förslag o tips sökes kring grymt porigt stålbåtsskrov.

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
johan belsing
Posts: 38
Joined: 12 Mar 2012, 20:14

förslag o tips sökes kring grymt porigt stålbåtsskrov.

Post by johan belsing »

hej! har tagit upp min ena stålbåt. och kom underfull med att den va grymt porig under vattenlinjen... hur göra då ja inte är sugen på att byta ut hela skrovet..??? några tips och ideer??
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: förslag o tips sökes kring grymt porigt stålbåtsskrov.

Post by kapstans »

Plåt med mycket pittings skall bytas. Sedan får man se till att underhålla sitt skrov så att detta inte sker på nytt. Offeranoder på skrov och i tankar. Regelbunden botten ytbehandling.
Annars blir det ju lite som "jag har en rostig bil, hur blir plåten som ny igen? "
Fredrik Ahlman
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: förslag o tips sökes kring grymt porigt stålbåtsskrov.

Post by Jan Schönemann »

Att vända båten så att den inte hela tiden ligger med samma sida mot kaj kan vara en bra idé, (Galvaniska strömmar mellan båten och kajen). När vi renoverade s/s Trafik var styrbordssidan mycket porigare. Hade legat 13 år med denna sidan mot kajen.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: förslag o tips sökes kring grymt porigt stålbåtsskrov.

Post by kapstans »

En isolertransformator kan ju också förebygga galvaniska problem så det kan vara värt den dyra kostnaden för en sådan.
Fredrik Ahlman
golden oil
Posts: 55
Joined: 14 Dec 2009, 19:01

Re: förslag o tips sökes kring grymt porigt stålbåtsskrov.

Post by golden oil »

stena metall ? :lol:
theuno
Posts: 40
Joined: 08 Jul 2008, 19:22
Location: Dalsjöfors

Re: förslag o tips sökes kring grymt porigt stålbåtsskrov.

Post by theuno »

Är det Willy?
theoneanduno
johan belsing
Posts: 38
Joined: 12 Mar 2012, 20:14

Re: förslag o tips sökes kring grymt porigt stålbåtsskrov.

Post by johan belsing »

nej det är inte willy.. det är lotsbåten tjb 139 snoddas... och lustigkurren Golden oil som skrev "stena metall" e gamla ägaren haha
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: förslag o tips sökes kring grymt porigt stålbåtsskrov.

Post by kapstans »

Om man inte har ett alltförstort skrov kan man i förebyggande syfte kosta på sig termisk sprutning av metall. Att applicera någon förzinkning av tjockare slaget men jag har för mig att om skadan redan är skedd så hjälper inte heller det. Lagret tål mekanisk slitning såsom på axlar men låg hållfastighet.
Fredrik Ahlman
johan belsing
Posts: 38
Joined: 12 Mar 2012, 20:14

Re: förslag o tips sökes kring grymt porigt stålbåtsskrov.

Post by johan belsing »

snoddas 007.JPG
okej! ska försöka få in en bild.. men fattar inte hur man gör...
johan belsing
Posts: 38
Joined: 12 Mar 2012, 20:14

Re: förslag o tips sökes kring grymt porigt stålbåtsskrov.

Post by johan belsing »

lyckas inte lägga in dom bilderna ja vill för att dom är för stora
Lervik
Posts: 44
Joined: 18 Sep 2008, 23:49

Re: förslag o tips sökes kring grymt porigt stålbåtsskrov.

Post by Lervik »

johan belsing wrote:
snoddas 007.JPG
okej! ska försöka få in en bild.. men fattar inte hur man gör...
Var över till Vasa ( Findland ) 1995 och tittade på en midre bogserbåt som var till salu blev inget av konstigt bygge! men fördrev tiden fram till att färgan skulle gå tillbaka till Sverige med att titta på diverse flytetyg vid några kajer,
där träffade jag bland annat en ägare till en liten bogserbåt som han byggt om till nöjesbåt och som han hade haft upp på varv och blästrat en bit av skrovet i taget och sedan glasfiber armerat (plastat)direkt på rena stålet som var kvar han sade och det var 10år sedan och han hade nyss vart upp på slipen och bottenmålat den låg i både vinter som sommar och än hade det inte släpp från stålet påstod han och på håll utan närmare inspektion såg det både fint och bra ut, kunde det vara något för ditt fartyg han påstod att Findlandsfärgorna provat med gasfiber i stäven för att minska slitaget under gång i is med varierande resultat. Han använde inte sin båt i någon större utsträckning att köra i isen med utan mest nöjesturer men han hade kört i isen utan att det hänt något. Kan kanske var något att prova.

Enligt säljare var väl skeppet i topp skick och det var bra betalt för skrot ifall att den skulle gå till skrotning, vilket är en sanning med modifikation transport och sanering samt material sortering äter upp det mesta av FÖRTJÄNSTEN, om man kan skrota ner skeppet själv då kan vinsten bli något större men den egna arbetsinssatsen desto större i stället.
golden oil
Posts: 55
Joined: 14 Dec 2009, 19:01

Re: förslag o tips sökes kring grymt porigt stålbåtsskrov.

Post by golden oil »

känner vi varandra ?
johan belsing
Posts: 38
Joined: 12 Mar 2012, 20:14

Re: förslag o tips sökes kring grymt porigt stålbåtsskrov.

Post by johan belsing »

Haha kul kille!
Lervik
Posts: 44
Joined: 18 Sep 2008, 23:49

Re: förslag o tips sökes kring grymt porigt stålbåtsskrov.

Post by Lervik »

golden oil wrote:känner vi varandra ?

Tror inte det personligen i alla fall om du inte stått i samma kö som jag på glasbanken :lol: för till Kumla har jag inte haft postadress eller ens besökt bara sett byggnaden från utsidan och det får räcka. : :mrgreen:

Men skämt åsido. Det är väl tur att inte Eskes är Miljardär? för då ägde väl han all arbetsfartyg och båtar som var till salu oavsett skicket efter som han så gärna skulle vilja ha ett objekt att PULA med han tycker att det är synd att skrota någon gammal kaj gnidare som det inte finns jobb åt eller som knappt kan hållas flytande med pumpar och bottenkänning men han bör nog skaffa sjötomt först om han inte har det alla redan för annars blir det MYCKET kaj hyra att betala :mrgreen:
Post Reply