motorunderhållsfråga

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

motorunderhållsfråga

Post by kapstans »

Hej igen

Motorer är väl kanske inte min starka sida(än :lol: ) men jag stötte på ett begrepp härom dagen som jag ej kan innebörden av. Vad menas med att "hala cylindrarna" på motorn? Vad är detta och varför gör man denna åtgärd periodiskt?
:?:
User avatar
sverre
Posts: 86
Joined: 08 May 2008, 07:58
Contact:

Post by sverre »

Hej i värmen :? !
Det betyder väl ungefär kontroll/översyn av kolvar och cylindrar.
Med översyn för min del innebär rengöring och kolla så att ringar inte sitter fast och löper fritt i spåren bland annat.
Jag kan tänka mej att det har lite olika innebörd beroende på vem man pratar med.
Det finns nog en och annan maskinist här som kan lite mer om ämnet.
/Christian :D
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Post by Claes Thure Moberg »

När man snackar om yrkesmässig trafik så innebär kannhalning att man drar ut kolven för inspektion. Då gör man rent allt och inspekterar allt. Samt mäter slitaget på kolv, foder och lagerläge för vevlager. Så monterar man ihop det hela igen med nya vevlager, nya kolvringar och nya packningar. Samt honar cylindrarna innan motering.

Samtidigt gör man överyn av topplocken. Det slutar ofta med att man byter ventiler, ventilsäten, ventilstyrningar, fjädrar och bränsleventiler. Samt allt av packningar.

Hur ofta man gör sådant här varierar på vilken sorts motor man har men också vilken typ av trafik man går i samt vilket bränsle man har. Men det är ganska vanligt att man gör full kannhalning i samband med varannan översyn av topplocken. Och vid var annan kannhalning tar man ut fodren för ompackning. Vid var annan kannhalning byter man dessutom ramlagren.

Det är också vanligt att se över bränsleventilerna oftare än man har topplocksrenovering.

Sedan finns det några andra komponenter som också behöver regelbunden översyn som turbin och regulator.

Den som jobbar med lite mindre budget men som kan skruva själv gör kanske lite tätare underhåll men återanvänder fler komponenter som kolvringar, packningar och lager.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Post by kapstans »

HEJ OCH TACK!!!

Tack så mycket för svaren, det är inte så lätt alltid att veta exakt hur en allt med tekniken fungerar då man själv inte har maskinistbakgrund. Därför är det tur att det finns detta eminenta forum fullt av folk med erfarenhet, till godo för oss som försöker lära oss mer.

tack :lol:
Post Reply