Slip o Dockfrossa

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: Slip o Dockfrossa

Post by örnen »

Conrad har sökt efter intresserade till föreningsverksamhet kring båten men av kommentarerna att döma så verkar det gå trögt..

Vilken blir vinnarbilden? Alla vann? :lol:
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Slip o Dockfrossa

Post by m/s munter »

Det känns som om Fallrepet har kastat in handduken... Har alla sjömanshistorier har tagit slut, har skutseglarna, transfararna, stuveriarbetarna, fartygsbyggarna, båtologerna och alla andra båtintresserade ledesnat på detta forum? Har merparten av alla aktiva för tio år sedan nu dött eller blivit offer för demens? Jag som inte än är 50 fyllda, tycker det är synd att fallrepet tystnat... :cry: eller hänger alla andra än ja på Fejjan?

Men allt har väl sin tid. fallrepet har ju en gedigen samling av intressanta trådar om det mesta. Den borde ju arkiveras av SSM. Ett digitalt kulturarv nog så viktigt att bevara till framtiden. .. Eller?? Ska man bara dra ur sladden och låta det försvinna?
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: Slip o Dockfrossa

Post by örnen »

Håller med. Två-tre som konverserar med varandra...
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Slip o Dockfrossa

Post by kapstans »

Vi gör vad vi kan för att hålla alla digitala kanaler öppna. Själv är jag ju på Landgången, Fallrepet och Sjömansfoton från förr och nu på Facebook. Jag tycker alla formaten fyller sin funktion fast på lite olika vis. Landgången som det mer klassiska sjöfartsforumet från liten till stor sjöfart, Fallrepet med en inriktning mot den mer kustnära och inlandssjöfarten samt Sjömansfoton från förr och nu som en större plattform för sjöfart på Facebook som också öppnar dörren för nya in i sjöfartens värld. Facebook kan aldrig helt ersätta funktionen av ett klassiskt forum.
Däremot kan det för en del bli första mötet med blå sektorn och då viktigt att det blir bra. Ett städat forum i god ton. Ca11.000 medlemmar är mycket därtill många dyker upp som vill lära mer om sina släktingars förehavanden till sjöss är en trend som ökar. Att man själv kanske gått bet i Sjömanshusens arkiv.


De olika mediekanalerna har ju lite olika målgrupper. Jag tror faktiskt att just Fallrepet kan komma att få ett uppsving på nytt om/när inlandssjöfarten får fart igen. När folk i gemen åter ser fartyg mer frekvent på våra inlandsfarvatten så kommer intresset åter som ett brev på posten. Fallrepet har mycket goda kvaliteter i sin litenhet.
Fredrik Ahlman
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Slip o Dockfrossa

Post by Torsten H »

Om man kollar på Visningar:

Okända fartyg ca 150.000
Bildgalleri 206.000
Skutor 260.000
Messinian Bay ca 100.000

okej - under flera år, men sidan fyller uppenbarligen en funktion.
Inte så många bidrar, men många läser, och Eskes gör ett jättefint jobb, och håller spammet på avstånd.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Slip o Dockfrossa

Post by m/s munter »

Jo forumet är ju passivt-levande, det ja menade var att aktiviteten bland de som skriver har drastiskt minskat senaste året/n..

jag tycker det är mysigt med mångfald bland de som gör inlägg, inte bara en liten grupp som dryftar och massor som tyst anonymt läser..

jag är övertygad om att det finns fler röster som kunde komma till tals här på fallrepet, det är det ja efterlyser. :)
Attachments
vykort_skjulet_dscn6199_51797127ddf2b372dbf4ee5e.jpg
vykort_skjulet_dscn6199_51797127ddf2b372dbf4ee5e.jpg (56.71 KiB) Viewed 9241 times
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Slip o Dockfrossa

Post by kapstans »

Givetvis skall vi tacka Eskes för hans insatser med forumet för sådant tar mer tid än man kan tro faktiskt. jättefint att Torsten H lyfter det för det kan vara något man ofta kanske inte reflekterar över.
Vidare lyfter m/s munter detta med några aktiva och många anonyma. I vissa forum blir det där väldigt påtagligt. Jag är alltid offentlig med vem jag är i signaturtexten. Visst det händer att jag kan skriva fel eller göra fel i något inlägg men då kan jag leva med det. För mig är det viktigt att det är jag som skriver som egen person och att inte agera helt anonymt. Jag tycker att man kan se en lite tråkig trend i våra forum inom sjöfarten att gruppen helt anonyma användare ökar. Ofta leder det till debatter på olika villkor. Det öppnar upp för troll. Vidare att det finns ökande skaror helt anonyma läsare som bara tar till sig utan att bidra alls. Iofs är det samtidigt bra att man håller öppet för helt anonyma läsare på samma gång. Ja det är inte helt lätt det där. I sina fall fyller dock anonymiteten en funktion tex för dem som verkar för ett företag med strikt IT-policy.
Fredrik Ahlman
Post Reply