Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det finns nedgångar ibland....tyvärr. Tyckte dock att LPG artikeln passade fint då du haft ett par sådana besök. Tänkte direkt på dina LPG-besökare.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Messinian Bay 30 nov 2017 kl 22 lok tid 4684.JPG
Den sista gick i natt och passerade på förmiddagen Europas sydligaste udde på fastlandet på väg österut. Just nu befinner hon sig i sundet mellan Andros och Evia med en NO kurs som för henne till Dardanellerna, utan ny destination.

Jag skickar med en bild från ikväll som det ser ut just nu i den yttre delen av Messinian Bay. 6 tankbåtar av varierande storlek ligger och håller utan framfart. Dessutom ligger de 2 Glovisbåtarna där också förstås. Detta är nytt för i år att det samlas så mycket tonnage i den yttre Messinian Bay. Den största är på närmare 300 tusen tdw. Överskott av tonnage tydligen? Vad som dessutom var märkligt idag var att en stor tanker som kom från Venezuela tom låg ankrad här. Det kan väl inte vara riktigt. Inte har dom väl gått tomma över Atlanten? Förekommer det? Och att dessutom gå in i Medelhavet utan destination. Men den är borta nu utan att jag noterat vart den tog vägen.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Visst kan den komma från Venezuela. Har du namnet på fartyget och hur ser dess tidigare trafikmönster ut? Venezuela är ju ett producentland...så lastning där faller sig väl. Men den kan ju gå i trafik mellan något arabland och USA som exempel.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det var just för att Venezuela är ett producentland som jag tycker det var konstigt att hon kom tom.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Jag hittade henne. Det var Seapacis IMO 9304350. Hon är en av de 6 tankers som ligger långt ute utan ankare. Hon gick alltså in och ankrade (kan ha varit för proviant eller annan service) och därefter gick hon ut bland flocken och lade sig utan ankare. Jag gissar att de ligger där "for order". Det som jag inte förstår är att hon kom utan last från Venezuela och det är detta jag misstänker är fel.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Hon skulle kunna gå tom ena vägen.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ett litet fartyg NS Mermaid IMO 8504181 sniker ovanligt nära vår sida av Messinian Bay just nu. Det är ännu en afrikan med flagg från Sierra Leone. Hon är liten med sina 2302 tdw och bara en styrhytt på poppen. Hon ser mer ut att passa på floderna (nästan i alla fall). Hon går med drygt 7 knop på en kurs som för henne till hamnen (men hon kanske ankrar istället). Hamnen kostar ju pengar. Hon är byggd 1985 och det är en torrlastare med rött skrov. Hon har varierat sin kurs lite men håller just nu 22 grader vilket tyder på att hon skall ankra närmare oss. Hon kommer från Valetta och är destinerad till Nemrut på sydostkusten avTurkiet.

Det är ganska blåsigt längre ut och hon har full last med något som är okänt. Skickar en bild separat.
Last edited by imar on 02 Dec 2017, 14:54, edited 2 times in total.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

MS Nermaid 4686.JPG
Här kommer bilden på NS Mermaid från balkongen i dåligt väder. Fel namn på fotot.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Nu har hon fått folk på backen för ankring och hon går ännu närmare land med bara styrfart. Supplyfartyget är på väg ur hamnen och nu kan man se att det går stora vågor. Vinden är sydlig men vi har inte ont av den här invid berget. Och samtidigt är det nästan 20 grader ute. Önskar en fin Advent till Er.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det visade sig att supplybåten Ledra Pride skulle ut till en tanker. Hon ligger nu långsides tankern Victory av Marshall Island på 300 tusen ton. Undrar om hon har last och vad det handlar om. Hon ligger på insidan i lä. Hoppas det inte är problem. Tankern gör framfart med 2 knop på kurs 317 grader vilket kan ta henne in mot land på insidan den västra udden. Vi får se vad som händer.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Supplybåten är på väg mot hamnen igen med 8 knop så de har väl varit där med något som de behövde. Hamnens vanliga små tenderbåtar hade inte kunnat gå dit ut idag men Ledra Pride har nog ingen begränsning. Tankern Victoru 1 har vänt stäven utåt igen men ingen framfart att tala om, bara styrfart. Den har kommit från Kina, en plats som heter Liuheng. Det är en ö som ligger ca 140 km S om Shanghai.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja visst ja det är advent nu igen, ja trevlig advent till dig också! Det lackar mot jul.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Minns ni Glovis Passion som legat här på redden sedan juli. Nu är hon på väg till Valetta. Hon var ju på Malta för en månad sedan och bunkrade. Få se vad hon skall göra den här gången. Systerfartyget Glovis Prestige är ute och kör med knappt styrfart. Jag undrar om det inte är så att supplyfartyget Ledra Pride, som ligger här sedan några veckor, funnit en ny verksamhet härifrån. Hon var ute igår igen och låg långsides en stor tanker som ligger och väntar på order i den Yttre Messinian Bay. Där ligger 6 tankers just nu.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det är bra, i hamn tjänar de inga pengar. Det kommer nya fartyg till din bay.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Hon tjänar nog inga pengar nu heller för hon är just nu på väg tillbaka till Kalamata och befinner sig ca 30 distansminuter O om Valetta med 12,3 knop och kurs 084. Ny bunkring? Hon har ju kört omkring en hel del så det kanske är så.
Post Reply