg
Jacobs-Werft med ewer.jpg (83.46 KiB) Viewed 9612 times
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Åter igen ett stort tack.

En underlig form av skeppsbyggnation....

Här ikring plåtskoddes skutorna istället.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Kalle43
Posts: 10
Joined: 11 Dec 2008, 09:29

Re: Ytterligare ett tyskbygge Elsa

Post by Kalle43 »

Betr. Elsa.
Hon fanns troligtvis i Brandstorp från 1920 till 1935. Hon ägdes bl.a av min morfar Carl Magnusson. Vet någon mer om detta vore det trevligt med ett svar. Skepparsamhället heter Nätebäcken.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Ytterligare ett tyskbygge Elsa

Post by Torsten H »

Carl Jakob Magnusson och en meddelägare köpte 'Elsa' den 19 mars 1920. Fartyget hade som tyskt gjort haveri och låg vid köpet i Halmstad. Den 12 januari 1929 tillkom ytterligare en delägare med totalt 5 andelar. Den 4 oktober 1937 såldes den till Rederi AB Ankaret i Stockholm. Befälhavare under Brandstorpstiden var: J A Magnusson-Göthberg, Rödån; från 1924-04-30: C J Magnusson, Rödån; från 1928-09-03: K A Rydberg, Bergsäter.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Ytterligare ett tyskbygge Elsa

Post by Skepparättling »

Tack för på påekandet om Nätebäcken. Här kommer Elsa dock med Larssöner vid men sedan 2 Magnusson som Torsten nämner.
Brandstorps hembygdsförening är aktiv och har en hel del mtrl. Dessutom finns det flera Magnusson, Götberg och en Larsson som har bra koll på historien.
Attachments
Paul och Artur Larsson med Elsa vid Mem.jpg
Paul och Artur Larsson med Elsa vid Mem.jpg (66.67 KiB) Viewed 8596 times
Johan August Magnusson Brandstorp Beställare av 5764 Juno.jpg
Johan August Magnusson Brandstorp Beställare av 5764 Juno.jpg (69.1 KiB) Viewed 8596 times
Karl/Carl vid ratten
Karl/Carl vid ratten
238 Elvira Skepparen Karl Magnusson och Gerhard Karlsson 10.jpg (49.58 KiB) Viewed 8595 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Kalle43
Posts: 10
Joined: 11 Dec 2008, 09:29

Re: Ytterligare ett tyskbygge Elsa

Post by Kalle43 »

Tack för kommentarer angående Elsa. Johan Agust Magnuson var min mammas farfar. Carl Magnusson, min morfar är på bild
tillsammans med Gerard på Elvira. Har talat med flera från Brandstorps Hembygdsförening kring flera båtar från Brandstorp.
Post Reply