Storviking med chifen Tore i rätt miljö!

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Storviking med chifen Tore i rätt miljö!

Post by Börje Åström »

Här är chiefen Tore Strömbäck i maskinrummet på våran gamla Storviking, 1983, idag Tinto hos Raumacata i Rauma. Tore är idag chef på fjärrvärmeverket i Kalix. Jag vet att det finns ett par av Tores polare från den gamla goda tiden både hos oss, i Broströms och från sjöbefälsskolan i Härnösand,här på Forumet. Det ni ser förutom Tore är naturligtvis en MAK!
Attachments
Mak Storviking 26 11 1983.jpg
Mak Storviking 26 11 1983.jpg (282.94 KiB) Viewed 8017 times
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Rätt miljö??

Post by Janne Duczynski »

Knappast rätt miljö för Tore bredvid en skramlig MAK (mist aus Kiel) för den som kan tyska.

Bilden nedan däremot visar rätt miljö.
Groggstart inför öset på Härnösands Stadshotell.
Attachments
img044046.jpg
img044046.jpg (26.16 KiB) Viewed 7776 times
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Post by Claes Thure Moberg »

Vilket ger några nostalgiska vibbar. Stadt i Härnösand var nämligen "dagrum" för de studerande på Sjöbefälsskolan i Härnösand. Där man vecklade ut sjökort på krogborden och körde båt med grogglas.

Så berättar historien att det en gång varit lite stökigt med de sjöbefälsstuderande så källarmästaren kontaktade skolan och klagade. Varefter rektor Heyman gick ut till räcket i det interna atriumet i skolan och meddelade eleverna att "Vi går inte på Stadt på några dagar". Med resultat att man från Stadt snabbt ringde upp till skolan och sade att: "Det var inte så vi menade - kom tillbaka så kan vi säkert komma överens".......

Och jag var på Stadt i Härnösand i våras och måste bara konstatera att ett mer övergivet sjapp får man leta efter. Det var bara lokalerna som var de samma som "in the good old days". Men det är nog så att det lokala kroglivet i Härnösand aldrig blir det samma efter att skolan lades ned.......
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Skeppare

Post by Rolle »

Skeppare med flera... Börje kan nog berätta lite mera om bilden men om man ser på reglagen så är det fulla varv med fullstigning = isbrytning...föresten snygg luva... :mrgreen:
Attachments
Storviking 26 11 1983.jpg
Storviking 26 11 1983.jpg (264.04 KiB) Viewed 7707 times
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

storviking

Post by Rolle »

Storviking under isbrytning sågkajen karlsborgsverken på 80 talet...
Attachments
Storviking.jpg
Storviking.jpg (214.99 KiB) Viewed 7699 times
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Jag räknade med att Janne D. skulle kommentera mitt första inlägg, men lite besviken blir man allt när både han och Moberg bara harangerar Statshotellet, när vi som ville gynna de flesta av stadens begivenheter, även tog en macka på Nybrokällaren, som Lilian gjort i ordning.
Rolles första bild av Storviking är en riktig kalkon, eftersom alla närvarande har nästan ryggen till, men faktiskt är det jag med skepparmössan och min då 10-åriga son Mattias till vänster och min pappa Ingemar till höger utan luva.
User avatar
Ruston
Posts: 88
Joined: 01 Sep 2006, 19:14
Location: Kalmar

Mak

Post by Ruston »

Jag har hört av elaka tungor att Mak står för Mög Aus Kiel.........
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

På tal om Ruston. Neptunbolaget installerade ett antal Ruston i sina nybyggen på den tid det begav sig och dessutom hade visst ett par Neptunare lantställe i GB?
User avatar
Ruston
Posts: 88
Joined: 01 Sep 2006, 19:14
Location: Kalmar

Fish and (ships)!

Post by Ruston »

Låter kul att ha lantställe i GB, med någon baron som granne.....hehe
Skämt åsido, Storviking var en grann skuta, får jag fråga hur länge ni ägde henne? Jag tro att åren Norge gick hårt åt henne, När Boijert kom hem med henne såg hon inte vacker ut.. Nu vet jag inget om skicket.

klas
Post Reply