Träskuta med Detroitdiesel i Askersund tidigt 70-tal

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Gryt
Posts: 11
Joined: 30 Nov 2007, 07:30
Location: Gryt

Träskuta med Detroitdiesel i Askersund tidigt 70-tal

Post by Gryt »

Hej o hå!

Sporrad av snabba och uttömmande svar på tidigare frågor här på forumet provar jag igen. Tanken är att slippa dö nyfiken.
Tidigt eller mitten på 70- talet låg det en trålare/last skuta i Askersund.
Byggd 1923 , måtten 14,83 och 4,63 och signalbokstäverna SEPX läser jag i Skeppslistan idag.
Det satt då en Detroit 3-71 diesel i för framdrift.
Var var hon byggd och vad hade hon gjort de första 50 åren.
Har hört lite historier om att hon inte skulle ha fiskat utan varit något slags smålastare på Västkusten.

Tacksam för svar.
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

Skutan heter BLUE O WHITE och byggdes i Studseröd 1923 som BRIS.

Hälsn
Bw
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Dumstrut på

Post by Skepparättling »

Nu får man knalla in i skamvrån och ställa sig. :oops:
I de skeppslistor jag har finns hon inte med, och jag vill heller inte dö nyfiken. Inte för att jag planerar att "trilla av pinn" men man vet aldrig....

Finns "Skutan" med på bifogat vykort? Tänker då på den vita ganska mitt i bild (5:e från vänster).

Är det någon som vet något om det blåa missfostret (3:e från vänster)?
Den fanns i Askersund under mina tidiga barnaår vet inte exakt när den försvann.

Längst till vänster finns en fritidsbåt som hette (kanske hon fortfarande heter) Gremlina el liknande.
Längst ut på kajen behöver väl ingen närmare presentation. Motala Express som faktiskt fortfarande har Askersund målat i aktern.

5 knop inom hamnen var inte uppfunnet då kortet togs?
Attachments
Askersundshamn 70 tal.jpg
Askersundshamn 70 tal.jpg (98.43 KiB) Viewed 11258 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Gryt
Posts: 11
Joined: 30 Nov 2007, 07:30
Location: Gryt

Den är det.

Post by Gryt »

Hej igen.

Jo det är " femman " från vänster. Vad jag vet är att den ägdes av sonen till någon företagare i Askersund.
Sonen skulle rigga om den till 2 mastad seglare och gå söderut men det blev inget av det.
Den hette helt riktigt BRIS då i Skeppslistan. Omnamnad nu till BLUE O WHITE.
Vilket år är vykortet från?
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Den är det.

Post by Skepparättling »

Gryt wrote:Hej igen.

Jo det är " femman " från vänster. Vad jag vet är att den ägdes av sonen till någon företagare i Askersund.
Sonen skulle rigga om den till 2 mastad seglare och gå söderut men det blev inget av det.
Den hette helt riktigt BRIS då i Skeppslistan. Omnamnad nu till BLUE O WHITE.
Vilket år är vykortet från?
Tack för identifieringen av Bris, ingen båt jag har minne av.
Har inte hört talas om den heller. Mest känd är väl "Skräckskutan" ingen aning om dess rätta namn, men det var väl på 60 talet.
Jag sett bild på en vid namn Carmen, av "fiskebåtstyp", men jag tror inte att det var "skräckskutan".

Vet inte exakt årtal för kortet och det är inte postgånget förrän 2005 så det är ingen hjälp.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Gryt
Posts: 11
Joined: 30 Nov 2007, 07:30
Location: Gryt

Re: Träskuta med Detroitdiesel i Askersund tidigt 70-tal

Post by Gryt »

Hej
Har nu hittat att Bris är byggd i Skredsvik 1923 och kom till Askerön 1930. Gick som fraktfartyg och tillhörde bla rederi Björn. Såldes 1970 till Askersund och 1977 till Motala. !980 såldes hon till Åkersberga och ligger i början av 2000 talet vid Pampas Marina under Essingeleden. Flyttas sedan till okänd ort när Pampas fräshas upp för husbåtar och Hipsters
Norra Vättern
Posts: 1
Joined: 20 Dec 2018, 22:45

Re: Träskuta med Detroitdiesel i Askersund tidigt 70-tal

Post by Norra Vättern »

Ja Bris ägdes nog i så fall av Per Lindblom, son till Bertil Lindblom som ägde och drev Galfa, en galvaniseringsindustri i Askersunds Bryggeris gamla lokaler, som f.ö. drivs vidare ännu idag av annan entreprenör.
Något olyckligt, för mig ovetande, hände varför planerna ej blev fullföljda med båten.
Carmen, så vitt jag kommer ihåg, ägdes av någon direktör edyl på Yxhultsbolaget i Kumla.
Carmen hade en vacker styrhytt/överbyggnad i lackat ädelträ till skillnad från "skräckkskutans" masonithytt.
Post Reply