Ang. Motala Express

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Ekström
Posts: 11
Joined: 07 Jan 2008, 18:29
Location: Storebro

Ang. Motala Express

Post by Ekström »

Bara ett litet inpass om Motala Express.
Jag var skeppare på Kind sommrarna -61 till -67 och dom första vintrarna
jobbade jag på Bergmans verkstad. Jag var då skeppare på Motala Express när vi tog hem henne från Jönköping. John Bergman (som redan
då var gammal) var maskinist, först var det trassel mellan broarna i
Jönköping med vattenintag det hade samlats mycket skräp mellan portarna,men sen gick resan bra upp till ang.av kaj i Motala.Vad jag minns var det någon form av manövermaskin för fram och back och
stoppades den inte i tid så vart det så att säga tvärtom nåja vi kom så
småningom till kaj. Jag tog henne sedan till dockan men den kanalbiten
är ju manövermässigt lite besvärlig med slussoch några broar men då var det en kille från badhuset som skötte maskin så då gick det bra, var
sedan med och nitade nya plåtar i henne, men det är 45 år sedan.
EGE
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Ang. Motala Express

Post by Skepparättling »

Ekström wrote:..... John Bergman (som redan då var gammal) var maskinist, först var det trassel mellan broarna i Jönköping med vattenintag det hade samlats mycket skräp mellan portarna,men sen gick resan bra upp till ang.av kaj i Motala.Vad jag minns var det någon form av manövermaskin för fram och back och
stoppades den inte i tid så vart det så att säga tvärtom nåja vi kom så
småningom till kaj. Jag tog henne sedan till dockan men den kanalbiten
är ju manövermässigt lite besvärlig med slussoch några broar men då var det en kille från badhuset som skötte maskin så då gick det bra, var
sedan med och nitade nya plåtar i henne, men det är 45 år sedan.
Med tanke på hur mycket skit jag fick förra gången, undviker jag att kommentera plåtarna.

Men ett annat illvilligt :twisted: rykte jag hört är att John inte skulle ha nått upp till manövern eller ifall det var maskintelegrafen...... :roll:
Han är sedan länge borta likaså sonen Bertil numera är det Thomas som för befälet.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
öaskepparn
Posts: 11
Joined: 24 Mar 2005, 17:21
Location: Visingsö

Post by öaskepparn »

Hej Ekström!
Undrar om du var skeppare på Express när hon 1963 gick Motala-Vadstena-Visingsö ?
Första turen för säsongen, när hon kom till Visingsö, blev det ej någon backmanöver trots skepparns "vedsågande" på telegrafen. Express gick lugnt och stilla upp i dyn söder båthusen i hamnen. "Goggo" var då maskinist, varför det ej blev back vet jag ej, kanske den ångdrivna omkastarn la av? eller som skepparättling skrev: "han nådde inte upp till manövern"
Senare under säsongen anställdes Bertil Zander från Visingsö som cheif.
Han sa vid ett tillfälle: "att jag är ångbåtsmaskinist vet jag, men att jag är grävmaskinist hade jag ingen aning om" detta beroende på att man vid anlöp av Vadstena vid ett tillfälle kom för långt åt stybord vid babordsgiren in vid yttre vågbrytaren och fastnade i dyn. Efter ett antal manövrar kom man loss, vattnet såg då ut som lervälling.
Ekström
Posts: 11
Joined: 07 Jan 2008, 18:29
Location: Storebro

Motala Express

Post by Ekström »

Jag var inte skeppare i Expressen mer än den gången vi tog hem henne jag var skeppare i Kind sommrarna -61 till -67. Däremot så var en
pensionerad lots från Västervk vid namn Sven Juhlin skeppare i henne
när hon trafikerade Askersund, jag vet inte, och tror heller inte han var med om det äventyret du talar om. Ang. manövrering så var det så att det var en liten ångmaskin som drog över sliden för fram och back och det fungerade så som en evighetsgänga så visste inte maskinisten var sliden skulle stå för given manöver så fortsatte den och det kunde bli vad som helst. Det var min erfarenhet av manövreringen men jag var med på några beställningsturer med Sven som skeppare och den här mannen som jobbade på Motala badhus som maskinist och då fungerade allt utomordentligt bra. EGE
EGE
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Det ska ha funnits en herre vid namn Bror Fager som jobbade på badhuset och ibland i maskin på Motala Express.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Ekström
Posts: 11
Joined: 07 Jan 2008, 18:29
Location: Storebro

Motala Express

Post by Ekström »

Så var namne Bror Fager tjänstgjorde som maskinist i Expressen
en duktig och bra maskinist kunde inte alltid ställa upp eftersom
han hade badhuset om hand. Inom parentes så fick jag en liten ång-maskin av honom jag sålde den vidare till något museum i Stockholm
eftersom jag själv inte hade användning för den.
EGE
linmag01
Posts: 11
Joined: 04 Feb 2006, 22:02
Contact:

Grävmaskinister till sjöss

Post by linmag01 »

Hej allihop!
Enligt ett av de intervjuoffer vi stött på då vi forskat om John Bergman hävdade att episoden då någon skulle utbrustit något i stil med "Att jag var maskinist visste jag, men inte grävmaskinist" yttrades av John Bergman själv vid en misslyckad manöver med Wulf i Lemunda hamn.
Vilken version som är korrekt är ju inte livsviktigt, men det vore ju kul att framöver föra vidare den version som är mest sannolik. Eller kan det helt enkelt vara så att båda händelserna har inträffat?
Nåväl, finns det någon som kan komma med fler upplysningar vore det ju roligt.

Att John hade svårt med att sköta manövrarna på Motala Express är ju förståeligt. Det är viss skillnad mot att kunna lägga om med en spakomkastare, vilket jag antar var fallet med Johns tidigare båtar, jämfört med Motala Express skruvomkastare. Dagens maskinister klarar denna manöver galant och ändrar riktning på maskin på ett fåtal sekunder, men det gäller ju att ha bra syn för att se markeringarna för fram- och backgång. John var ju trots allt 75 år gammal då han var maskinist på Motala Express, och man kan föreställa sig att han nog inte hade hela sin ungdoms synskärpa kvar vid det laget!
Magnus Lindelöf
linmag01
Posts: 11
Joined: 04 Feb 2006, 22:02
Contact:

Och förresten

Post by linmag01 »

Och förresten var inte John särskilt reslig av sig (liksom sin sonson), men han borde ha räckt upp till pådraget. Det sitter lagom lågt så de flesta personer av normallängd slår huvudet i det om de går upp på maskinistdurken den vägen, något undertecknad provat några gånger, Aj :lol: !
Magnus Lindelöf
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Ang. Motala Express

Post by Skepparättling »

Ekström wrote:Bara ett litet inpass om Motala Express.
Jag var skeppare på Kind sommrarna -61 till -67 och dom första vintrarna
jobbade jag på Bergmans verkstad. Jag var då skeppare på Motala Express när vi tog hem henne från Jönköping. John Bergman (som redan
då var gammal) var maskinist, först var det trassel mellan broarna i
Jönköping med vattenintag det hade samlats mycket skräp mellan portarna,men sen gick resan bra upp till ang.av kaj i Motala.Vad jag minns var det någon form av manövermaskin för fram och back och
stoppades den inte i tid så vart det så att säga tvärtom nåja vi kom så
småningom till kaj. Jag tog henne sedan till dockan men den kanalbiten
är ju manövermässigt lite besvärlig med slussoch några broar men då var det en kille från badhuset som skötte maskin så då gick det bra, var
sedan med och nitade nya plåtar i henne, men det är 45 år sedan.
Ett kort på Kind troligen taget tidigt 60 tal. Befälet ser ut att vara av äldre årgång kanske befälet innan herr Ekström tog över rodret.
Attachments
Kind dockar ut  ev tidigt 60 tal.jpg
Kind dockar ut ev tidigt 60 tal.jpg (143.08 KiB) Viewed 8162 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply