Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Fast Stettin låg i Tyskland. Det var då 110-120 km till närmsta polska land.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack för din uppmärksamhet Torsten.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Bland skutorna i Skärhamn var Anna det vanligaste namnet. Då är inte jakter med en mast medräknade. Av skutorna fanns en danskbyggd tremastad skonare, en svenskbyggd tvåmastad skonare, en engelsk kutter och en danskbyggd kutter. Det fanns nog även jakter med det namnet så troligen var Anna det vanligaste namnet även då jakterna tas med. Som nummer två kommer Ellen med en danskbyggd tremastare och två danskbyggda tvåmastare. Förmodligen speglar det de vanligaste namnen generellt för tiden kring sekelskiftet 1900 och en bit in på det århundradet.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Anna 7353.jpg
Bilden föreställer tremastskonaren Anna. Skärhamn var hennes hemort från 1949 tills hon strandade 1952. Dessförinnan var hennes hemort Nordvik från 1933. Bilden kommer från bokverket Tjörns båtar.

Anna Registreringsnummer 7353
Tremastskonaren Anna var byggd som bramsegelskonare i ek 1906 av Jens Philip Jörgensen på Saugskaer Thurö i Danmark. Hennes mättal var i 1907 års skeppslista 181 brt, 154 nrt och 11,3 fot djup. Hon byggdes för Aktieselskabet J P Jörgensen i Svendborg och fick då namnet Primula med Thurö som hemort. Bilbrevet var daterat den 6 oktober 1906. Enligt bilbrevet var Sejlskibselskabet 3-mast skonert Primula AS ägare. Det köpande bolaget tillhörde varvsägaren. Befälhavare var L M K Karlsen. 1911 anges hennes befälhavare vara L Karlsen, 1919 uppges hennes lastkapacitet till 290 tdw och 1923 ändrades hemorten från Thurö till Svendborg.

Den 4 mars 1927 såldes hon för 19 000 kronor till ett partrederi i Brantevik med Johan Jönsson som huvudredare och Nils Emrik Nilsson som befälhavare. Utöver dessa två som hade 2 resp. 12 andelar av totalt 44 så fanns ytterligare 25 delägare med små andelar. Delägarna var till allra största delen från Brantevik. Fartyget mättes den 12 april till 184,90 brt och 155,61 nrt. Registreringscertifikat utfärdades den 27 april. I samband härmed döptes hon om blev till Anna. Den 13 januari 1931 blev Tuve Mårtensson i Brantevik ny huvudredare. Nils August Persson i Brantevik blev befälhavare den 7 december 1931.

Anna såldes den 15 mars 1933 för 12 500 kronor till ett partrederi i Nordvik på Tjörn med Rudolf Albin Olausson i Nordviksstrand som huvudredare och delägare till 99/100. 1/100 ägdes av sonen Karl Georg Roland Olausson som senare antog släktnamnet Rudnell. Samma år insattes en June Munktell motor på 120 hk vid Richard Martinssons Slip och Mekaniska Verkstad på Bohus-Björkö. Anmälan gjordes den 16 juni. Justus Bertrand Jansson i Aröd tillträdde som befälhavare den 3 juli 1933. Den 10 mars 1937 blev G B Larsson från Starkebo befälhavare men avlöstes den 29 mars 1938 av John Alf Johannesson från Skärhamn. Albin Olausson blev befälhavare den 27 mars 1940 till den 16 maj samma år då Alf Johannesson återigen tillträdde. Den 25 april 1941 blev Albin Olausson återigen befälhavare till den 4 april 1946 då Rutger Harald Johansson från Skärhamn tog över. Anmälan gjordes den 2 januari 1947 att Georg Rudnell ärvt 49/100 i fartyget efter sin mor. Han ägde därmed Anna tillsammans med sin far med lika andelar.

Alf Johannesson från Skärhamn var född den 14 januari 1910 och son till Karl Albert Johannesson (Albert på Howen) och Agda Emilia Pettersdotter. De var födda i Utäng och Tjärna 1882 och 1885. Alf var gift med Aina Kristina Hermansson som var född i Skärhamn den 16 juli 1911. De bodde på Kyrkvägen 4. Rutger Johansson från Skärhamn var född den 17 oktober 1914 och son till Rutger Johansson och Hilma Maria Berntsdotter i Grinneröd och senare Idrottsvägen 17 i Skärhamn. De var födda i Gunneby 1886 och i Grinneröd 1882. Rutger var gift med Ruth Kristina, född i Kristine församling i Göteborg den 17 november 1915. De bodde på Storgatan 58 B i Skärhamn.

I 1935 års skeppslista är mättal och dimensioner redovisade med 181,47 brt, 168,88 brt under däck, 143,66 nrt, 30,93 längd, 7,63 bredd och 3,47 djup. Där framgår även att hon drivits och reparerats 1933 samt att djupgåendet är 3,6 meter. Albin Olausson var då fortfarande huvudredare. I 1945 års lista lämnas även uppgifterna om 285 tdw och 100 std.

Den 15 februari 1949 såldes Anna till Per Åke Hamnefjäll i Skärhamn för 125 000 kronor. Av certifikat den 21 februari framgår att han var ensam ägare och själv befälhavare. Per Åke var född i Skärhamn den 26 juli 1913. Han var son till Petter Pettersson och Alfrida Charlotta Pettersson på Postvägen 20. De var födda i Skärhamn1874 och i Bö Dampegård 1885. Per Åke var gift med Anna Nikolina Karlsson som var född i Rönnäng den 17 januari 1917. De bodde på Skolgatan 2. Den15 augusti 1952 var Anna på resa med trä från Rundviksverken vid Sundsvall till Horsens i Danmark. Hon strandade på Lillegrund i Danmark, NO Fyns huvud, och sprang läck. Efter läktring av en del av lasten kom hon samma dag loss från grundet med hjälp av bärgningsbåt. Hon fördes in till Odense och blev, efter lossning av lasten och sliptagning, kondemnerad. Skadorna var så stora att det inte var lönt med reparation. Orsaken till grundstötningen angavs vara strömsättning. Hon sänktes i en vik utanför Odense. Motor, rigg och däcksvinschar monterades ner och fördes till Skärhamn tillsammans med alla lösa inventarier.

I 1951 års skeppslista fanns Anna med 181,47 brt, 143,66 nrt och 285 tdw. Motorn redovisades till 120 hk.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Branteviks Maritima Museum, Segla för Tjörn, Danmarks Skibsliste 1907 – 1928, Skibe fra Thurö, Dansk Söulykke-statistik 1947 och 1952, Svensk skeppslista 1935 och 1945, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.
Last edited by imar on 08 Feb 2017, 13:13, edited 2 times in total.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Annas motor: här måste ha blivit något fel. Den första (och enda) motorn hon hade, var den, som sattes in 1933.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Beträffande Anna 7353 så har jag bara med den motorn på 120 hk som installerades 1933 (vad jag kan se). Jag förstår inte just nu vad du menar. Däremot har jag rättat ett grammatiskt fel och tagit bort ett bindestreck.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

På rad 3 står, att motor installerades år 1913. Säkerligen skrivfel, men ändå...
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Primula
3 mastet bramsejlsskonnert
 Byggeår:   1905
Kending:   NPVW
Brt.:            181

PRIMULA på 181 brt.,længde 30,9 m.,bredde 7,6m.,dybgang 3,2m. Blev bygget 1905  til et partrederi repræsenteret ved J.Ph.Jørgensen. Skibet førtes af kaptajn Johs. Jørgensen, Thurø, og senere af L.Caspersen, Svendborg.  I 1913 fik den installeret hjælpemotor.
I 1927 blev skibet solgt til Johan Jönsson, Brantevik for 21.000 kr. og blev omdøbt til ANNA, (signal KGFT, reg.nr. 7353). 1931 ny hovedreder: Tulve Mårtensson. 1933 solgt til R.A.Olausson, Nordvik. 1949 solgt til P.A.Hamnefjell, Skärhamn.
18. august 1952 strandede ANNA på Lillegrund NØ, Fyens Hoved og sprang læk. Skibet blev bugseret ind til Odense, hvor det blev kondemneret.

Ovanstående är från danska "Skibe fra Thurö". Det är möjligt att det blev felskrivet redan där. Det verkar sju så. Jag har inte hittat några andra källor som beskriver maskin från 1913.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Uppgiften om att hon fick motor 1913 är ett feltryck/felskrivning - 1933 skall det vara. En fin modell av henne som Primula hänger f ö som votivskepp i Ruts kyrka på Bornholm. Varför vet jag inte. Min far hade tänkt köpa henne då på 1930-talet, men det blev annan skuta i stället.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Ja Torsten, hon var nog utan motor i Danmark. Det finns heller ingen motor i Danmarks skibsliste. Intressant med det uteblivna köpet till Halla. Det var kanske då hon gick till Tjörn istället. Jag har också en liten historia om denna Anna. Segel och rigg och annat togs hem efter sänkningen i Danmark. Detta förvarades i ägarens magasin. Vi var några pojkar i 10-årsåldern som skulle ut på Hjärterön och tälta. Ägarens son var med och viste var vi kunde hämta ett försegel från Anna. Det räckte gott till ett stort tält och blev över. Vi lastade det i en doris och rodde ut. Det är över 60 år sedan. Tiden går.

Tack för att du uppmärksammade felet.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Så har Anna 7353 fått sin första motor justerad till 1933. Uppgiften angående 1913 som kom från "Skibe fra Thurö" är att betrakta som en felskrivning. Att jag inte reagerade tror jag berodde på att det var ingen orimlig tanke att få hjälpmotor 1913. Däremot finns inget nämnt i Danmarks skibsliste och Svenska seglare vilket borde ha väckt reaktioner. Men nu är det rätt.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Avd: onyttigt? vetande. Ruts kyrka ligger på delad 1:a plats som Danmarks högst belägna kyrka - 130 m ö h - och Rutskers socken gränsar inte till Östersjön, så varför finns den där? Jag sänder med ett par dåliga foton.
Attachments
7353  Anna  03-1950 Århus.jpg
7353 Anna 03-1950 Århus.jpg (23.79 KiB) Viewed 16197 times
7353  Anna  1951.jpg
7353 Anna 1951.jpg (40.94 KiB) Viewed 16197 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Anna 7755.jpg
Anna 7755.jpg (74.9 KiB) Viewed 16144 times
Bilden, som är hämtad från Svenska seglare och motorseglare, föreställer den danskbyggda kuttern Anna. Hon hade Skärhamn som hemort 1946 – 1948.

Anna Registreringsnummer 7755
Kuttern Anna byggdes 1906 i ek och bok av Sören Abrahamsen i Esbjerg. Hon byggdes som fiskefartyg med galeasrigg och hjälpmotor och levererades den 24 maj. Den 2-cyl oljemotorn på 30 ihk var från AS P Jörgensens Motorfabrik Köpenhamn. Hon var byggd till Lauritz Ditlev Lauritzen i Esbjerg. Hennes mättal och dimensioner var 100 brt, 57 nrt, 24,71 längd, 6,67 bredd och 2,96 djup. I Danmarks Skibsliste 1907 redovisas A J Andersen som befäl-havare och Lauritz Ditlev Lauritzen i Esbjerg som redare. 1909 heter befälhavaren C Hansen och rederiet har gjorts om till bolag och nämns som AS L D Lauritzen Esbjerg. I boken, Kutterepoken, av Erik Dambert finns en uppgift om att hon den 11 juni sålts till Uno Seino i Åbo i Finland för 22 000 kronor.

1910 såldes hon till Elsflether Heringsfisherei Gesellshaft i Elfsfleth Tyskland. Elfsfleth ligger vid floden Weser ca 40 km nord om Bremen. Köparen var ett av Tysklands största fiskerederier. Vid överlåtelsen är Anna benämnd Loggert och hennes mättal redovisas till 98 brt och 63 nrt. Hon tjänstgjorde i den Nordtyska sillfiskeflottan till 1931 då hon såldes till Sverige.

Det var ett partrederi i Edshultshall bestående av far och två söner som köpte Anna den 24 mars 1931. Befälhavare var fadern, Oskar Mauritz Nilsson, med 1/2 i partrederiet. Sonen Nils Bernhard Henry Nilsson var huvudredare med 1/4 och sonen John Reinhold Nilsson hade 1/4. Kontraktet är undertecknat i Brake och köpeskillingen var 2 525 Reichmark. Brake ligger vid floden Weser en bit söder om Bremerhafen. Anna försågs, enligt ”Kutterepoken”, med en 1-cyl Skandiamotor på 55 hk i juni samma år och den 27 juni utfärdades mätbrev vid Lysekils tullkammare med mättalen 93,94 brt och 67,54 nrt. Hon blev registrerad med Edshultshall som hemort den 3 juli 1931. I Sveriges skeppslista 1931 finns hon registrerad med mättal och dimensioner, 93,94 brt, 92,29 brt under däck, 67,54 nrt, 25,30 längd, 6,64 bredd och 2,96 djup. Hennes motor nämns där vara på 47 hk.

Anna blev kvar i Edshultshall till 1939 och blev under den tiden ommätt flera gånger så att mättalen successivt ökade till 96,08 brt och 71,39 nrt. I ”Kutterepoken nämns att sonen Karl Lennart Nilsson påmönstrat som befälhavare i Kristiansand 1934 men att Oskar Mauritz är tillbaka 1937 och att Johan Reinhold är befälhavare 1938. Den 6 februari 1939 sjönk hon, liggande vid kaj i Landskrona hamn, efter påsegling av Rederi AB Nordstjernans m/s Pacific. Nordstjernan övertog fartyget och sålde det samma år till J Leonards Rederi & Skeppsmäkleri AB i Landskrona för 1 000 kronor stående på botten i Landskrona hamn. Nils Adil Sigfrid Wennerberg från Ven blev befälhavare och Annas hemort blev Landskrona.

Anna reparerades och byggdes om och fick i samband härmed en ny och starkare 2-cyl motor från Skandiaverken i Lysekil på 105 ihk. Som befälhavare efter reparationen 1940 mönstrade Johan Harald Andersson från Ven. I 1945 års skeppslista är hon upptagen med 180 tdw lastförmåga och 3,35 meters djupgående. Andersson var då kvar som befälhavare.

Den 7 mars 1946 såldes Anna för 66 000 kronor till ett partrederi i Skärhamn vars delägare var Alice Paulina Tallvik som huvudredare och hälftenägare och Sigvard Johannes Tallvik som befälhavare och ägare till den andra hälften. Fartyget fick Skärhamn som hemort. Alice var född i Klövedal den 29 juni 1917 och gift med Sigvard som var född i Skärhamn den 15 september 1909. De bodde på Storgatan 29. Sigvards föräldrar var August Olsson och Mathilda Johannesson som bodde på Sjömansvägen 4. De var födda i Nordvik och Utäng 1871 och 1877. Alice föräldrar var Birger Leonard Berntsson och Anna Helvina Olsdotter i Halsbäck Uppegård Klövedal. De var födda i Köleröd 1888 och i Halsbäck Uppegård 1886. Den 3 januari 1948 redovisas Erik Ivan Pettersson från Bleket som befälhavare fram till försäljningen några veckor senare.

1947 råkade Anna ut för en kollisionsolycka på utgående från Köpenhamn. Händelsen har refererats i Dansk Söulykke-statistik 1947 enligt nedan: Den 3 juni 1947 kolliderade Anna med det danska stålfartyget m/s Maj av Aalborg som var på ingående till Köpenhamn med last av brunkol från Skive. Maj var byggd 1938 och mätte 357 registerton. Sjöförhör i Köpenhamn hölls den 17 juni varvid följande uppgifter framkommit: Klockan 1410, då Maj under långsam fart, befann sig utanför vågbrytaren för ingående i Kronlöbet sågs förut ett fartyg – m/gl Anna av Skärhamn – som med hög fart kom ut från Köpenhamn. M gav en kort ton med sirenen och girade styrbord. A svarade med en kort ton och girade babord. Från M gavs återigen en kort ton samtidigt som motorn stoppades. Från A kom återigen en kort ton varefter A strax därpå törnade mot M:s babordssida med klyvarbommen. Vid kollisionen fick M babords livbåt krossad och en lätt skada på fartygssidan medan A fick klyvarbommen bräckt.

Av den av A:s besättning givna förklaring framgår att då fartyget klockan 1400 var på utgående från Frihamnen, sågs M på ingående i Kronlöbet. Från A avgavs två korta toner, vilket besvarades av M. A girade därefter långsamt babord medan M sågs gira hårt styrbord. Då en kollision sågs oundviklig slogs A:s motor back med full styrka, vilket tillkännagavs med tre korta toner men omedelbart efter inträffade kollisionen som anförts ovan. Slut på referatet.

Signalerna som anges i referatet ovan från Dansk Söulykke-statistik med en, två eller tre korta signaler betyder i samma ordningsföljd, jag girar styrbord, jag girar babord och min propeller går back.

Den 30 januari 1948 såldes Anna tillbaka till ett partrederi i Edshultshall för 100 000 kronor och fick då Edshultshall som hemort. Partrederiets delägare var John Nestor Abrahamsson och två av hans brorssöner. John Nestor var huvudredare och delägare med 1/4. Den äldste brorssonen, Alf Harry Abrahamsson var befälhavare och delägare med 1/2. En annan brorsson, Anders Olof Abrahamsson, var delägare med 1/4. Under tiden i Edshultshall mättes Anna om vid Lysekils tullkammare 1950 och 1951. Ommätningen 1951 föregicks av reparationer av ruffar, lastluckor och styrhytt i början av året. De nya mättalen från den 20 mars blev 113,36 brt och 73,51 nrt. Den 29 mars 1956 tillträdde en annan av brorssönerna, Bror Roland Abrahamsson i Barrevik, som befälhavare fram till försäljningen året därpå.

Den 9 april 1957 såldes Anna till ett partrederi i Kappelshamn på Gotland för 50 000 kronor. Det var Yngve Karl Adolf Jakobsson och tre söner som ägde partrederiet med lika stora delar. Fadern var huvudredare och sonen Åke Nils Arne befälhavare. De övriga två sönerna som hade del i partrederiet var Tage Karl Yngve och Tore Lars Gunnar. Anna fick Kappelshamn som hemort.

Anna såldes åter igen den 15 april 1959 till Karl Ebbe Axel Nordström i Rodarve Östergarn på Gotland för 40 000 kronor. Hemorten för Anna ändrades till Visby den 4 augusti samma år. Den 16 december 1959 är fartygets maskinstyrka 120 hk. I 1963 års skeppslista är mättalen 113 brt, 67 nrt, 170 tdw och 58 std. Den 16 november 1964 övertogs Anna av AB Lanterna-Garaget i Stockholm för 15 000 kronor. Bolagets företrädare hette Nils Trygger. Den 21 december samma år övertogs Anna av Rune Eriksson på Vendelsö i Haninge för 21 000 kronor och fick då hemort Stockholm. 1965 såldes hon till en Uno Leino i Åbo Finland och 1967 till en Göte Gertsson i Visby.

Museet for Söfart i Helsingör upplyser att Anna avseglade från Valdemarsvik till Bahamas den 13 oktober 1967 med last av prefabricerade trähus. Hon blev försenad flera gånger på vägen, bl.a. i Corcubion i västra Spanien och i Las Palmas innan hon anlände till Bahamas i februari 1968. I Tjörns båtar upplyses om att Anna anlände till Georgetown på Exuma, Bahamas. Där blev hon såld till en Mr Luddingthone som gjorde några laster med cement till Florida. Hon grundstötte och bröts sönder och slutade som piratbar, ”The Hull of Wreck”, på Bahamas. Hon avregistrerades i Sverige 1978.

Källor: Museet for Söfart Helsingör, Kutterepoken, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Danmarks Skibsliste 1907 – 1909, Sveriges Skeppslista 1931, 1933, 1935, 1945 och 1963, Jörgen Markussen skeppsbyggarlista, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka och Klövedal.


Last edited by imar on 11 Feb 2017, 18:27, edited 2 times in total.
Lars Johansson
Posts: 18
Joined: 01 Nov 2016, 11:48

Re: Skutor

Post by Lars Johansson »

Lars Johansson wrote:Åter till min fråga om någon har information om Agnes SHOK. Agnes hade fram till under början av 1930-talet annan signal, JTQF
Har fått god hjälp av Torsten H. Tack Torsten. Nu har vi här nere i söder kunnat gå vidare i historien och även kunnat finna det tredje systerfartyget , Uranus, från samma varv.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Lars, är det Uranus 6245 du menar? Jag har en del uppgifter i så fall som jag gärna delar med mig av.
Post Reply