Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... 4983&size=

Samma stuk som den som var här förra året tycker jag.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Zoe lastade klart i Kalamata och avgick mot Thesaloniki. Hon befinner sig just nu i sundet öster om Evia. Hon skall vara framme den 13. Den andra coastern, Angelo B, från Cypern fick däremot andra order och anlöpte aldrig Kalamata. Hon är istället på väg till Midia i Svarta havet, strax norr om Constanta. Hon slår sig just nu fram i Dardanellerna i nästan 10 knops fart.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Aha nu är tråden igång igen, trevligt ser fram mot nya inlägg
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

En kylbåt med svensk anknytning befinner sig på redden vid Kalamata och jag befinner mig fortfarande i Göteborg. Därför blir det en lånad bild av Brazilian Reefer. Hon är byggd 1984 och hade en tid NykCool målat på fartygssidan.

http://www.havenfoto.nl/uploads/pics/Re ... 001_02.jpg

Bilbåten Glovis Passion ligger fortfarande kvar på en ankarplats lite längre från farleden.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Du har många kylbåtar som passerar, det är kul med variationen. Många båtar har eller har haft svenska kopplingar på ett eller annat vis, kul att följa dem.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Den här skutan (som ser ut som en båt) ligger just nu vid kaj i Kalamata. Få se om jag kan få med text om henne.

Hasabi II yacht NOT for charter*
191.40ft | Welding Shipyards | 1950 / 2006
Next Yacht
Previous Yacht
Similar Yachts
The 191.40ft custom Motor yacht 'Hasabi II' was built by Welding Shipyards in United States at their Norfolk, VA shipyard , she was delivered to her owner in 1950 and last refitted in 2006. Previously named Danginn,
Accommodation
Hasabi II offers accommodation for up to 10 guests. She is also capable of carrying up to 20 crew onboard to ensure a relaxed luxury yacht experience.

Exterior Design
Hasabi II was built in 1950 as Danginn for the Texan oil millionaire Daniel K Ludwig, she was later acquired by the renowned Greek shipowner John Latsis for use by his daughter. In 2006 she underwent a major refit including a new contemporary interior, and was renamed Chrysalis.
Construction & Dimensions
Hasabi II features a displacement steel hull and aluminium superstructure, with teak decks. She was built to Lloyds Register classification society rules.

Performance
Powered by 2 Sulzer Ltd 950hp diesel engines and propelled by her twin screw propellers Motor yacht Hasabi II is capable of a top speed of 14.00 knots, and comfortably cruises at 13.00 knots. With her 83,270 litres fuel tanks she has a maximum range of 0 nautical miles. Her water tanks store around 78,000 litres of fresh water.

*Charter Hasabi II Motor Yacht
Motor yacht Hasabi II is currently not believed to be available for private Charter. To view similar yachts for charter, or contact your Yacht Charter Broker for information about renting a luxury charter yacht.
Hasabi II Yacht Owner, Captain or marketing company
‘Yacht Charter Fleet’ is a free information service, if your yacht is available for charter please contact us with details and photos and we will

https://image.yachtcharterfleet.com/cha ... &q=95&o=wc

Visst är hon vacker? Observera felet i uppgiften om "range". Kanske de 83 ton diesel räcker en bit i alla fall.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Jag kan bara tillägga att Latsis som nämns i redogörelsen för Hasabi II är (var) den störste skeppsredaren i Grekland. Jag tror att det var han som övertog svenska supertankern Nanny. Familjen är troligen rikast i Grekland och mycket större än Onasis.

Bilbåten ligger fortfarande kvar i Kalamata. Ganska lång vistelse nu. Hon kom den 14 augusti. Kanske jag lyckas få en bild av henne i nästa vecka. Vi får se om hon är kvar då.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Grekland är helt klart än idag en supermakt när det kommer till sjöfart med varierande standard på tonnage.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Jag var tillbaka i Kalamata igår kväll (måndag). När vi passerade hamnen såg jag på långt avstånd bilbåten Glovis Passion men när jag senare på kvällen kollade på Marine Traffice var hon borta. Nu när jag försökt finna ut vart hon tog vägen så upptäcker jag henne halvvägs ut mot den mittersta udden. Hon är nästan stillaliggande (1,9 knop) med kurs 105 grader. Stäven är alltså in mot land. Destinationen är fortfarande Kalamata. Vad hennes ärende är därute kan man ju fundera över. Antingen väntar hon på order från rederiet eller så är det någon form av provtur. Om det är en provtur vid klassning så är det i så fall den tredje bilbåten som väljer Kalamata, på de senaste åren, för samma ändamål. Vi får väl se om hon är tillbaka i morgon eller om hon fått en ny destination.
Last edited by imar on 06 Sep 2017, 13:16, edited 1 time in total.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Glovis Passion ligger fortfarande långt ute i Messinian Bay med nästan ingen framfart alls. Hon har nu legat där i mer än ett och ett halvt dygn med knapp styrfart och snurrat runt. Just nu befinner hon sig strax öster om den västliga udden med ostlig kurs.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja vad hon gör är inte gott att veta, men som du nämner provtur efter någon åtgärd är inte möjligt. Hon är i klass i alla fall.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Tidigt idag på morgonen drog Glovis Passion upp farten till ca 7 knop. Hon går nu sydvart på kurs 210 grader, fortfarande med destination uppgiven som Kalamata.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Efter att länge ha gått på varierande kurser med ca 7 knop så går hon nu med 16 knop på en nordlig kurs som leder henne in mot Kalamata igen. Hon befinner sig fortfarande i den yttre delen av Messinian Bay. Få se om hon ankrar upp inom de närmaste timmarna. Någon slags test verkar det väl vara. Kanske hon kom hit för att göra visst underhåll av motorn. Med den farten är hon tillbaka på sin ankarplats inom ett par timmar. (Spekulationer)
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ordningen återställd. Glovis Passion är på väg till sin ankarplats med 3.4 knop. Jag ser henne från balkongen. Hon ligger närmare piren den här gången tror jag, fast hon har ju inte släppt draggen ännu.
Post Reply