Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Kan man manipulera historiken på AIS?

Jag bara undrar. Idag, mitt på dagen, kom kryssningsfartyget Thomson Dream. Vid inseglingen till hamnen kom hon för långt innan hon girade innanför pirhuvudet. Orsaken var troligen att hon höll ut från pirhuvudet med en kurs som gick alltför mycket åt ost. Hade hon istället legat längre ost redan tidigare så hade inte detta behövt hända. Hon kom alltså för långt innan hon girade babord med påföljd att hon inte kunde gira babord så mycket som behövdes för att gå klar inseglingsfyren som ligger på styrbord sida mitt emot pirhuvudet. Påföljden blev att hon fick backa och använda bogpropellern på styrbord för att komma rätt. Hon kom rätt så småningom och kunde passera med inseglingsfyren om styrbord och pirhuvudet om babord. Eftersom hon då hade en mer västlig kurs så fick hon när hon passerade inseglingsfyren gira styrbord för att komma in i hamnen. Sedan gick allt som det skulle.

Jag blev nyfiken på att se hur detta återgavs på Marine Traffics AIS. Till min förvåning så fanns inget med av detta på past track. Vinkeln från min balkong är sådan att jag med den historik som återgavs på Marine Traffic inte skulle kunnat se hela hennes långsida. Aktern skulle ha varit närmare mig än fören. Men när hon hade genomfört backmanövern och låg i babordsgir innan hon slutligen girade SB så såg jag hela hennes babords sida med fören närmare mig än aktern.

Hur kan det bli så? Den bild som jag lade in häromdagen från Aegis 1 manövrar strax utanför Messinian Bay visade detaljerat hur hon manövrerat på olika kurser.


Det verkar nu som bilbåten Glovis Passion, efter flera månader på Kalamatas redd, kommit iväg. Hon gick i förgår och befinner sig nu på väg till Malta. Låt oss hoppas att allt gick bra för henne till slut men en bilbåt utan last till Malta verkar lite konstigt. Det finns ju ingen last att hämta där. Vi får se.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG4487.JPG
Tomt på vår redd hann det aldrig bli efter att Glovis Passion gått. Istället kom bulkbåten Halandriani från Tripoli och ankrade. Hon har flagg från Marshall Is och lastar 23603 tdw. Hon är byggd 2001. Mellan regn och mulet och sol lyckades jag få en bild av henne.

För några timmar sedan kom även en annan för ankring. Det var Gaslog Glaskow. Då var det regnigt så någon bild blev det inte. Men Marine Traffic har.
http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... 9878&size=

Den oskarpa bilden på Halandriani kommer ovan.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Glovis Passion ligger vid Maltas östra udde med en tankbåt bredvid sig. Det är Salina Bay på 3027 tdw och maltesisk flagg och hemort. Hon har kommit från Marsaxlokk, vilket är en plats inne på land. Jag misstänker att hon skall förse Glovis Passion med bunker.

http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... 0729&size=
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Som väntat avgick Thomson Drean ikväll. Hon skall till Thira (Santorini) och kommer fram på morgonen. Till Kalamata kom hon från Korfu. Det är de vanliga kryssningshamnarna. Kalamata är relativt ny som kryssningsort. För 5 år sedan var det sällsynt med kryssningsfartyg i hamnen men efterhand har de ökat. Det sägs att rederierna fått bra villkor från Kalamata stad och hamn. Inom bussningsavstånd ligger också en gammal stad som heter Ancient Messini. Den har grävts ut under omkring 100 år och till förra säsongen började man sälja biljetter. Det har varit öppet utan stängel tidigare så jag har kunnat följa utgrävningarna på plats de senaste 20 åren. Den hade sin glansperiod 300 -400 före kr men blev succesivt ödelagd av jordbävningar och krig. Sevärd om man är intresserad av historia och arkeologi.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Jag förmodar att Glovis Passion fått sin bunker för nu är hon på väg från Malta igen med en kurs som för henne tillbaka till Messinian Bay. Hon gick med 12 knops fart för 2 timmar sedan med ca 300 distansminuter till Messinian Bay. Som destination står Kalamata. Väldigt segt det här.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Glovis Passion är tillbaka hos oss igen och ligger med 1,3 knop i den yttre delen av Messinian Bay.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Och så har Gaslog Glaskow just kommit iväg för att gå till Zueskanalen. Hon stack iväg med 13 knop på en rak sydlig kurs. Det händer rätt så ofta att vi har den här typen av besökare. De är stora, den här är 291 meter lång.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Klockan 8 idag på morgonen kom Glovis Passion in i hamnen ytterligare en gång. Hon manövrerade försiktigt och gjorde inte samma miss som Thomson Dream. Hon lade till vid kaj med styrbordssidan utan att vända. Jag hade ärenden i stan så jag åkte dit och fotade och tittade. Efter en stund fick jag se en lastbil med något i lasten som var väl packat i en trälåda och man kunde se innehållet. Där låg en hel motorkolv som vägde 1800 kilo och var lika lång som lastbilen var bred i stort sett.

Jag pratade med lastbilschauffören som upplyste mig om att det var en kolv till motorn som hade kommit från Holland till Aten och som hans åkeri fått körning för att ta den till Kalamata. Där har vi alltså förklaringen till de olika turerna under lång tid som hon gjort. En kolv behöver bytas. Jag antar att fabriken har någon representant i Holland som hade den i lager. Utöver denna lastbil var det flera andra med proviant och en stor tankbil som tog mot eller lämnade något.

Jag skall försöka skicka bilderna senare ikväll.

Finns det någon som kan se vad hon har för motor. Det stod absolut inget på trälådan mer än vem som var mottagare och att den vägde 1800 kilo.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG4513.JPG
CIMG4517.JPG
CIMG4514.JPG
CIMG4510.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Glovis Passion 4496.JPG
För att vara inne i den livbåten vid sjösättning behövs nog både bälte och krockkudde.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Hon är byggd av Hyundai i Sydkorea och har en MAN-B&W 7S50MC-C motor på 11620 kw enligt Baltic Shipping Services.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Hej åter på banan efter några veckor på resande fot. Ja frifallslivbåtarna där spänns du fast från topp till tå just för att inte skada dig eller för att riskera whiplash skada. Vid övning släpps vanligen båten inte ned med personer i just för att inte riskera något. Typen är närmast standard idag.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

En kanske inte alltför vild gissning blir att hon kommer att gå ut på redden och byta kolven innan hon ger sig iväg. Hur lång tid tar det? Några dagar? Det var väl kolvringarna plus lite annat tillbehör som låg i den lilla lådan uppe på den stora lådan på lastbilen.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Finns delarna på plats gör de jobbet snabbt. Det kan ju egentligen bara berörda svara på. Är det kanske något ytterligare som skall göras...
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Hon ligger kvar i hamnen fortfarande så arbetet är väl i full gång då. Dom fick ombord delarna mitt på dagen igår.
Post Reply