Överlevare från Thorskog

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: Överlevare från Thorskog

Post by tugtrafik »

Så här såg BJÖRN ut i maj 2008
Kan den räddas till eftervärlden?
Upplev flera "levande" Thorskogare här>:
http://www.tugtrafik.se/thorskogare/
Attachments
bjorn1.jpg
bjorn1.jpg (71.11 KiB) Viewed 18508 times
bjorn2.JPG
bjorn2.JPG (64.97 KiB) Viewed 18508 times
bjorn3.JPG
bjorn3.JPG (91.83 KiB) Viewed 18508 times
Wisten
Posts: 12
Joined: 14 Jan 2009, 19:11

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Wisten »

Finns det någon som har bra bilder på tillverkningsskyltarna som satt på Thorskogsbåtarna? Jag skulle vilja låta tillverka en replika av en sådan skylt & är intresserad utav mått, typsnitt m.m.
Det rör sig om fartyg nr 142 (Kronprinsen) byggd 1898.
Förmodligen kommer man nog aldrig bli ägare utav vare sig originalskylt eller båten ifråga, så en liten skylt till minne utav det som är kvar av denna en gång så vackra ångbåt hade suttit fint.

Sedan kanske nån kan tipsa om var man kan hitta en ursprunglig ritning på fartyget. Jag har kollat med Sjöfartsverket & fått tag på en ombyggnadsritning på henne från 1919-20. Kan det finnas något gammalt arkiv i närheten utav stället där hon föddes?

Martin
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: Överlevare från Thorskog

Post by tugtrafik »

Gissa vilket fartyg?
Attachments
skylt.jpg
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Skepparättling »

178 ska väl vara Rolf?

Men var det inte någon spännande historia kring skylten? Eller har jag blandat ihop historierna?
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Kent Olsson »

Ja det stämmer. Jag kopierar vad jag skrev i medlemsbladet "Bogsertrossen"

[i]Den otroliga historien om Rolfs tillverkningsskylt.

När vi köpte Rolf saknades varvsskylten i båten. En av medlemmarna i Rolf, (Rustan Werling) hade dock en skylt från en okänd båt från Thorskogs varv (där Rolf är byggd). Den hade han sittande som prydnad i sin egen fritidsbåt som faktiskt är tillverkad på samma plats där Thorskogs varv låg. Han fick skylten av sin far som hade haft den i sin ägo under åtskilliga år. Vi tänkte att kunde vi bara få fram tillverkningsnumret på Rolf, så kunde vi låta gjuta av skylten samt ändra numret t ill det rätta. Problemet var bara att få fram det. Jag var i kontakt med Sjöfartsmuseet i Göteborg, som har en del papper från Thorskogs varv men dom kunde inte hjälpa oss.

Jag skrev då till tidningen Länspumpen och frågade deras läsare om någon kunde hjälpa oss. Samma kväll som tidningen hade kommit ut ringde en person som själv hade en båt byggd på Thorskog, Motorfartyget "Svanefjord". Genom att han visste numret på sin egen båt och hade en lista från varvet med deras byggen , kunde han räkna bakåt och kom då fram till att Rolf måste ha nr 178. Jag tyckte det verkade bekant, det kunde väl inte ....? Jag ringde Rustan och frågade. Han kom heller inte ihåg exakt vad han hade för nummer på sin skylt, men skulle åka ner till båtskjulet nästa morgon och se efter. Morgonen därpå ringde Rustan och sa att numret på hans skylt var 178 !!!! Alltså det var Rolfs skylt han hade haft sittande i sin båt under alla år. De följande dagarna fick jag bekräftat från ytterligare läsare av Länspumpen att Rolfs tillverkningsnummer verkligen är 178. Hur skylten från Rolf hamnat hos Rustans far är dock höljt i dunkel, Rustans släktingar har dock arbetat på Thorskogs varv.
[/i]
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Jan Schönemann »

Det var jag som ringde till Dig Kent. Roligt att kunna hjälpa till. Någon tillverkningsskylt till Svanefjord fick vi dock aldrig tag i . Den var stulen.
Wisten
Posts: 12
Joined: 14 Jan 2009, 19:11

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Wisten »

Vilken solskenshistoria Kent!

Tack för bilden. Den duger mycket väl för en kopiering. Vet man vilken färg bakgrunden i skylten var vid leveranserna? Svart? Samt längd & höjdmått på dessa.
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Kent Olsson »

Här kommer en nytagen bild på ROLFs tillverkningsskylt. Bakgrunden är i det närmaste svart.
Bredden är 335mm och höjden 215mm.
Bokstäverna är ca. 25-26mm höga.
Attachments
PA150062b.jpg
Wisten
Posts: 12
Joined: 14 Jan 2009, 19:11

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Wisten »

Tjusigt Kent.
Ska spara bilden sedan får man se vad som händer. Undrar vad det kan kosta att gjuta en sån där rackare.
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Fredrik »

Lite gjutsant och några spillbitar i mässing, plus en rejäl gasbrännare och lite pottor av järn så gjuter man nog en på någon timma.
Med material så kostar det nog inte mer än sanden brännaren och materialet.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Jan Schönemann »

Här finns bilder utvisande 168 Limfjords ex Dux slutliga öde. www.7seasvessels.com/?p=77162
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Eskes »

Trist, berskrivnignen i texten antyder att skrovet var tät när hon sjönk.

Hon ser inte så dålig ut på bilderna, men hennes skrotvärde var väll hygligt med tanke på operationen behövded det väll att få in så mycket pengar som möjligt.

Men ändå 98 år, kunde hon inte fått bli 100 åt minstånde.

Hon hade ju en väldigt attraktiv storlek på skrovet för fritids skeppare.
//Mattias
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Micke E »

Varvs- och Sjöfartshistoriska föreningen i Göta älvdalen fick nyligen meddelande från ägaren till en tämligen okänd överlevare från Thorskog.
Det rör sig om bogseraren NIEREN byggd 1902 för dansk beställare.
Se http://www.varfshistoriska.se/

/Micke
Post Reply