Thor af Stockholm

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Thor af Stockholm

Post by Lars Johnson »

Image
Thor af Stockholm ligger vid Söder Mälarstrand. Så har det inte alltid varit. Namnet har nog varit ett annat också. Någon som känner till något om denna ganska så stilrena bogserbåt.
Undrar Lasse
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

Tjena,

Det är "Kinnervik" som du har fotat, byggd 1915 i Holland 22,5x5,54 68 bruttoton, 145Kw maskin. Kommer inte i håg vad det var för maskin i den, en större maskin typ tändkula. Det var gott om pumpar i den med, tror att den har gått som brand båt.

Körde den till Beckolmen för nått 10-tal åt sedan, då hon gick upp i dockan tillsammans med Carmen och Ejdern.

//lasse
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Post by Claes Thure Moberg »

Nu är jag kanske ute och cyklar men jag har ett minne av en båt, som hette "Kinnevik" eller möjligen något liknande och som påminde om detta flytetyg. Den hade bland annat gått som vattenbåt i Köpenhamn så tankar och pumpar fanns det gott om. Därefter hade den gått som dykarbåt i Vänern för att slutligen säljas till en entusiast i Stockholm. Låt oss kalla honom för herr N.N.

Jag har ett par minnen från detta flytetyg. Då snackar vi om händelser för drygt 20 år sedan. Men för säkerhets skull - jag är inte hundra på att det är samma båt.

Första gången jag träffade på båten var en lördagmorgon när herr N.N. ringer och frågar om jag kan spaka den båten på en lustresa i Mälaren. Med avgång snarast. Han hade ingen som kunde sköta maskineriet, däremot fanns det resesällskap, mat och brännvin.

Så jag reste ned till Söder Mälarstrand och gick ombord. I maskinrummet hittade jag en klassisk Alpha-diesel med maskinrumsmanöver. Om det är den maskinen som fortfarande sitter ombord så måste den räddas till eftervärlden - det är ett enastående historiskt dokument. Ett unikt och värdefullt museiföremål som helst borde sitta i en funkande båt.

Alltnog jag spakade prylarna runt på Mälaren utan några större problem. Det var ju sommar, sol och platt hav.

Men så kommer hösten. Då ringer herr N.N. från Härnösand. Kan jag få med mig någon kompis och komma upp muy pronto. Man är på väg för att hämta en pråm från Pitetrakten och maskinisten har hastigt rest hem........

Alltnog jag och en annan maskinist tar tåget till Härnösand och går ombord. När vi kliver på brädgången svajar hela båten till - och vi ser frågande på varandra. Men man var ju ung på den tiden och hade inte byggt upp dagens misstänksamhet. Så blåser vi i gång och avgår norröver.

Men när vi kommer ut och passerar Högbonden känner vi att "Å fy f*n den här skutan är RANK. Den är obehagligt RANK". Så herr N.N. får direktiv av oss att gå innanför Ulvön och sedan förtöja på skyddad plats så vi kan kolla läget lite noggrannare.

Vi förtöjer ekipaget lite diskret i Köpmanholmen. Så kollar vi upp det hela. Vi visste det var dåligt med bunkers eftersom vi skulle bunkra lite längre norrut. Men alla ballasttankar var kruttorra. När man frågar efter stabilitetsbok eller andra papirer så man kan räkna lite skakar herr N.N. bara på huvudet. Vi gör några enkla experiment med att flytta vikter och konstaterar att vi inte kan fortsätta i det här tillståndet. Herr N.N. berättar också att båten nog har varit utrustad med fast ballast, som inte längre finns kvar............

Vi bestämmer oss för att fylla ett par tankar och testa oss fram. Kompisen och jag drar sticka om vem som skall ballasta och vem som skall sova. Resultat, kompisen ballastar - och jag sover (i akterskansen). Men rätt vad det är vaknar jag av att något bankar på kojbrädan. Jag vaknar och svänger ut benen - rätt i plurret. Det var min träsko, som låg och flöt i vattnet och knackade på kojenbrädan, 5 cm till vattenstånd och jag hade blivit blöt.

Upp på däck - "Stopp för f*****n". Länsa allt vad det går. Och vi smäller i gång all länsning både båtens prylar och ett par portabla pumpar som var med på expeditionen. (Herr N.N. hade nämligen inte berättat förrän vi var ombord att pråmen i Pitetrakten var sjunken och först skulle bärgas.) Och så konstaterar vi att hela utrymmet under däck bortsett från maskinrummet var att beteckna som kommunicerande kärl. Dels läckte skotten både här och där, dels var det mesta av rör upprostade.

Även skotten till maskinrummet småpissade på flera ställen. Om de hade gett sig hade det varit riktigt kritiskt. Efter ett par timmar hade vi i vart fall lurat ut vattnet igen. Så vi gav besked till herr N.N. - bestäm var du vill parkera båten. Vi kör den dit och inte en meter längre. Någon långtur i öppet vatten på Norrlandskusten blir inte aktuell utan vissa reparationer.

Så det blev förtöjning i en vik någonstans där uppe (vill minnas det var Docksta eller Ullånger eller något sånt). Tillsammans med ett par eller tre andra projekt varav något tillhörande herr N.N. Där dränerade vi allt som kunde frysa söner, smorde in det som skall smörjas in och gjorde båten klar så den kunde klara kyla. Men herr N.N. sade det var onödigt - han skulle upp och hämta båten inom några veckor. Sedan taxi till Härnösand och tåget till Stockholm igen.

Sensmoral, eller gammalt visdomsord från Donkeyman: om du fyller tankar i ett okänt fartyg skall du inte nöja dig med att kolla att det kommer in vätska i de tankar du vill fylla. Du skall också kolla att det INTE kommer in vatten på platser du inte vill fylla.
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

Jobbade herr N.N möjligen vid tullverket?
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Post by Lars Johnson »

Tackar det var både informativt och underhållande.
/Lasse
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

Det kan nog stämma att det är en alpha diesel motor i den, den skall finnas kvar så vitt jag vet i alla fall.

Tror att det var i Lidköping den gick som dyk båt.

Efter vad jag har hört så skall maskinen vara fungerande, den lär skall ha startats upp för Sthlms hamns besiktnig av fritids fartyg.

Maskinen gick bra när vi körde den, vi tog ett par turer i sthlms när område när "korven" ägde den. Det endra som inte funkade då var elsystemet, vi hade cykel lyktor instoppade i lanternorna... Men det gick det med.

Om Herr N.N är den jag tror så ägde han ett antal Fartyg här i sthlms trakten, alla i varierande stadd av förfall. Den sista av dom sjönk på Söder för att par år sedan..

Tror att Herr N:N även ägde "Hera" som ligger i Hjälmare docka nuförtiden. Och nix det är inte han som äger den längre.
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

Hej

Jag tror att SDIM-9825 THORs historia är ungefär denna: Byggdes av stål 1915 vid Joh. Drewes & Co Scheepsbouw, Gideon, Groningen för de Forenede Bogserselskaber, Köpenhamn som THOR. I begynnelsen satt en okänd ångmaskin på 186 Ihk i, och i SS 1969 angavs måtten till 21,03 x 5,54 x 2,34 m. De Forenede blev A/S 1923, och gick samman med O.H. Barentsen åren 1926-1943. Köptes 1958 - via Kihlbergs Fartygsagentur, Göteborg, som kallade henne PULL - till Lid-köp-ings stads Hamnstyrelse, Lidköping, och de ändrade namnet till LIDKÖPING och, tror jag, satte in motorn. 1978 över--togs hon av Lidköpings Dykarklubb, Lidköping som kallade henne KINNEVIK och i stället köpte stan SVEN ex Christopher Kramm från Göteborg (nuvarande BAMSE av Nynäshamn). de sålde holländaren 1989 till Stockholm och där har hon väl hört hemma sedan dess? Ägdes i vart fall 2004 av Alan Robert Davidsson, Stock-holm med onödigt tillkrånglade namnet THOR AF STOCKHOLM.

Bengt Westin
Udkik
Posts: 16
Joined: 14 Aug 2005, 13:44
Location: Mariager / DK
Contact:

Post by Udkik »

Dette var interessant - at Thor har en fortid i København. Det fik mig til at tænke på Det Forenede Bugserselskabs 75-års skrift fra 1944, som er en billedbog med over 100 pletskud fra selskabets virke = dårlig nattesøvn hver gang den kommer ud fra reolen...

Billeder af bugsering med sejlskibene "Grønland", "København", "Pamir", "Georg Stage", "Viking", Fregatten "Jylland" samt skibe som P/S Dannebrog, G/S Navitas (gengasdrivet senere ØK-fartyg om 3030 tdw), M/F Nyborg, S/S Frederik VIII, S/S United States, S/S Aallotar, M/S Stella Polaris, M/S Gripsholm samt masser af andre fragt-, sejl-, bugser- og krydstogtskibe samt færger gør denne bog til en guldgrube af fantastiske fotos. Og flere af disse bugseres på billederne netop af M/S Thor...

Jeg har ikke oplysninger om THOR ældre end 1932, men allerede dengang var THOR motorskib, forsynet med en 115 HK motor, hvilken maskinstyrke den fortsat angives til i 1941. I 1944, derimod, er motorkraften vokset til 200 HK.

29. oktober 1943 blev Kongeskibet Dannebrog bugseret til oplægning i Gasværkshavnen, og det var "Thor" der stod for bugseringen.

Jeg kan ikke lade være at dele dette syn med jer - Thor i kongeligt selskab - og så tænke på, at dette billede teoretisk set kunne arrangeres den dag i dag...

I Danmark havde Thor oprindeligt kaldesignal NTJW, efter 1933 OWAX.

Venlig hilsen

Anders Riis / Danmark

Image
Post Reply