Hur mycket konsumerar en bogserbåt på 1000-1500 hk under full belastning per dygn i bränsle. De fartyg som passerar här i Trollhättan konsumerar ju typ 3,5-5 m3 per dygn då de går lastade med ungefär en likadan maskinstyrka. Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur en bogserare konsumerar, drar den mer eller mindre om den skulle dra ett släp med motsvarande last som ett Vänermax fartyg.
Observera! En endast erfarenhetsmässig uppskattning som jag använt under alla mina år, ligger på 150 gram/hästkraft och timme. Alltså 1000 hk=3,6 ton/dygn.
Du får säkert en riktigt utförlig förklaring från någon "maskingubbe" eftersom det skall till fler parametrar för att få en riktig bedömning.
Last edited by Börje Åström on 17 Apr 2008, 12:38, edited 1 time in total.
Hej. Lite värden från timmerbogseringens tid
MoDo:s Sandvik drog 3 kubik/dygn 1050 hk vid 85%eff. vid bogsering
MoDo:s Kämpe drog ca 8,5-9 kubik/dygn 2600 hk 85-90% effektuttag.
En resa söder ifrån då tog ca. 4-6 dygn, så det blev en del dieselolja.
Hälsn.
H
Börje Åström wrote:Observera! En endast erfarenhetsmässig uppskattning som jag använt under alla mina år, ligger på 150 gram/hästkraft och timme. Alltså 1000 hk=3,6 ton/dygn.
150 gram / hästkraft och timme är ett rimligt mått på en båt som har en tämligen osofistikerad traditionell maskinanläggning från si så där 1970-talet. Går vi tillbaks till 50-talare måste man nog öka på till kanske 170 gram. Och kör vi med sofistikerad "state of the art" byggt på senare tid så kan man i stället minska bort ytterligare en 10-20 gram.
Men det är värt att notera att detta är vid "full muff". Kör man med lägre belastning så ökar den specifika bränsleförbrukningen. Därför att motorerna är i allmänhet optimerade för si så där 80- 90 procents last.
I bogserbåten Jäverön (ex. Isbjörn) sitter en Nohab MN16 1260 hk tvåtakt och den ville ha 240-250 liter i timmen under isbrytning o 100%, sen är det ju bara att räkna vad det blir i gram men det stämmer nog på ca 170-180g eller? Glömt vikten på brännolja.. 0.95?
Tack alla. Fantastiskt fint att det finns ett sådant här forum där vi yngre(själv 35) kan få ta del av era kunskaper, ni som många har lång erfarenhet från detta område.