Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Michail 4403.JPG
Trållagning i Kalamata 4400.JPG
Jodå Torsten, det är häcktrålaren Michail som nu på sommaren är välmålad och fin. Hon har varit med på bild tidigare. Idag höll man på att laga trålen när jag var i hamnen. Det var två egyptier som höll på med lagningen på kajen. Vi har här i Grekland en hel del egyptier på fiskebåtar. De är antagligen billig arbetskraft. I det sammanhanget kan jag berätta att jag för några år sedan var på en kryssning på Nilen. En ung grabb i receptionen berättade att han tjänade 20 euro per månad. Fiskarna är säkert nöjda med en betydligt lägre lön än vad greker skulle vilja ha för samma arbete. Jag lägger med en bild på de egyptiska fiskarna som lagar trålen för deras båt Michail.

Båten som ligger akter om fiskebåten är en militärbåt från flygvapnet.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Challenger 1 kan nog komma att trafikera östra Medelhavet/Svarta havet ett tag till. Även i Nordeuropa finns aktiva fartyg från mitten av 1970 talet i drift. Däremot är det ju vanligen som så att när dessa fartyg "tjänat klart" i Nordeuropa så hamnar de vanligen i trakter likt Östra Medelhavet/Svarta Havet, Västafrika eller Sydamerika. Som en naturlig del av sin livscykel kan man tänka. Det är möjligt att vi på sikt kommer se förskjutningar på vilka som tar second handtonnaget i takt med ekonomisk utveckling. Även detta fartyg har ett förflutet från norra Europa.

Just variationen av tonnage i din hamn förgyller. Här är lyxkryssare, torrlastare, fiskeflotta, bilbåtar, tankers etc sida vid sida.

Kul med fiskebåtarna också, du får gärna visa mer av denna grenen på de blå verksamheterna.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Du glömde ta med smuggelbåtarna.

Och apropå smuggelbåtar så lade jag inte märke till att smuggelbåten Genc 3 var borta när jag kom från Sverige. Troligen har den blivit såld under sommarens lopp. Den heter numera Zerenity ZG och har IMO 9013036 och seglar nu under Panama flagg. Enligt lägesrapport idag så avgick hon idag på eftermiddagen från Yeysk i Ryssland. Som destination står samma plats. Yeysk ligger en bit norr om Krimhalvön. Den andra smuggelbåten (rosthögen) ligger kvar fast det var utlyst exekutiv auktion i våras. I annonsen ville man ha 10 tusen euro.

http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... 6387&size=

Fotot är gammalt men utseendet stämmer.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by Torsten H »

Hon sköts tydligen fortfarande av Genc Brothers i Istanbul. Vad heter rosthögen?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

8035104 Simone. Hon finns på 17 träffar här på Fallrepet. Hamnavgifterna måste vara astronomiska nu.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

De har inte en chans i världen att få åter de utlägg man gjort. Det finns en prioriteringsordning. Det bästa vore väl om Simone blev upphuggen. Den andra båten kan fungera på rätt plats i rätt sammanhang.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det här kan bli ett problem. Någon får till slut ta på sig kostnaden för att bli av med henne. Det finns ingen skrotningsanläggning på nära håll (tror jag) så bogsering till Atenområdet blir ytterligare en stor kostnad. Samhället får nog ta den smällen oavsett kostnaden. Så gjorde man med ett annat fartyg för 15 år sedan. Hon var lastad med gift från Egypten (även däckslast) som var förbjudet i hela Europa. Efter några år på redden i Kalamata släpades hon iväg till Pireus för sanering. Det förstår dom nog redan men ingen vill hålla i skaftet och det finns inga pengar i statskassan. Och så måste den juridiska processen naturligtvis ha sin gång.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Simone 4421.JPG
Glovis Passion 4412.JPG
Vid halv niotiden idag på morgonen lämnade bilbåten Glovis Passion hamen i Kalamata. Strax efter piren gjorde hon 8 knop och när hon passerade balkongen var hon uppe i drygt 11. Detta ökades på efter hand så när hon försvann ur sikte för mig så gjorde hon 17,6 knop. Ny provkörning visade det sig senare för när klockan blev halv tolv så var hon tillbaka på sin ankringsplats. Där ligger hon fortfarande. Arbetena var väl inte klara får man förmoda. Vi får se när hon kommer iväg. Jag fick en rätt så hyfsad bild trots stort avstånd. Soldiset fanns inte så tidigt. Staden i bakgrunden är Misini.

Det blev ett ärende till veterinär för avmaskningsmedel för hunden så på återresan passerade jag hamnen och fick en nytagen bild på skrotbåten Simone. Byggnaden i bakgrunden är ett gammalt magasin för lagring av olika sädesslag som skeppades ut från Kalamata första hälften av 1900-talet. Man odlade även ris här. Byggnaden står sedan 50-talet tom och är numera ett rivningsobjekt som man inte är överens om vad som skall hända. Jag kan tillägga att den gula pollaren på bilden är från 1903 (det står på den). De andra är nyare.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Sent igår kväll kom ytterligare två fartyg till vår bay. Det var den lilla Maltaflaggade Asvira 9359210 på 3346 tdw och Cypernflaggade bulklastaren Mercurius 9580091 på 34537 tdw. Asvira ankrade upp för natten och gick tidigt på morgonen i hamn. Hon var fullastad och kom från Port of Reni i Ukraina med last till Napoli i Italien (torrlastare.) Hon lämnade hamnen klockan 12 efter att ha haft besök at en stor tankbil. Nu när hon passerar min balkong gör hon 8,8 knop på kurs 198 grader. Hon är byggd 2005.

Mercurius hade bråttom. Hon fick en båt från land av något slag och var iväg igen inom en timma utan att ha ankrat. Hon kom från New Amsterdam i Guyana och är på väg till Dneprobugsky i Ukraina. Hon är byggd 2010.

Som ni märker så är det en del trafik på Svarta Havet som mellanlandar här. Det händer då och då att de kommer in på nätterna. Här är fint väder idag med 27 grader.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det bästa för alla vore nog om skrothögen höggs upp innan hon sjunker till kaj. Det är nog som så att ni har bra och prisvärd service i er by som lämpar sig för ett kort stopp.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Atlantis Aldabra med IMO 9316012 är en Oil/chemical tanker som också ankrade upp vid Koroni (den västliga udden). Hon kom från San Nicolas i Korintviken och lade sig här i väntan på något. Förmodar att det är order hon saknar och att hon är på lätten. Hon lastar 3503 tdw och är byggd 2005. Som ni märker kommer det mycket sällan några äldre fartyg. Hon ligger utanför mitt fotoavstånd så en bild genom Marine Traffic får duga (de är i regel bättre än mina men inte aktuella).

http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... BRA#121979

Hon ligger där just nu och drar pengar för rederiet. Hon för maltesisk flagg (en mycket vanlig flagga här).
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja det är fräscha fartyg som gäller, en gammal tanker kommer man inte långt med. Det är väl egentligen då kanske främst torrlastare som fortfarande kan vara rejält till åren. Olika segment, olika krav kan man sammanfatta det som.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

En liten kusttanker är just på väg in. Det är Taxiarchis 9117806 som har full last och passerar oss med stort avstånd. Det ser ut som det är höstens första oljelast som kommer till Kalamata. Hon har varit här förut i samma ärende. Jag tycker dock att oljelasterna hit har minskat. Hon är på 2547 tdw och för Grekisk flagg, byggd 1994. Hon saktade just nu till 8 knop efter att ha hållit styvt 9 knop. Hon kommer från Elefsina utanför Aten. Där finns raffinaderier. Taxiarchis är moderniserad så till vida att livbåten står på brant lutande räls längst akterut.

http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... HIS#456088
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

New Joviality 4435.JPG
New Joviality 4433.JPG
Trots dålig bildkvalitet kan jag inte låta bli att visa de här bilderna på den största tankern jag med säkerhet sett här. Låt vara att jag för närmare 20 år sedan såg mycket stora fartyg här men jag kunde inte få det bekräftat någonstans hur stora de var. New Jovality 9486491 är på hela 318218 tdw och 333 meter lång. Den ligger fullastad med egyptisk olja från Sidi Kerir Offshore Terminal i Egypten. Lastplatsen ligger i närheten av Alexandria. Hon för Hong Kong flagg i aktern och hon är byggd 2011. Med ett djupgående på 21,5 meter så gäller det att passa sig. Hon har f n ingen annan destination angiven än Kalamata anchor. Det är svårt att se storleken och innan jag läste på AIS trodde jag inte hon var så stor.

För att mina bilder är drabbade av soldissyndrom så bilägger jag även adressen till Marine Traffics bättre bilder.

http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... ITY#883441

Den lilla tankern Taxiarchis ligger där den ligger. Jag utgår från att de är uppankrade trots att det på AIS står "stopped". Förmodar att de skall lossa i morgon.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Den lilla oljetankern Taxiarchis lossade sin olja vid boj utanför Kalamata Oljehamn under måndagen och är nu på väg igen till Atenområdet. I varje fall går hon österut efter att just ha passerat udden. Som destination står fortfarande Kalamata, man ligger lite efter där.

Den andra oljetankern ,Atlantis Aldabra modell mindre, som legat vid Koroni några dagar och därefter legat för knappt styrfart längre ut i bayen har nu kommit söder om Peloponnesos med samma knappa styrfart. Just nu står det 0,6 knop. Som destination står GR ATK>IT AUG. Den första delen är i Grekland men ATK vet jag inte. Den andra delen är Augusta i Italien (på Sicilien). Vad kan anledningen vara till sådant beteende? Jag antar att det har att göra med att frakt inte är bestämd ännu?

Samma gäller väl den stora tankern på 318 tusen ton som ligger här fullastad med Egyptisk olja sedan snart två dygn.
Post Reply