Vem känner bogseraren RAGNAR (fr. Göteborg?)

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
wirrankosken rami
Posts: 8
Joined: 20 Aug 2005, 10:36
Contact:

Vem känner bogseraren RAGNAR (fr. Göteborg?)

Post by wirrankosken rami »

Hej alla! Vilken tur att jag hittade detta forum =)

Jag har nu en fråga om nån känner en bogserångare RAGNAR, byggt 1877 i Holland. Foton osv. kan hittas i sidan:
http://www.steamengine.cc/arkisto/koneet/ssmetsa.html

Jag har sedan många år sökt hennes svenska historia med sin ägare, Esko Härö.

"Ruotsi 1898-1925" menar, att hon var (troligen) i Sverige mellan dessa år. Kan det vara frågan om Rödabolaget...?

Hoppas att nån kan lösa problemet.
wirrankosken rami
Posts: 8
Joined: 20 Aug 2005, 10:36
Contact:

Post by wirrankosken rami »

Kan inte vara så svårt?
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Svårt? Nej inte med genuint intresse för bogserbåtar. Vi är några entusiaster här i Kalix som försöker hjälpa till. Här har du vår lösning. Rätt eller fel?
RAGNAR. Reg.nr:4981. 32 ihk. 34,02 brutto. 17,56 x 3,77. Byggd 1872 i Motala? Inte Holland. Kan det vara denna?
Stockholms Ångslups AB, August Dahlström.
wirrankosken rami
Posts: 8
Joined: 20 Aug 2005, 10:36
Contact:

Post by wirrankosken rami »

Hej Börje. Ved Du vad hände med den Ragnar du berättade?
Saken är nu så att ägaren av METSÄ har vissa dokumenter att hon är byggt i Holland. Om de hjälper, har hon ganska ovanligt v-format ångmaskin.
wirrankosken rami
Posts: 8
Joined: 20 Aug 2005, 10:36
Contact:

Post by wirrankosken rami »

Hade just en diskussion i telefon med METSÄs ägare, hrr Härö.
Han berättade att när de sandblåste skrovet hittades spikat reg.nummer "D-724 N". Enligt holländska uppgifter hörde nummer till ångbogseraren Adriana Christina från Dordrecht, vilket såldet ca. 1900 utomlands.
Samma källa säger att hon byggdes vid Wiltons varvet i Rotterdam i 1877. I 1891 fick hon ny ångpanna tillverkat i Dordrecht.
Hennes Finska mäteberv anger följande dator: 18,67 x 4,12 x 2,20 m. 32,16 brt, 104 ihk, C 2 cyl.
Efter att ha köpt i 1925 till Finland av Iisveden Metsä Oy, kördes hon via Viborg och Saima kanal - troligen uppe till Kuopio - och fördes via landsväg till Iisvesi. I 1927 fick hon igen en ny ångpanna.

Hoppas att dessa uppgifter hjälper vidare...
Post Reply