"Marinteknik" kastar in vanten.

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

"Marinteknik" kastar in vanten.

Post by Arne Timmerling »

Varvet i Öregrund, fd. Marinteknik och Anytech, har ställt in betalningarna och skall rekonstrueras. För många år sedan köptes det av IT-miljonären Pål Krüger som fick fart på varvet. Speciellt after att Lars-Erik Larsson kom från Tenövarvet och blev chef så fungerade det mycket bra. Lars-Erik var ett föredöme och var lätt att ha att göra med. Man behövde aldrig vara orolig när fakturan kom. Den var alltid korrekt. Var inte jobbet 100% bra gjort så var det bara att komma tillbaks och få allt åtgärdat utan tjafs eller extra kostnader. Efter att Pål tragiskt gick bort i en båtolycka så drevs varvet vidare något år för att sedan säljas till en miljardär som blivit förmögen på att tillverka kuddar och madrasser. Ett av hans bolag köpte varvet och köpte även ett system för behandling av yacht skrov som utvecklats en Sven Jönsson. Det är ett mycket bra system och skulle kanske gå att sälja. Men sen första båten, Tändsticks-Kreugers gamla yacht "EDI", fick ytan fixad med Svennes "spackel" så tror jag inte att något annat fartyg har köpt systemet. Jag tror inte ens att det är godkänt av något klassningssällskap. Tillverkningen av små aluminium båtar och reparationsverksamheten har varit lönsamt, men inte det som ägarna strävat efter att hålla på med.
Nu har alltså ägarna tröttnat på att ösa in pengar. Underskott på 10-tals miljoner och ett abrupt stopp. Jag har alltid varnat när förmögna personer köpt varv, marinor och smårederier. Det är sällan den lönsamhet som rika människor strävar efter. Efter 5-6 år brukar det oftast ta slut på intresset. Att driva liknande rörelser är oftast fråga om ett val av livsstil. Ständigt arbete, Ett fåtal har tjänat lite mer pengar, många har lyckats leva ett gott liv, men väldigt många har haft det mycket svårt långa tider. De förmögna som ger sig in i dessa branscher brukar i slutändan slakta rörelsen och plocka ut de pengar som går att rädda. Slutet blir då ofta att en liten verksamhet som ett stort antal familjer haft sin utkomst av försvinner. Mitt måtto har alltid varit "Bättre att vara en duktig småhandlare än att vara en dålig storfräsare".


Arne
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

Jag paddlade förbi där idag.. Slip rälsarna är borta, utom en som ser rätt rostigt ut, verkar inte ha varit nån verksamhet där på ett tag?

// lasse
Post Reply