Okänd båt i Oxelösund

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
pny
Posts: 64
Joined: 28 Mar 2005, 08:07
Contact:

Okänd båt i Oxelösund

Post by pny »

Hittade denna båt i Oxelösund i lördags. Någon som känner till den?

Image

/Patrik
lee loo
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2005, 20:47

Post by lee loo »

Aaaa det är bellman från v-ås :lol:
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

Det är L-M Dyks gammla dyk båt Laxen. Den brukade dyka ner, och upp lite här o var... Inte värdens bästa båt, jag har varit med och bärga den en gång.. Tror att den sjönk ett par Ggr under L-M dyk tiden, oftas pajade motorn, och den kom hem med hjälp av utombordaren som satt på bad bryggan.

Kul att se att den finns än, ni ser väll att styrhytten är ett flygledar torn från Övertorneo? främre delen av skrovet är V-bottnad, spikad klingk bygge, som man har hängt på en plåt bakdel med motor o tankar. Dom övre sidorna med fönster var av genomskinlig plast, där man hade målat, där man inte ville ha fönster... Nej, det var inte L-M Dykarna som byggde den, utan nån uppfinnar jocke, har för mig att dom fick den, på nått vis.

//lasse
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Det var kul att se den här igen. Hon byggdes för en känd profil i Kalix eller närmare bestämt Kalix-Bredvik(Bredviken). Han hette Erik Rothfjell och kom från Tornedalen. Båten var väl inte en av hans största "uppfinningar", men däremot var han en av pionjärerna för tillkomsten av säkra ID-kort.
Gissa om vi Kalixbor vallfärdade till hans kaj varje gång "skapelsen" hade modifierats på något sätt.
GS
Posts: 19
Joined: 08 Dec 2005, 20:29
Location: Västkusten

Post by GS »

Jag tyckte också jag kände igen henne. Om jag inte tar alldeles fel byggdes hon av snickare, alltså inte båtbyggare (vilken nu skillnaden är?) i Ytterbyn, på andra sidan älven.

Fantastiskt att hon lever än!

mvh Göran S
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

Ja, jag tror att det är helt risk fritt att påstå, att någon båtbyggare, har aldrig varit i närheten av den båten...

Jag kommer särskilt i håg dom hydauliska motorrums luckorna, som åkte upp med katapult fart, låg det något på däck, så var det raskt utskjutet i sjön! Ett intressant flytetyg, med många (dom flesta) ovanliga lösningar, på allt!

// Lasse
BörjeLeijström
Posts: 1
Joined: 09 May 2010, 19:24

Re: Okänd båt i Oxelösund

Post by BörjeLeijström »

Eric rothfjell var först i världen med ID-kort. Det började när finnarna passerade gränsen uppe vid Kalix, han ville göra ett system som kunde identifiera dessa . Det fanns inget system så han konstruerade en kamera som fotograferade personen samtidigt som personens ID-uppgifter samtidigt plåtades, systemet hette "ANTENNA" och företaget hette ROLLFILM med senare adress Luntmakargatan i Stockholm. Företaget utvecklade löpande som första företag olika betalsystem på kort , induktiva, infraröda, magnetkodade på strip. Han hade massor med patent inom säkerhet bl. annat identifikation på ögats pupiller ,fingeravtryck, röst, m.m. Hans kamera var utställd på tekniska museet som en av de sju största uppfinningarna i Sverige.
Han var också en otroligt trevlig man och matgourmet. Motståndare till hans företag var myndigheterna (socialdemokraterna) som startade ett eget företag( AB IDKORT ) för att konkurera mot Erics privata rörelse.Han fick alltså inget stöd från staten men kämpade med hjälp av banker. Rollfilm var trots allt det mest framgångsrika företaget . Såldes på 80-talet till ESSELTE som senare sålde till SECURITAS som också senare sålde vidare. på 90-talet certifierades ytterligare ett antal företag för tillverkning av ID- kort och betalkort.
Båten "LAXEN" byggde han om flera gånger och skänkte den sedan till dykarna , historien sedan kan jag inte.
mvh/Börje
Post Reply