Vad har detta varit för båt?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Vad har detta varit för båt?

Post by m/s munter »

ligger på kinnekulle
Attachments
vrak
vrak
DSC00417.JPG (319.12 KiB) Viewed 19377 times
Spinifex
Posts: 18
Joined: 10 Dec 2007, 07:55
Location: Sölvesborg/Stockholm
Contact:

Vad har detta varit för båt?

Post by Spinifex »

Det ser definitivt ut som en motorkryssare av C G Pettersson, och det fanns ju många liknade av andra formgivare kollegor åxå. Men linjerna är vackra och det var C G's adelsmärke så den kanske finns i något arkiv.

Ser lite ut som något åt hållet av Motorkryssare 823. Kan vara en variant på den ritningen. Fast med smakfullt runda ventiler och hög hatt. Den var väl sådär 11-13 meter lång och 2,3-2,4 meter bred. Som de flesta av hans båtar. Vart tredje spant i metall ska det vara för att vara en äkta P-son.

Den har ju åxå lite drag av tidiga tullkryssare (många av P-son) som t ex TV12 Calina, kunde vara en tidigare tullbåt eftersom stäven är rakare.

Mycket beroende på längden kan man ofta identifiera de flesta P-son båtar och även ganska ofta hitta originalritningen på Sjöhistoriska Muséet. Troligen en trettiotalsbåt hur som helst. Överbyggnaden kan åxå vara av senare datum, -det hände ju en del med båtarna genom åren.

Snygg båt och kanske möjlig att slöjda ihop till en MYS-pärla??

Om man har mycket gott om tid, en snickerifabrik, ett bra båtvarv och en riktigt fet plånbok.

Vad gör den uppe på Kinnekulle?? Grundstötning för längesdan? Landhöjningen är väl inte så jäkla stor därnere. ;-)
Attachments
cgp009px760.jpg
cgp009px760.jpg (44.42 KiB) Viewed 18946 times
JanÅke Lang
Global Vagabond
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Vad har detta varit för båt?

Post by m/s munter »

den har en häck som ej stämmer med pettersson..


Spinifex wrote:Det ser definitivt ut som en motorkryssare av C G Pettersson, och det fanns ju många liknade av andra formgivare kollegor åxå. Men linjerna är vackra och det var C G's adelsmärke så den kanske finns i något arkiv.

Ser lite ut som något åt hållet av Motorkryssare 823. Kan vara en variant på den ritningen. Fast med smakfullt runda ventiler och hög hatt. Den var väl sådär 11-13 meter lång och 2,3-2,4 meter bred. Som de flesta av hans båtar. Vart tredje spant i metall ska det vara för att vara en äkta P-son.

Den har ju åxå lite drag av tidiga tullkryssare (många av P-son) som t ex TV12 Calina, kunde vara en tidigare tullbåt eftersom stäven är rakare.

Mycket beroende på längden kan man ofta identifiera de flesta P-son båtar och även ganska ofta hitta originalritningen på Sjöhistoriska Muséet. Troligen en trettiotalsbåt hur som helst. Överbyggnaden kan åxå vara av senare datum, -det hände ju en del med båtarna genom åren.

Snygg båt och kanske möjlig att slöjda ihop till en MYS-pärla??

Om man har mycket gott om tid, en snickerifabrik, ett bra båtvarv och en riktigt fet plånbok.

Vad gör den uppe på Kinnekulle?? Grundstötning för längesdan? Landhöjningen är väl inte så jäkla stor därnere. ;-)
Attachments
aktern
aktern
Copy of DSC00421.JPG (124.66 KiB) Viewed 18851 times
Spinifex
Posts: 18
Joined: 10 Dec 2007, 07:55
Location: Sölvesborg/Stockholm
Contact:

Vad för båt

Post by Spinifex »

Maj CGP gjorde ju en hel del båtar med kanotakter åxå, inte bara den där snygga positiva V rumpan. Kolla på Viking t ex och några av de större båtarna.
Attachments
cgp002px760.jpg
cgp002px760.jpg (42.47 KiB) Viewed 18773 times
JanÅke Lang
Global Vagabond
Spinifex
Posts: 18
Joined: 10 Dec 2007, 07:55
Location: Sölvesborg/Stockholm
Contact:

vilken båt

Post by Spinifex »

Samma rumpa här CGP det åxå, på hans egen och sista båt. Det kanske är en i mitten av serien?? Wiking 3, 4 eller 5 kanske?? Han gjorde ju en hel del båtar mellan Wiking 1 och 11. Eller en gjord på samma riktning som Wiking.
Attachments
wiking11_paint.jpg
wiking11_paint.jpg (89.82 KiB) Viewed 18763 times
JanÅke Lang
Global Vagabond
Spinifex
Posts: 18
Joined: 10 Dec 2007, 07:55
Location: Sölvesborg/Stockholm
Contact:

vilken båt

Post by Spinifex »

Jag hittade fler kanotakter CGP, Joker är väl kanske mindre men formen stämmner rätt bra

'Joker'
Utomskärsmotorkryssare CGP ritning nr 794.
Längd 9,60m, Bredd 2,50m, Djupgående 1,0m.
Byggd på Nyköpings Varv, Bröderna Nilsson, enligt uppgift 1930.
Kravellbyggd i ek, överbyggnad mahogny. Alla rufftak dukade.
Köpte båten 1966 och tänker ha kvar båten åtminstone tio år till.
Med vänliga hälsningar
Roland Caspersson, BILLDAL .
Attachments
joker.jpg
joker.jpg (62 KiB) Viewed 18761 times
JanÅke Lang
Global Vagabond
Spinifex
Posts: 18
Joined: 10 Dec 2007, 07:55
Location: Sölvesborg/Stockholm
Contact:

vilken båt

Post by Spinifex »

Kollade lite mer och tror nog att det varit en seglande utomskärskryssare av lite större mått, och ganska säkert av CGP. Antagligen tvåmastad de hade ganska korta master eftersom de inte hade någon köl men seglade bra enligt vad jag hört. Definitionen på "utomskärskryssare" var att de hade både motor och segel. Inomskärskryssare var oftast mindre och hade bara motor. nästan alltid V rumpa.

Både fören och aktern på vraket är exakt lika CGP's mindre båtar.

Beroende på hur lång den kan man säkert hitta en ritning i Sjöhistoriskas arkiv, de går efter längd och typ. Tror åxå att den är mera 20-tal än 30-tal och kanske sådär 12 meter?? Akterruff och styrhytt kan hjälpa arkivarien liksom kanotaktern om du vill leta vidare. Kolla kanske åxå med Träbåtsakuten (de finns på nätet) de vet mycket om CGP's verk.

Kanske ett ovärderligt fynd som är värt en förmögenhet för CGP- fans!!!
JanÅke Lang
Global Vagabond
Spinifex
Posts: 18
Joined: 10 Dec 2007, 07:55
Location: Sölvesborg/Stockholm
Contact:

Post by Spinifex »

Jag har hittat en möjlig kusin eller syster! TV 11
En Tullkryssare 13,8 x 3,2 m med segel och motor CGP 1924
Numera lite ombyggd och namnad Mariana MYS medlem men snyggare då det begav sig tycker jag. Mer lik Vraket på Kinnekulle som kan vara en systerbåt från början.

http://www.mariana.nu/
Attachments
tv11.gif
tv11.gif (16.26 KiB) Viewed 18704 times
JanÅke Lang
Global Vagabond
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eskes »

Någon som vet vem som äger båten. För nog verkar hon vara värd att bevara.
Ligger lite fel till för mig och att ta hand om en såpass stor båt är svårt.
Men vem vet. Hon borde in under tak i alla fall.
//Mattias
Spinifex
Posts: 18
Joined: 10 Dec 2007, 07:55
Location: Sölvesborg/Stockholm
Contact:

Vad har detta varit

Post by Spinifex »

Man ser ju att någon varit på båten och börjat lite, ny propelleraxel och skrapad halvvägs ner på skrovet för något år sedan. Några stora hål i bordläggningen ovanför botten tyder kanske på att botten är mer eller mindre borta, det blir ju alltid värre där nere....verkar som om jobbet gått på grund och att hon stått ett bra tag ute. DEt är ju ett mycket stort jobb att ta sig an och dyrt, eller tar enorm tid.
-Men det är ju klart, det är en vacker båt. Hisnande linjer. Antagligen kan man söka upp och artbestämma henne fullt ut ganska enkelt med lite mer jobb, Hon kan ju ha en intressant historia. Min gissning är fortfarande på CGP och någon lustkryssare eller tulljakt från 20 talet, antagligen att magnifikt litet fartyg på sin tid. Det finns ju en massa entusiaster som lägger ner otroligt med tid på något sånt här. MYS och andra. Man kan ju hoppas att någon tar vid och gör båt av henne igen. Men det hänger nog på gärsgårn om det är möjligt över huvudtaget. Några uttråkade busungar med tändstickor är allt som behövs...och rötan sover ju inte....
Finns det fler bilder?? Exakt VAR står båten mm mm. Nån som vill lägga till mer info? Projektet kanske får sitt eget liv och far iväg, vem vet?
JanÅke Lang
Global Vagabond
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

ska söka ägaren

Post by m/s munter »

hej jag ska kolla med han som äger marken där den står. på kinnekulle vänern. han kanske har svaren.. men det är något fyllo till hantverkare som har startat en vidrig renovering... skarva kölen med spikplåt....

mattias
Spinifex
Posts: 18
Joined: 10 Dec 2007, 07:55
Location: Sölvesborg/Stockholm
Contact:

Vad had detta varit för båt?

Post by Spinifex »

Jojo, det är väl tyvärr inte första gången en glad amatör eller fyllo, eller en kombination av de båda, har gett isg på något vackert och fint för att göra en ful sommarstuga på vattnet av det. Utan smak och stil och insikt. Mycket värdefullt har gått den vägen.

Troligast är att det ändå är mest brasved. Men det vore ju kul om någon som verkligen KAN gamla träbåtar får ta sig en titt och artbestämma den, bedöma om ett återställande ÄR möjligt eller ens rimligt. Eller värt jobbet.

En historiskt intressant "äkta" varvsbyggd och väldesignad (av t ex CGP), och väldokumenterad båt (sjöhistoriska) kan ju vara möjlig att ta tag i i ett betydligt senare läge än en lokalt hopklappad kopia av en liknande båt.

Att den stått ute under många år behöver inte betyda att den är dålig pga av det, sötvatten från himlen är mindre problem än saltvatten från havet nära intill t ex. Solen och torka, frost etc är se stora fienderna.

Vacker båt hursomhelst, linjeskön och stilig. Numera kan man ju göra underverk med modernare byggmaterial som playwoodstrips och epoxi och "tape and tuck" dvs egentligen modellbåtstekniker men även användbart på riktiga stora båt byggen idag.

Någon entusiast kanske vill använda skrovet som en förlaga i full skala för ett modernt bygge i gammal stil med modern teknik. Konstigare saker har hänt och vore det inte underbart att se nya vacka båtar i den här stilen till salu. Slippa alla de fula plastbaljorna som vimlar omkring idag bland kobbar och skär, för fort och för fult och för dyrt.
JanÅke Lang
Global Vagabond
Shipwright
Posts: 52
Joined: 24 Nov 2007, 11:21
Location: Stockholm

Post by Shipwright »

Någon som verkligen KAN något om träbåtar säger att mycket har hänt med båten redan innan den hamnade i skamvrån.
Den är bla. förhöjd 1 bordgång och det måste skett för länge sedan eftersom massiva däck med spännlister knappast lagts så ofta de senaste 50 åren, utseendet som den har i dag kan vara något helt annat än den byggdes med.
Här kommer några bilder som jag hade i datorn som kanske kan hjälpa någon CGP-fantast att identifiera båten.
En renovering kommer, som redan spekulerats i ,att bli väldans dyr, bara de ca 20 par stålspanten som måste bytas kostar sisådär 325000kr om man skall låta någon som är kunnig utföra jobbet.
Men det är hur som helst en kul båt som någon borde ta hand om!
Attachments
P9030384.JPG
P9030384.JPG (71.83 KiB) Viewed 17609 times
P9030385.JPG
P9030385.JPG (75.9 KiB) Viewed 17609 times
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eskes »

Hon skall renoveras.
Identifierad
Det är M/Y Dido, byggd 1912 i Stockholm på JV Svenssons Motorfabrik i Augustendal åt generalkonsul Hugo Duhs.
Kontstruktör: C.G. Pettersson :)
http://www.trabatsakuten.nu/cgi-bin/yab ... 1198850914

http://user.tninet.se/~zyo199o/mysreg.htm

//Mattias
Post Reply