Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Beträffande Delta Captain så ser det ut såhär. För en tid sedan gick hon ut från sin ankarplats när det blåste och jag drog nog fel slutsats av detta. Efter att hon återvänt till sin ankarplats den gången så har hon varit ute och rört på sig två gånger. Det var troligen av annan anledning som vi inte vet som hon gick ut i stormen. När båtar ligger här och rör på sig ibland brukar det vara för att de håller på med något, reparationer, klassning eller liknande. I båda fallen kan det troligen behövas provkörningar ibland.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Jag var i hamnen idag och såg förödelsen efter den senaste stormen. Det blåste 8-9 beaufort rätt in i hamnen där omhändertagna smuggelbåtar ligger i avvaktan på auktion. Två seglare, den ena utanpå den andra, låg och högg mot kajen och varandra så att de fick stora skador. Bl. a bröts stormasten på den utanpåliggande ketchen. Bordläggningen bröts upp på flera ställen. När jag kom dit idag hade man lagt ut länsor runt de båda och en tankbil hade just sugit upp olja. Vid samtal med chauffören framgick att det inte var några stora mängder han sett. De här två båtarna har beslagtagits i samband med att de stoppats vid narkotikasmuggling strax söder om Peloponnesos för några år sedan. Chauffören sa fem år och jag gissar att det är däromkring. Han var också irriterad för att det tar så lång tid att få till stånd en auktion. Nu ligger de fortfarande här i hamnen och drar pengar och blir sämre för varje dag som går. De skulle bara behöva ligga några månader tyckte chauffören och jag håller med. Men det är rättsväsendets kvarnar som mal så långsamt misstänker jag och det är många som skall sätta stämplar på många olika papper innan det blir klart och rättssäkert. De som hyr ut länsor och bevakar förtöjningar är säkert glada för säkra inkomster garanterade av staten.
Attachments
CIMG7138.JPG
CIMG7136.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Återigen hade vi besök av bogserbåt med släp idag på morgonen. Tyvärr missade jag att fotografera så det får bli en lånad bild på bogseraren utan släp. Bogseraren heter Amber II och är från Valetta. Hos Marine Traffice är den nämnd som ”Anchor Handling Vessel” byggd 2007. Den har varit i Langevag Norge och hämtat sitt släp som skall till Aliaga i Turkiet. Bogseraren är 48 meter lång och släpet såg ut att vara drygt det dubbla. Man kan väl kanske anta att motorn på släpet blivit urmonterad och såld inför en förestående skrotning i Turkiet. Aliaga är ju känt för detta tror jag. Släpet såg ut som något slags Roro med överbyggnaden i fören med skrovet i blå färg och vitt ovan däck. Vad annars skall de göra i Aliaga utan motor? Nej det blir nog armeringsjärn av den skutan. Det lär vara bra priser på järnskrot och det måste väl vara en förutsättning för att det skall löna sig att dra släpet hela den vägen. De gick från Langevag den 28 december och har väl någon vecka kvar på resan kan jag tro.
AMBER_II.jpg
AMBER_II.jpg (95.92 KiB) Viewed 2733 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Återigen hade vi besök av bogserbåt med släp idag på morgonen. Tyvärr missade jag att fotografera så det får bli en lånad bild på bogseraren utan släp. Bogseraren heter Amber II och är från Valetta. Hos Marine Traffice är den nämnd som ”Anchor Handling Vessel” byggd 2007. Den har varit i Langevag Norge och hämtat sitt släp som skall till Aliaga i Turkiet. Bogseraren är 48 meter lång och släpet såg ut att vara drygt det dubbla. Man kan väl kanske anta att motorn på släpet blivit urmonterad och såld inför en förestående skrotning i Turkiet. Aliaga är ju känt för detta tror jag. Släpet såg ut som något slags Roro med överbyggnaden i fören med skrovet i blå färg och vitt ovan däck. Vad annars skall de göra i Aliaga utan motor? Nej det blir nog armeringsjärn av den skutan. Det lär vara bra priser på järnskrot och det måste väl vara en förutsättning för att det skall löna sig att dra släpet hela den vägen. De gick från Langevag den 28 december och har väl någon vecka kvar på resan kan jag tro.
AMBER_II.jpg
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det har varit stormvarning några dagar så släpet blev liggande i yttre Mecinian Bay och gick igår. Håller vädret så är de väl i mål i nästa vecka efter 5-6 veckor från Norge. När man tittar så ser man att de ligger med drygt 4 knop. Just nu 4,7 knop på en NO kurs som skall ta dem strax söder om Evia. Det är stora farleden till Turkiet.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Årets första privata lyxkryssare kom häromdagen till vår hamn. Aviva 1012957 med flagg från Cayman IS. Den är byggd i Tyskland och är ca 100 meter lång. Ibland är den bara 98. Fotot är från balkongen på lite för långt avstånd. Hon ligger inom synhåll i hamnen härifrån och det märks att hon är stor. Hon har legat på Malta över vintern och tycker kanske att det var dags att börja röra på sig. Hon kom hit den fjärde.
Aviva 1012957 P1060330.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Efter 38 dygn från Langevag i Norge kunde Amber II angöra Aliaga idag på morgonen.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Här kommer en bild på Aviva 1012957 liggande i hamnen. Hon tillhör en av de rikaste i England och skall vara nr 46 i storlek i världen i sitt slag. Hon är omkring 100 meter lång. Bland leksakerna ombord finns en tennisplan, 20 meter lång och 6 meter till taket. Troligen där uppe. Om ni tittar noggrant så kan ni se att snön ligger högst uppe på berget, drygt 1000 meter över Aviva i hamnen. Vi hade när jag tog kortet, idag, 17 grader. Men varför ligger hon här sedan den 7 februari.
Aviva 1012957 CIMG7164.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ytterligare en av KBV:s båtar i Kalamata men den har varit här hela tiden som KBV 241 varit stationerad här. Ibland har den stått på kajen och ibland har den stått i vagga på KBV 241:s däck. Nu står den i vagga på kajen medan KBV 241 är ute och patrullerar. Hon gick ut för ett par dagar sedan och brukar vara ute ca 5 dagar åt gången. De kommer att återvända till Sverige i april. Hur det blir med patrulleringen därefter viste inte den jag talade med för en vecka sedan. (kanske hemligt) De som jobbar ombord får avlösning med jämna mellanrum. En som jag talade med skulle hem nu och vara tillbaka för återfärden till Sverige i april. De är 10 man ombord. Mycket är då automatiserat i maskin.
Attachments
KBV 428 26564240 CIMG7172.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

KBV201 som varit stationerad här i Kalamata och spanat efter flyktingar är på väg till Sverige igen. Jag såg henne hastigt när hon kom in efter sista spaningen för drygt en vecka sedan. Inga stora krusiduller inför avfärden precis. Hon lyfte ombord tenderbåten som stod på kajen och var snart iväg. Hon kanske låg någon dag.

Hon har varit på Mallorca på hemresan och är nu på väg till Lissabon. Hon gör väl ca 300 dist per dygn så hon är väl snart hemma. Inget hört om någon ersättare.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Häromdagen anlände den svenska KBV 201 till Malmö efter den sista etappen från Vigo på fyra och ett halvt dygn. De hade gjort stopp på vägen från Kalamata på Mallorca och i Lissabon förutom Vigo. Så vitt jag kan förstå var det inga problem under resan. Återstår att se om det kommer någon svensk efterföljare till Medelhavet i dessa krigstider.
Fiskebåtar vårarbete april 2022.JPG
Jag lägger med en bild på fiskebåtar som får översyn på varvet i veckan. Som synes så duger trä fortfarande här.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

LNG Gaslog Savannah imo 9352860 och LPG Gaz Providence imo 9448504 på vår redd i Kalamata den 19 april i ovanligt klart väder. Dessa och andra liknande, mest LPG, har vi ofta här på redden. Savannah kom från Cartagena och är nu på väg till Damietta i Egypten. Providence kom från Brindisi Italien och ligger kvar.
LNG och LPG den 19 april 2022 Messinan Bay.JPG
Post Reply