Överlevare från Thorskog

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Vielle Montagne IV

Post by Skepparättling »

Fick denna från en släkting som håller på att rädda sina bleknande gamla dia bilder.

Fotot är på långt håll men ett roligt tidsdokument.
Attachments
Vielle Montagne IV vid Grönön första resan 1963 f T Isacsson.jpg
Vielle Montagne IV vid Grönön första resan 1963 f T Isacsson.jpg (74.02 KiB) Viewed 20245 times
Last edited by Skepparättling on 04 Sep 2008, 15:33, edited 1 time in total.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Re: SYDFART

Post by Borgholm »

Klas Andersson wrote:Hej !
Jag har nyss varit på Gotland, som vanligt åkte jag ner till Hamnen i Klintehamn för att se om det fortfarande syns något av vraket av BENGUELA ute bredvid farleden ,
Jag fick då se SYDFART liggande vid kajen !
om hon lossat eller skulle lasta vet jag inte ?
Hon var helt nymålad verkade det som ! inte minsta skråma eller barkbit på däcket !

Mvh Klas
Syns det ngt av vraket Benguela i Klintehamn fortfarande ?
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Magnus Wadell »

Helsinki 2008-07-15
Attachments
_DSC6421_2.jpg
_DSC6421_2.jpg (42.74 KiB) Viewed 20003 times
_DSC6421.JPG
_DSC6421.JPG (93.44 KiB) Viewed 20003 times
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Kent Olsson »

Är det RAN byggd 1907 för Halla AB Kotka, Finnland?
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Skepparättling »

1 varvsnr efter Rolf som är 186 i boken "Thorskogs Mek. Verkstad Och Skeppsvarv 1867-1926":s lista över byggda på Thorskogs, är den Ran som Kent föreslår.
Kul med bilder från grannlandet.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: Överlevare från Thorskog

Post by tugtrafik »

Vad kul att det då och då dyker upp nya uppgifter om de Thorskogare som fortfarande är i livet.
Kompletterande uppgifter till min lilla hemsida om "Överlevande Thorskogare": http://tugtrafik.se/thorskogare/
emottages tacksamt.
Image
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re:

Post by Skepparättling »

Skepparättling wrote:Hur är det med Klätten ex Thore som finns under annan tråd. Där Torsten H har bidragit med dessa uppg slutar dock 1994
KLÄTTEN
Built 1907 at Torskog by Petter Larsson, NB 184. 211/116/250 tons 30.60 x 6.80 x 3.00 m Originally compound steam engine of 120 ihp. In 1952 200 hp B&W Alpha diesel, 4 cyls, 2-str

Delivered to Åmåls Rederi AB (G Andersson), Åmål. DALSLAND.
1915: G Gustafsson, Lidköping. THORE.
1920, March: Ångfartygs AB Göta Kanal, Göteborg.
1952, June: partowners Karl Anhage, Hönö. KLÄTTEN.
1954, Jan: partowners Hugo Anhage, Hönö.
1961, Jan: Hugo Anhage sole owner.
1963, July: partowner Mats Hugo Anhage, Hönö.
1967, April: partowners Birger Åberg, Sibbo, Finland.
1971. Rederibolaget Klätten (Arne Marlin), Sibbo.
1980 abt: Congo OY, Kustavi/Gustavs.
1994: still existing.

Gör ett litet tillägg om 4737 Klätten ex Thore ex Dalsland i ny införskaffade Båtar på Vänern del 2 av B. Larsson(tyvärr inte utan fakta/bildfel och då har jag bara skummat lite)
Hur som helst där anges att hon:

säljs 1978 till Usko Uljas Teräväinen, Kotka
och 1979 till Vieno Rimpe, Åbo.
sen verkar det bytts ägare igen för.
1986 säljer Anti Isoniemi till Congo O/Y i Gustavs.
längre ner står det: Finskskeppslista 1987-2003 M/S Klätten ägd av Congo OY med Kustavi som hemort.

Behöver väl inte betyda att hon fanns kvar 2003, kan ju stå kvar pga kvarstående inteckningar som det så vackert brukar skrivas.

Någon som vet ned säkerhet?
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Jan Schönemann »

Med Congo OY som ägare var Klätten registrerad som fiskefartyg med nr. SF-793.
Rautawaara
Posts: 29
Joined: 25 Feb 2006, 08:55
Location: ms UNTERELBE
Contact:

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Rautawaara »

Klätten blev skrot i Pansiovarvet brevid Åbo 2002, jag såg henne inte själv och har således inge foto på hennes slut. Min båtologkollega såg hennes akterskepp uppe på land och berättade till mig. Så borta är hon.
mvh
Jan
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Nån som har koll på ex svenska

Post by Skepparättling »

Skepparättling wrote:Är det någon som har koll på ex svenska.
Tänker då på:
SHKG Oryxtank ex Västtank ex Sigvard
byggd 1907

Sista jag hört om den är att den 1995 seglades från Göteborg till Dakar.
På mindre än 8 kbm diesel.
Nu har vi ju fått reda på att Klätten höggs upp 2002.
Dags att räta ut Sigvards öde?
SS Sigvard krigsmålad.jpg
SS Sigvard krigsmålad.jpg (66.1 KiB) Viewed 19226 times
Den som ska ha gjort bedriften ovan var Lars-Göran Colliander. Har jag luskat ut via en sida på nätet:
http://web.telia.com/~u84007295/
Där står en hel del kring hans liv bla:
""""""
M/T ORYXTANK/ 6WHC ex: VÄSTTANK/SHKG. Ägare: Marc Verwaat.
Bef.h. 1995-06-06 till 95-10-02.
Utrustning vid Gothenius Varv i Göteborg, och därefter segling Gbg- Dakar.
Bunkerpråmen VÄSTTANK på c:a 600 t.d.w. hade legat upplagd i Gbg många år utan
underhåll, så det fanns mycket att fixa innan avseglingen.
Bl.a. skaffade jag en mesanmast från Ville Söderberg i Södertälje och en del gamla segel att
hänga upp på lastbommarna. Gunnar och jag lyckades med hjälp av två sjösjuka senegaleser
ta henne till Dakar på mindre än 8 kbm. diesel, till redarens stora förtjusning.
En mycket intressant resa.
"""""

ett utdrag ur Lars-Görans lista av fartyg, hela finns här:
http://web.telia.com/~u84007295/texter/ ... FARTYG.pdf


Finns det någon som vet vad som hände Oryxtank (ex Västtank ex Sigvard) sedan?
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Torsten H »

VÄSTTANK lastade 250 tdw - inte 600.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Jan Schönemann »

Illern ex Hildur (nr.147) som såldes till Norge 2005 fick där namnet Leik.
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: Överlevare från Thorskog

Post by tugtrafik »

Någon som vet vem i Norge som äger "LEIK" och i vilket skick den är?

Ytterligare två Thorskogare ska finnas i Norge som saknar aktuell data. T.ex. bilder?
-142 NORDRE ELF 1898 som numera ska ligga i Oslo som arkitektkontor ????
-160 WASA 1901 som numera ska heta "Cement 5" och finnas i Holmestrand som cementfraktare

SVEA 1903 ska finnas som bunkerbåt i Göteborg? Någon som vet mer och kanske har en bild?

Kolla mer här: http://tugtrafik.se/thorskogare/
Wichmann
Posts: 17
Joined: 01 Jan 2008, 22:47
Location: Norje

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Wichmann »

tugtrafik wrote:Någon som vet vem i Norge som äger "LEIK" och i vilket skick den är?

Ytterligare två Thorskogare ska finnas i Norge som saknar aktuell data. T.ex. bilder?
-142 NORDRE ELF 1898 som numera ska ligga i Oslo som arkitektkontor ????
-160 WASA 1901 som numera ska heta "Cement 5" och finnas i Holmestrand som cementfraktare

SVEA 1903 ska finnas som bunkerbåt i Göteborg? Någon som vet mer och kanske har en bild?

Kolla mer här: http://tugtrafik.se/thorskogare/
Hei her er litt info:

B.1898 på Thorskog som HILDUR til J. Christensen& Co.,Gøteborg.
14,5 m- 3.8 m. Compound Maskin.
1899 Solgt til Ångfartyg AB Trafik, Gøteborg.
1924 Solgt til Otto Werner, Strømstad som senere solgt den til
C.O. Lundqvist, Gøteborg.
1929 Solgt til Bogserbåtlaget Sven, Gøteborg. Omdøpt til SVEN.
Omb. til motor av ukjent merke.
1930 Solgt til Halmstad Hamnestyrelse, Halmstad.
1974 Solgt til Skånska Cement AB. Malmø.
1975 Solgt til Ringø Marin, Gøteborg. Omdøpt til FIX.
1977 Solgt til Dykker & Mudring AB, Halsø. Omdøpt til FRASSE.
1988 Omb. og modernisert med nytt styrehus og ny motor. Penta
diesel på 200 hk.
1999 Solgt til Dykker & Sjøtjeneste AB, Uddevalla.
2005 Solgt til Wigleik Sjøen, Haugesund. Omdøpt til LEIK, finner ingen som passer med LEIK i skipsregistrene. C/S LK7986, men ingen fartøy har det nummeret???

Slepebåten er i daglig drift :D
Attachments
Leik i Haugesund Havnedagene 2008.jpg
Wichmann
Posts: 17
Joined: 01 Jan 2008, 22:47
Location: Norje

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Wichmann »

tugtrafik wrote:Någon som vet vem i Norge som äger "LEIK" och i vilket skick den är?

Ytterligare två Thorskogare ska finnas i Norge som saknar aktuell data. T.ex. bilder?
-142 NORDRE ELF 1898 som numera ska ligga i Oslo som arkitektkontor ????
-160 WASA 1901 som numera ska heta "Cement 5" och finnas i Holmestrand som cementfraktare

SVEA 1903 ska finnas som bunkerbåt i Göteborg? Någon som vet mer och kanske har en bild?

Kolla mer här: http://tugtrafik.se/thorskogare/
Vessel information Updated: 2009.01.31


Call signal LDBU
Vessel name CEMENT 5
IMO no 5067041
Status ACTIVE

J. no. Date Information
00094 1912.03.27 NOTIFICATION TO THE REGISTER
Name of ship CEMENT 5
Call signal LDBU
Homeport OSLO
IMO no IMO 5067041
Required reg. YES
Yard
Place built THORSKOG
Place built SWEDEN
Year built 1901
00434 1964.07.24 TONNAGE CERTIFICATE
Document date 1964.07.22
Nationality NORWAY
Type of ship CEMENT CARRIER
Material STEEL
Propulsion ENGINE
Length 119.650 FEET
Breadth 22.500 FEET
Depth 9.000 FEET
Gross tonnage 219,69
Net. tonnage 129,21
06895 1993.10.19 NEW CERTIFICATE OF NATIONALITY
Cert. of. Nat. 1993.10.19
06895 1993.10.19 BILL OF SALE
Owner NOAH LANGØYA AS
Org no 866162522
IMO no IMO 5170198
Address LANGGT. 19
3080 HOLMESTRAND
NORWAY

10351 2008.12.30 ANNOTATION
Addendum to 06895/1993
Annotations THE OWNING COMPANY IS TERMINATED STATUS UAVKLART
Post Reply