Aila

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Post by m/s munter »

jag ska försöka åka ut och ta lite foto av skrället!!
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Aila

Post by Jan Schönemann »

Skrovmässigt är nog Aila inte lika dålig som hon ser ut. Kållandsövarvet gjorde en genomgripande renovering på 70-talet då Tullverket skulle ta över henne.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Aila

Post by Skepparättling »

Jan Schönemann wrote:Skrovmässigt är nog Aila inte lika dålig som hon ser ut. Kållandsövarvet gjorde en genomgripande renovering på 70-talet då Tullverket skulle ta över henne.
Det var inte bara skrovet som fick del av sleven, ett nytt överbygge kom också till. På bilden ser hon inte ut som ett vrak.
Till skillnad från min förfaders fd skuta i förgrunden, som numera ska vara överfylld vid Trelle.
Attachments
2105 Don Carlos & 4859 Tv 852 ex Karl Göran exMunksjö IV vid Trelle.jpg
2105 Don Carlos & 4859 Tv 852 ex Karl Göran exMunksjö IV vid Trelle.jpg (35.69 KiB) Viewed 23208 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Riggmaster
Posts: 92
Joined: 22 Dec 2005, 21:13
Location: Grödinge

Post by Riggmaster »

Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eskes »

Hon såg faktiskt inte så dålig ut på TV inslaget.
Skrovet måste ändå vara ganska gott skick för att klara sig på detta set.
Varför sjönk hon? var det skrovet eller någon ventil som läkte?

//Mattias
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Alla skyller på alla verkar det som, precis som i allt som rör den här affären.

Förre ägaren menar att det var kommunens fel som inte stängt av det komunala vattnet in i båten. Som då frös sönder och sakta fyllde henne med dricksvatten. Innan hon kom så djupt att Lidans vatten kunde hjälpa till.
Men i slut ändan så är det väl alltid ägarens fel.

Kan iof förstå Lidköpings avoga inställning till henne hon utgör ingen vacker syn.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

färska matvraks bilder

Post by m/s munter »

vi tog en sväng i solnedgången ut till vänerns mitt strax sydväst om lurö aldeles brevid stora farleden har matvraket strandat. kustbevakningen var och kikade så inget läskigt läckte ut i vårt fina dricksvatten! dom var inte intresserade av att ingripa. blir det oväder så blir det sista viloplatsen.. och ett problem för markägaren!
den ligger antagligen på grund och är "förtöjd" enkelt.. kanske av sjöräddningen i natt?

ett alternativ kan ju vara att öppna en sjönära krog mitt i väneridyllen :lol:
efter en storm så blir det ju en fin turistattraktion :roll:
Attachments
Copy of DSC02000_resize.JPG
Copy of DSC02000_resize.JPG (75.55 KiB) Viewed 23140 times
Copy of DSC02001_resize.JPG
Copy of DSC02001_resize.JPG (64.72 KiB) Viewed 23142 times
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: färska matvraks bilder

Post by Skepparättling »

m/s munter wrote:vi tog en sväng i solnedgången ut till vänerns mitt strax sydväst om lurö aldeles brevid stora farleden har matvraket strandat. kustbevakningen var och kikade så inget läskigt läckte ut i vårt fina dricksvatten! dom var inte intresserade av att ingripa. blir det oväder så blir det sista viloplatsen.. och ett problem för markägaren!
den ligger antagligen på grund och är "förtöjd" enkelt.. kanske av sjöräddningen i natt?

ett alternativ kan ju vara att öppna en sjönära krog mitt i väneridyllen :lol:
efter en storm så blir det ju en fin turistattraktion :roll:
Tack för de bilderna.
Enl artikel i NWT så var det "Kållandsöbora" som förtöjde inatt.
http://nwt.se/ArticlePages/200804/22/20 ... 40.dbp.asp

Så mitt antagande kanske inte var så fel i natt.

Finns det inte redan en skuta i Lurö skärgård, heter väl Giöja eller något liknande.
Men en mer skyddad plats är väl att föredra ifall man ska bedriva en mer långsiktig krog rörelse.
Annars verkar det ju gå att komma undan med det mesta just nu.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

skuta på lurö

Post by m/s munter »

japp helt rätt, gjöa. fungerar mest som exotiskt fint vandrarhem. kan starkt rekomendera en visit till vänerns mitt.
kan googla luringen så finns det nog bild.

man kanske skulle hämta hit matvraket och bygga om det till bobåt :lol:
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: skuta på lurö

Post by Skepparättling »

m/s munter wrote:japp helt rätt, gjöa. fungerar mest som exotiskt fint vandrarhem. kan starkt rekomendera en visit till vänerns mitt.
kan googla luringen så finns det nog bild.

man kanske skulle hämta hit matvraket och bygga om det till bobåt :lol:
Den som tag sig an ett sånt projekt skulle iaf vara ivrigt påhejad av mig. ( kanske av div myndigheter och kommuner också. Dock inte din :wink: de flesta kommuner vill ha ett flytande kulturarv men få vill ha dem liggande under pågående upprustning.)
Ja har dock insett min begränsning och får försöka hålla ihop mitt fallfärdiga hus. Så någon bobåt öär det inte bli, ifall inte någon 40 års kris sätter in.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

"Skutan" "Matvraket" "Aila" eller "Titanic" som någon kluddat dit på sidan.
Ett mer passande namn är väl "Svarte Petter", syftar då på att ingen vill ta i det kortet.

Sjöfartsinspektionen menar att det är befälhavaren alt ägaren av bogserbåten ELLER ägaren till Aila (av Karlstad som hon i pappren heter) som bär ansvaret för att få bort henne.
Lustigt att vädret är så lugnt, annars finns det väl snart ett natur reservrak beroende på vind riktningen.
Kanske är det naturvårdsverket som med laglig rätt kan frakta bort henne.
Än är nog inte sista raden om detta skriven.......

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3 ... ik_1123934
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Åke S
Posts: 50
Joined: 17 Dec 2005, 18:48
Location: Karlstadad

Post by Åke S »

För närvarande blåser det SSV 8 på Klacken i norra Vänern - det sjöar nog gnaska bra där nere redan. Hon har nog börjat hugga ganska hyfsat (om hon fortfarande ligger kvar).
Det här är egentligen en ganska patetiska och lite komisk historia (det beror i.o.f.s hur man ser på det).
Men det som jag tycker är en aning skandalartat är följande: enligt "vanligtvis välunderättade källor" var höga vederbörande informerade i förväg om att bogseringen skulle företas - man gjorde inget!
Ingen, stoppade företaget trots att informationen fanns. Så i rådande läge tycker nog jag att ansvaret övergått till dessa - huvudmannen, ja han har sitt ansvar. Men om honom är dessa tämligen väl underättade.
Nu finns det bara ett - om det inte redan är försent: någon myndighet får gå in och garantera bogseringskostnaderna samt anvisa en förtöjningsplats. Förmodligen är den lämpligaste paltsen Karlstad, eller egentligen Grenå - men det kostar en hel del att dra henne dit.
Fast jag tycker att det är väldigt synd att skrota ett så fint skrov, hon borde egentligen strippas från "restaurangskrotet" och bli veteranbåt, men vad jag hört så är hon full med betong (barlast) och det blir nog inte särskilt lätt att återställa henne till ett någorlunda ursprungligt skick.
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

skepparättling wrote:"Skutan" "Matvraket" "Aila" eller "Titanic" som någon kluddat dit på sidan.
Ett mer passande namn är väl "Svarte Petter", syftar då på att ingen vill ta i det kortet.

Sjöfartsinspektionen menar att det är befälhavaren alt ägaren av bogserbåten ELLER ägaren till Aila (av Karlstad som hon i pappren heter) som bär ansvaret för att få bort henne.
Lustigt att vädret är så lugnt, annars finns det väl snart ett natur reservrak beroende på vind riktningen.
Kanske är det naturvårdsverket som med laglig rätt kan frakta bort henne.
Än är nog inte sista raden om detta skriven.......

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3 ... ik_1123934

Sen kan man ju fråga sej hur i h-vete man tänker när man lånar ut en sån båt för ett sånt uppdrag.......
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Sen kan man ju fråga sej hur i h-vete man tänker när man lånar ut en sån båt för ett sånt uppdrag.......

Verkar inte vara värst mycket tankearbete nerlagt överhuvudtaget.

JO förresten släpa ut henne ur Lidköpings hamn och låta "naturen ha sin gång". Eller hoppas på att någon annan ska göra färdigt jobbet.

Kan förstå de båda kommunerna Lidköping som inte vill ha hene kvar. Och Karlstad som inte vill bli ett nytt Alang.
Det borde väl även vara i Lidköpings intresse att det inte i någon vassrugge amatörmässigt skrotas något fartyg i Vänerns vatten. De tar väl också sitt dricksvatten där ur, men det är klart Vänern är ju stor :roll: . Lidköpings komunalråd menar ju att det inte går att hugga upp henne i Lidköping. Utan vill att det ska ske så långt bort från hans kommun som möjligt. Han tycker att det är självklara valet är, att det ska göras i Karlstad.

Varit lite tyst med nyheter på nätet men nu har tydligen Värmlands länstyrelse kallat till möte:
http://www.lidkopingsnytt.nu/_00aarticle08/1942.asp

Får se vad som händer................
Last edited by Skepparättling on 24 Apr 2008, 20:52, edited 1 time in total.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Åke S
Posts: 50
Joined: 17 Dec 2005, 18:48
Location: Karlstadad

Post by Åke S »

Post Reply