Reg.nr fiskebåtar

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Reg.nr fiskebåtar

Post by Husum »

Hej.
Ett litet avsteg från bogserbåtsfronten så här nu på kvällen :)
Fiskebåtarnas registrerings beteckningar, finns det någon här på forumet som kan sammanställa en lista på dessa förkortningar av städer som framgår av bokstäverna före nummret.
jag har tyvärr intet hittat någon sådan lista på internet, vissa vet jag, men endel har inte identiferat t.ex HK 93, som stod på en redskapsvakare som jag hittat som strandfynd i somras efter norrlands kusten. ha en bra vecka alla
Önskar
Håkan Sundström
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Reg.nr fiskebåtar

Post by Jan Schönemann »

De jag hittat (som är förkortningar för gamla tulldistrikt) är norrifrån:HA=Haparanda, LÅ=Luleå, PÅ=Piteå, SL=Sundsvall, HL=Hudiksvall, GE=Gävle, SM=Sthlm, NG=Nyköping, NRG=Norrköping, VK=Västervik, ON=Oskarshamn, VY=Visby, KR=Kalmar, KA=Karlskrona, KN=Karlshamn, SG=Sölvesborg, ÅS=Åhus, SIN=Simrishamn, YD=Ystad, TG=Trelleborg, MÖ=Malmö, LA=Landskrona, HG=Helsingborg, HD=Halmstad, FG=Falkenberg, VG= Varberg, GG=Göteborg, MD=Marstrand, UA=Uddevalla, LL=Lysekil, SD=Strömstad. Samtl.finska har beteckn. FIN så HK låter danskt möjligen tyskt.
Hälsn. Jan
kvarten
Posts: 8
Joined: 13 Nov 2007, 21:37

Reg.nr fiskebåtar

Post by kvarten »

Hej.
Inne på denna sidan finns det mycket att läsa bl.a var olika regnummer hör hemma. Jag hittade sidan nyss, det du vill ha reda på finns under sveriges fiskeflotta. Sen finns det tydligen hur mycket som helst att läsa
om fisk, fiske, och allt som därtill hörer.
Länk: http://www.fiskbasen.se/
kvarten
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Post by Torsten H »

I Danmark står HK för Holbaek, men det finns just inga båtar kvar med den beteckningen.
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Post by Husum »

Hej,
Tackar så mycket för infon, mycket bra att få uppgifter.
HK, som jag hittade förmodade jag kom från Åland, trä kan som bekant flyta ganska långt, men det kan vara en lokal privat markering också
som någon tyckte skulle passa. Jag ska kolla nästa gång jag åker ut till stugan och inspektera närmare, den ser väldigt gammal ut, mönjeröd färg med ganska urblekta via bokstäver, så det kan ju stå ett "A" istf.
H, men AK är ju närmast ALASKA då :!: :!: :roll: Snart börjar krabbfiskarna igen på Disc.ch, och det brukar jag med intresse följa.
Tack o ha det bra
Håkan Sundström
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Post by Borgholm »

Trevligt att man kan se beteckningar samt namn på fiskebåtarna på Fiskbasens sidor, dock saknar man ju mera info om båtarna i sig samt namn på nuvarande ägare m.m.
Sedan kan det ju vara svårt att hålla sådana uppgifter bra uppdaterade.

Är beteckningen det nuvarande gällande fiske? -tillståndet ?

Många gamla båtar är ju upphuggna idag, många fler blir det hela tiden med "upphuggningsbidrag" o sånt, lite tråkigt förståss.

Jag saknar bla gamla "Glimmaren" KR4 i registret, på sin tid Kalmar läns största Fisketrålare. Vore intressant attt veta vart hon tog vägen.
Hon "extraknäckte" någon gång som rundningsmärke i Öland-runtsegeltävlingarna minns jag.
Post Reply