Amorina?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Jan W
Posts: 25
Joined: 26 Jan 2008, 16:17

Amorina?

Post by Jan W »

Jag träffade på den här båten utanför Sollenkroka den 18 juli 1985.
Image
Enligt mina noteringar och vad jag kan se i bilden verkar det vara Amorina. Numera verkar det som om hon håller till i Röda Havet och fraktar turister på "äventyr" och dykning. Jag såg henne möjligen i fjol vid den här tiden utanför Hurghada, men i avsaknad av kikare är jag inte säker.

Någon som vet mer om henne?

/Jan W
Jan W
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Post by kapstans »

På denna sidan nedan så finns all information du söker om fartyget från tekniska data till dess verksamhet idag, allt på svenska.

http://www.graman.net/amorina/indexsv.html

Fartyget har också officiell hemsida www.amorina.com
:lol:
mar
Posts: 5
Joined: 15 Aug 2007, 17:04

Post by mar »

Här finns också information om Amorina och verksamheten i Röda havet.

http://hem.passagen.se/rgl/AMORINA.HTM
Jan W
Posts: 25
Joined: 26 Jan 2008, 16:17

Post by Jan W »

Tack, "kapstans" och "mar"!

Hemsidan hittade jag men där kom jag inte längre ("Under uppbyggnad"). De övriga länkarna var intressanta, men beskrivningen av dykaren (och besättningsmannen?) Robert Lindberg gör mig mer än lite fundersam. Hur seriöst är det här företaget egentligen?

Hur som helst så fann jag en annan länk: http://www.gyllenborgrigg.se/barkentinen-amorina.htm där det talas om Amorina som "ett gammalt fyrskepp ombyggt under 70-talet till en barkentin eller skonertskepp". Det kan väl bara betyda att det inte är någon vidare god seglare. Ändå påstås det i länkarna ovan att:

"Amorina har seglat på alla världens hav sedan hon 1982 blev segelklar efter fyra års varvsarbeten i Portugal. 1982 deltog Amorina i Cutty Sark Tall Ship Race. 1984 var Amorina en av huvudattraktionerna i The Return of the Tall Ships i Quebec, Kanada, med tusentals besökare varje dag. 1987-88 deltog Amorina, som största fartyg, i en regattasegling från London till Australien via Brasilien och Sydafrika, med anledning av Australiens 200 års firande. The First Fleet Re-Enactment Voyage till Sydney gav Amorina, tack vare hennes goda standard och trevliga stämmning ombord, en rad smeknamn som "The Tilting Hilton" och "The Love Boat". Amorina är inte ett lyxkryssningsfartyg men Du kommer att glädjas över en komfort och standard som mycket få segelfartyg kan erbjuda."

Dessutom:

"Amorinas starka, isförstärkta skrov i kombination med hennes stora tyngd och volym gör henne till ett mycket säkert och komfortabelt fartyg"

Tyngd och volym kan ju vara bra och isförstärkt skrov är ju bara ett måste i Röda Havet. :o

Det här forumet är kanske inte rätt för att fråga vilket fyrskepp hon började sitt liv som, så den frågan ställer jag i Landgången i stället.
Jan W
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Amorina

Post by Jan Schönemann »

Vilket fyrskepp? Svar: Fyrskepp nr. 33 SYDOSTBROTTEN mvh Jan
Jan W
Posts: 25
Joined: 26 Jan 2008, 16:17

Post by Jan W »

Tack Jan!

http://www.feuerschiffseite.de/SCHIFFE/ ... 33/02M.JPG

Det visar sig således att Amorina var det sist byggda fyrskeppet i Sverige, på plats mellan 1934 och 1964. Därefter flyttade hon 1965 till Norströmsgrund i Bottenviken och låg där till 1970 då hon togs ur tjänst.

Lanterninen lär fortfarande stå uppställd i Luleå.

Ett faschinerande levnadsöde för ett fyrskepp!
Jan W
mar
Posts: 5
Joined: 15 Aug 2007, 17:04

Post by mar »

Allt det som Robert Lindberg skriver är helt sant.

Besättningen kallades för "paying crew" och betalades med 1000 kronor per månad och som bonus vid fullföljt kontrakt om 6 månader 1000 kronor till per månad. Ytterst få besättningsmän/paying crew varade dock så länge.

Det stämmer att Amorina (Atlantic Wanderer) inte seglar särskilt bra, men det stämmer också att hon gjort de resor som påstås. Hon är däremot inte något lyxkryssningsfartyg.

Det isförstärkta skrovet har kommit till god användning mot Röda havets koraller ett flertal gånger under Engdahl Jr:s (Donia/Meteor, Merceditas) oblyga framfart därstädes:)

Hon byggdes om till segelfarkost i Portugal. Det hiskeliga akterpartiet, som rymmer en bar, kom för övrigt till som kompensation för förseningar i samband med ombyggnaden.

/mar
Jan W
Posts: 25
Joined: 26 Jan 2008, 16:17

Post by Jan W »

Jag tvivlade inte på att det Robert skrev var sant eller att hon skulle ha gjort de resor som beskrevs, jag reagerade mot beskrivningen som lyxkryssningsfartyg.

Att isförstärkt skrov kunde vara bra mot koraller hade jag inte tänkt på, men kan förstå. Däremot börjar jag få allt större tveksamhet till denna typ av verksamhet ur miljösynpunkt...

Den diskussionen hör inte hemma i detta forum. Likaså har det i min bekantskapskrets utbrutit en intensiv debatt om olika typer av segelfartyg och vilken hon i så fall tillhör. Här återkommer jag nog, men då i ny "farled".
Jan W
Post Reply