Gustafsfors varv i Dalsland

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Gustafsfors varv i Dalsland

Post by Husum »

Gokväll.
Jag önskar lite info om ovannämda varv, det är nämligen så att jag har härlett min bogserbåt "Texas" till att blivit byggd där. Jag har sett minst 2 st båtar i ungefär samma modell och storlek, och dessa är bekräftat att dom är byggda i Dalsland. Problemet är att jag skulle behövt ritningar och data om densamma, men ingen verkar veta vars dom går och skaffa.
Jag får väl hoppas på tur här på Fallrepet.
Trevlig kväll
Håkan Sundström
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Gustafsfors varv i Dalsland

Post by Skepparättling »

Husum wrote:Gokväll.
Jag önskar lite info om ovannämda varv, det är nämligen så att jag har härlett min bogserbåt "Texas" till att blivit byggd där. Jag har sett minst 2 st båtar i ungefär samma modell och storlek, och dessa är bekräftat att dom är byggda i Dalsland. Problemet är att jag skulle behövt ritningar och data om densamma, men ingen verkar veta vars dom går och skaffa.
Jag får väl hoppas på tur här på Fallrepet.
Trevlig kväll
Kan inte bidra med något konkret men ett par tips:
http://web.telia.com/~u30207616/alster.htm
På sidan finns en mejl adress möjligt att innehavaren av sidan vet något om varv runt Gustavsfors också.
Hittade en sida om:Industri arkiv vid Arkivinstutitioner i Västsverige:
http://www.industrihistoriaivast.net/Arkiv5.htm
Inget specifikt om just varvet men Gustafsfors järnbruk. Men via mejl adressen på sidan kanske du kan få hänvisning, är ju åtminståne i rätt del av landet.
Har även hittat 2 varv:
Hallbergsvarv Gustafsfors, har inte hittat några kontakt uppg men de har bla byggt mindre farjor enl det jag hittat:
http://kanaler.arnholm.nu/dalsland/dalhenriksholms.html
Sedan finns det Gustafsfors varv och mekaniska 0531-20110 men det registrerades först 1985.

Lycka till i sökandet
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Post by Arne Timmerling »

Det enda jag kan komma på som är byggt där är Omega som idag är passagerarfartyg på Dalslandskanal. Uno som äger henne har historien om varvet. Kontakta honom på hans e-mail; [email protected]
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Post by Jan Schönemann »

Har för mig att lastfartyget Monica på 110 ton byggdes på Gustafsfors Varv 1961. Hon sattes in i kvartsfarten på Snäcke Kanal (sidokanal till Dalslands Kanal) ned till Vargöns Bruk. Denna trafik pågick till 1971.
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Post by Arne Timmerling »

Hej Janne.
Jag tror att det var Monika som sedan blev ombyggd till Omega.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Arne Timmerling wrote:Hej Janne.
Jag tror att det var Monika som sedan blev ombyggd till Omega.
Enl skärgårdsbåtar, har Arne alldeles rätt. Tyvärr finns inga uppgifter om Gustafsfors varv där:
http://www.skargardsbatar.se/monica_1961/
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

Jag är ju långt ifrån någon expert på så långväga farkoster, men dessa Gustasforsbyggen verkar vara registrerade:
7496 LF LILLÖ ex GUSTAFSFORS 4 1927 Gustafsfors 41 30
”Sjunken sedan flera år ” 1965

7497 LF GUSTAFSFORS 11 1926 Gustafsfors 50 41 Upphuggen före 1952

7498 LF GUSTAFSFORS 13 1926 Gustafsfors 48 39 Pråm 1951. Senare Café Arken

8222 LF GUSTAFSFORS 8 1937 Gustafsfors 47 37 Sjönk i Köpmannebro 1967

10223 LF OMEGA ex VEGA II, MONICA 1961 Gustafsfors 69 31
I fart Unomega Shipping Line, Håverud

Bw
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Post by Torsten H »

Varvschefen, Willy Langenbach, flyttade efter Gustafsfors till Träslövsläge i Halland och äger/ägde AB Träslövsläges Varv. husum - prova att kontakta dom.
Post Reply