Sent sjuttiotal var jag med när Danderyds kommun hämtade hem sitt nyinköpta skolskepp Belle Amie från Göteborg. Sen dess har hon bytt utseende rätt ordentligt, men jag minns att den tidigare ägaren använde henne som Osby-båt på västkusten.
Sommaren 1977 körde en gammal kompis till mig Osbykök med en gammal holländsk järnlogger som hette "Britt". Något år senare tog man skutan ned till Västafrika och gick i fraktfart där.
Jeg har med stor interesse set billedet af Björkö.
Kan du berette lidt mere om dette fartøj.
Hvor / hvornår blev det bygget, i det hele taget fartøjets livsforløb, herunder evt. ex-navne og findes der flere fotots af hende.
Hösten 1967 köpte jag 3-mastskonaren Svanen, byggd under samma
namn 1924 i Pukavik. Åren -68 -69 gick jag i fraktfart med henne mäklades av Ekmans Visby. Efterhand blev det svårt både med frakter och lönsamhet för gamla träskutor, så sommrarna -69-70-71var jag
chartrad av Osby-pannan med utställning i lastrummet. Vi var flera skutor som körde för Osby på sommrarna med olika distrikt. Mitt distrikt var från Falsterbokanalen-hela ostkusten till Södertälje-sydsidan av Mälaren
Öland -Gotland-Götakanal upp till och hela Vättern,och det var in till varje
kaj och brygga där dom kunde tänkas sälja bl.a. tvättmaskiner. För att kunna ta mej upp i Göta Kanal var jag tvungen att i Mem kapa peket
och sätta iland livbåten. Jag sålde Svanen 1972 och köpte Capella från
Bergkvara och gick även med henne någon sommar för Osby. Det här var härliga sommrar eftersom jag skötte uppdraget med familjen som besättning.
Mvh
Anders Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Den Capella jag talar om var från början vad jag vet att under tysk
flagg vara postbåt mellan Travemynde -Trelleborg därav den M.A.K
maskin som satt i henne hon köptes till Sverige Och Mörbylånga därefter
till Rune Andersson Brergkvara jag köpte henne 1972 och seglade med henne till 1976 (en bra liten skuta gick fram i alla väder lastade ca.190 ton) jag gick sista resan till Gothenius varv i Göteborg där jag lämnade
henne som dellikvid när jag köpte Borneland (f.d. Donia) och döpte om
henne till Furuland. Efter vad jag sedan hörde skulle Capella sålts till
Cypern. Furuland lastande 375 ton körde jag med till okt.1978 då jag
sålde den till Evert Ekroth som döpte henne till Ekland sen vet jag inte
vart hon tog vägen. Jag köpte då från Esbjerg Tovelill som i min ägo
vart Toveland men det är en annan historia.
Mvh
Anders Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Någon som vet vad som är planerna nu för Donia/Meteor. Bygger Engdahl Jr fortfarande på den? Ska den ersätta familjens Amorina (Atlantic Wanderer) som var tillfälligt till salu hos Djurgårdsvarvet?
Ekström Ditt fartyg Furuland som blev Ekland såldes vintern 1984 till Upplands-Väsby och döptes om till Östfart. 16 dec. samma år gick hon på Kalkgrundet utanför Åhus. Lyckades nå hamnen i Åhus men gick till botten där. Lyftes upp på kajen där hon kondemnerades och såldes till skrot. När vi byggde om lastrummet på vårt fartyg Svanefjord köpte vi Östfarts skärstockar på Ringön i Göteborg. mvh Jan
Så var det med Furuland-Ekland jag börjar bli till åren så minnet sviker
i mångt och mycket, men var det inte så att det var en gotlänning men namn Östholm som var händelsernas man, i så fall är händelsen som sådan förståelig. Donia var ju från början ett hollandsabygge och maskin
utbytt tillnär jag hade henne en Caterpillar på 360 hk och p.g.a det
väldigt lätt i aktern så vid motsjö på¨tomme så slog hon lätt ur och så
tappade kylvattenpumpen vatten och eftersom den var av cetrifugaltyp
så tog den inte vatten igen av egen kraft, det var besvärligt . annars ett
väldigt fint akterbygge men en otidsenlig båt.