Så var det dags för avgång för CRYSTAL AMARANTO och vilken vattencirkus kan man vänta sig idag då?
Ingen alls eftersom YMER gick upp och hämtade henne inne på fjärden. Det är ganska märkligt att det gick för YMER idag med ett vattenstånd på - 27 och inte för ATLE med medelvatten för tre dygn sedan.
Börje Åström wrote: Det är ganska märkligt att det gick för YMER idag med ett vattenstånd på - 27 och inte för ATLE med medelvatten för tre dygn sedan.
Var det möjligen så att Ymer använde den gamla timmerleden som inte är utprickad medan Atle såg till den "vanliga" inseglingen. Undras .......
Nä, det är precis samma "dike", men som tyvärr används på olika sätt. Farleden in till Karlsborg har diskuterats i 40 år och inte kommit längre än så här. Vi som är och har varit i näringen fattar hur viktig en fungerande hamn är för industrin och i det här fallet Billerud, men så finns det ju medborgare i en kommun och så finns det politiker. Om vi inte skapar förutsättningar för företagen i form av vettig infrastruktur då har dessa inga möjligheter att konkurera med sådana som fattat detta. Titta på Finland! Under de 40 år som Kalix kommun projekterat och projekterat har finnarna grävt upp varenda vik för att främja sjöfarten.
Jag tror inte finnarna har något namn för "långbänk"?
Börje Åström wrote:Tankern fick ligga två dygn ute i havet, medan man väntade på att VISCARIA skulle komma från Luleå. Märkligt, eftersom ATLE:s systrar har assisterat fartyg till en plats innanför stampvallarna de sista tre veckorna. Är det någon som har de riktiga spelreglerna för vintersjöfarten i Bottenviken och i synnerhet dem för Karlsborg? Vem betalar kalaset? Nu behöver politikerna i Kalix se om sitt hus, annars blir det som det välkända ordspråket: Man saknar inte kon förrän båset är tomt.
En tankbåt liggande i två dygn. VISCARIA var borta från Luleå i nästan ett dygn samt ordinarie assistans av VALKYRIA. Inte roligt att vara ansvarig för logistiken på Billerud.
Enligt tämligen säkra källor har Billerud köpt en tjänst av Luleå Bogserbåts AB att hålla upp isrännan med den bredd som krävs för de fartyg som trafikerar hamnen. Crystal Amaranto är 20 meter bred, ett par meter bredare än de flesta timmer/massa båtarna. Enligt dessa tämligen säkra källor får Luleå Bogserbåts AB = Luleå Kommun stå för alla extra kostnader.
Kalix kommun diriver just nu fantasiprojektet, en djuphamn i Storön, istället för att satsa på en muddring in till Karlsborg.
Jag har lagt upp en del nya bilder på http://www.boatspotting.se under Fartygsbilder. Välkommen in och titta och ladda upp.
Börje Åström wrote:Nä, det är precis samma "dike", men som tyvärr används på olika sätt. Farleden in till Karlsborg har diskuterats i 40 år och inte kommit längre än så här. Vi som är och har varit i näringen fattar hur viktig en fungerande hamn är för industrin och i det här fallet Billerud, men så finns det ju medborgare i en kommun och så finns det politiker. Om vi inte skapar förutsättningar för företagen i form av vettig infrastruktur då har dessa inga möjligheter att konkurera med sådana som fattat detta. Titta på Finland! Under de 40 år som Kalix kommun projekterat och projekterat har finnarna grävt upp varenda vik för att främja sjöfarten.
Jag tror inte finnarna har något namn för "långbänk"?
Nu var det nära bottennapp. Jolyn lastade ned till 5,4 meter. Farleden är klassad till 5,7 meter vid normalvattenstånd. Båten var färdiglastad igår e.m men vattnet låg på -30. Låg nästan ett dygn och väntade på stigande vatten. tack vare sydliga vindar och lite tur tog hon sig ut med ca 5 cm marginal.