Tuna av Vadstena

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Rolf Birgerson
Posts: 5
Joined: 10 Jan 2008, 16:01
Location: Hjo

Tuna av Vadstena

Post by Rolf Birgerson »

Jag har skrivit en liten berättelse om en resa på Göta Kanal som jag gjorde 1974 med MF Tuna av Vadstena och skepparen Gösta Johansson. Den är avsedd att publiceras i ångaren Trafiks medlemstidning Talröret. Dessvärre var jag dålig på att ta egna bilder under resan och nu söker jag en lämplig bild på Tuna så som hon såg ut under sina sista år i Sverige. Jag har bl.a. för mig att jag sett en bra bild på henne på ingående i Jönköpings hamn. Det vore också intressant om någon vet något om hennes vidare öden sedan hon såldes och försvann.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Tuna av Vadstena

Post by johanmmolin »

Egna bilder har jag tyvärr inte, och rätt sparsmakad information.

1974 ska hon ha tillhört Agnar Harald Johansson i Göteborg, med huvudsakliga frakter soda från Danmark till Hammars glasbruk, samt zinkmalm från Åmmeberg till Otterbäcken.
Tydligen var det detta år som hon som sista lastfartyg lade till vid kaj i Munksjön.

1976 Ralf Ingemar Johansson, Göteborg
1977 Carlos Gumbs, Limassol, Cypern. Ska därefter ha hamnat på (i?) Nederländska Antillerna. Fortsatta öden okända
1995 struken ur Lloyds register

Har någon tidningsartikel om henne sparad, från Motala Tidning. Ska se om jag kan gräva fram den.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Tuna av Vadstena

Post by Jan Schönemann »

Rolf! Hela historien om Tuna finns på http://www.skipshistorie.net/Skien/275A ... UnionV.htm
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Tuna av Vadstena

Post by Skepparättling »

Torsten H mfl har dessutom avhnadlat Tuna på Forumet i tråden "Vilken och var"
http://fallrepet.se/viewtopic.php?f=2&t ... tuna#p6695

Här kommer en av bilderna som skickats (som delförstoring) som förslag till Rolf:
1840 MS Juno möter 7098  Tuna före 1973 sv.jpg
Undrar ifall 1973 var året då livbåtarna kastades iland i Sjötorp. Eller vart jag fått årtalet ifrån, har tyvärr inte angett källa till årtal :oops:
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply