Färskt vrak norr om Mariestad

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by kapstans »

Ja det är egendomligt eftersom man därtill har sådana här "smarta kameror" installerade som registrerar, spelar in och larmar. Vänerhamn har modern teknik till hjälp i skyddet men även det systemet verkar ha fallerat i detta fall.

Munter det är ju möjligt att det kommer någon artikel, men de har ju gjort en tidigare så kanske man avstår.
Fredrik Ahlman
Lars Johansson
Posts: 18
Joined: 01 Nov 2016, 11:48

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by Lars Johansson »

ISPS-områden kan man ha funderingar kring. Jag rör mig själv en del i ett sådant i Malmö hamnområde. Inom området finns SAS gamla svävarterminal, sedan länge inte använd som sådan. I en del av byggnaden har under en period inlogerats flyktingar. I en annan del av byggnaden hyr ångisbrytaren Bores ägare lager- och personalutrymmen för fartygets underhåll.

Malmö kommun önskar ta bort staketen kring området som en del i att fortsätta anläggandet av ett promenadstråk längs de nu nästan öde kajerna. Men detta förhindras, enl Malmö kommun, av gällande "internationella regler".
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by kapstans »

Det där är ett problem att sjöfarten skärmas från allmänheten och blir än mer anonym. Likväl begränsas vi tillträde till kajerna. Men det kan vara motiverat ibland också. Det är ju ett terrorskydd men också skydd mot tex fripassagerare. Både anläggningens land och vattenområde skyddas.
Fredrik Ahlman
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by Knut Klinghjert »

kapstans wrote:Det där är ett problem att sjöfarten skärmas från allmänheten och blir än mer anonym.
Det tror jag också. När jag var barn och ung åkte folk till hamnar och tittade. Man tog med familjen, tittade på fartygen, läste dess namn och hemort,
och fantiserade lite om främmande hamnar och livet ombord.
Även om inte alla var lika intresserade skapade det ändå ett förhållande till, och en insikt om sjöfartens betydelse.
I dag är det så att är man under trettio har man bara sett ett nät eller en mur, och man bryr sig inte ett skit.
Får man inte som barn möjlighet att bekanta sig med något, är risken stor att det även under resten av livet kommer att förbli fullständigt likgiltigt.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by kapstans »

Ja det medför ju också i förlängningen till att sjöfartens frågor marginaliseras. Man känner inte sjöfarten, man har ingen relation med den heller vilket nog kan skapa likgiltigheten du nämner. Sjöfarten blir ju i stort helt avskärmad. Det är inte bra. Samtidigt har vi en lite större hotbild idag än förr att obehöriga tar sig in i hamnar. Men visst vore någon form av samexistens önskvärd.
Fredrik Ahlman
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by m/s munter »

Som barn var man ofta i Lichöpings hamn och kollade vad som hände, lekte bland prylarna staplade på kajen. mor o far tog ofta en extra sväng genom hamnen på väg hem bara för att se vilka fartyg som låg inne nyfiken satt jag i baksätet. när någon var i antågande stod det ofta en hel klunga båtologer på kajen o i bilar och väntade. det var ju alltid kul o se när de vände runt i vändjacket.
nu tror jag den skaran har blivit färre, om helt utdöd.

finns det någon som vet den statusen idag?

när jag varje dag passerar vättern i karlsborg, dag som kväll, sveper blicken över horisonten.. men sällan något mer än en trollingfiskare eller en militärribb.. är man präglad av Kinnevikens horisont och alla fartyg så är det svårt att sluta spana..
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by kapstans »

Den statusen har jag god koll på. Det finns ett antal som ständigt bevakar Lidköpings ganska väl trafikerade hamn. Om ni inte redan är med i Facebookgruppen "Sjömansfoton från förr och nu" så är det hög tid att ni går med. Nära 10.000 medlemmar. Där finns en handfull personer som bevakar trafiken nära dagligdags och förser gruppen med foton på fartygen och dess last. ISPS stängslet är ju lite i vägen men det finns goda vinklar. Jag tycker det är kul att följa trafiken i hamnen.
Gruppen är förstås väldigt "pro sjöfart" och ni är välkomna. Det är roligt då det finns medlemmar från hela världen med fokus på svensk sjöfart och nordisk dito.
Fredrik Ahlman
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by örnen »

Hur har det gått har det blivit någon bärgning av vraket än? :?:
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by Klas Andersson »

Just varit och tittat ! båten borta ! :o

Hittade den sen i Hamnen i Mariestad ! vet inte vem som bärgat ?
Kan ju vara medlemmarna i "Livets källa" som unisont tömt kollekten och gått samman för att
fullfölja Pastorns och Guds projekt ? :roll:

eller så är det så att Gud tyckte det blev för dyrt för Pastorn att som planerat ? ligga i Dockan ?
och lät i sin outgrundliga visdom ett försäkringsbolag betala Torrsättningen ?
(mao vi andra som betalar premie.... :( )

Finns Inte en synlig skada på bordläggningen !! :shock:
Gud måtte hållit sin skyddande hand mellan den steniga ? botten och båten !
däremot har bärgaren fäst presenning på den sida som låg över ytan ,
var kanske här som pastorn hade de stora läckorna under sin strapatsfyllda resa upp till Vänern ?

Förutsätter att Gud nu instruerat Pastorn vikten av att tömma motorns cylindrar .mm på vatten
eftersom vi här uppe i det Hedniska Norden har minusgrader ....

Så nu är det bara för medlemmarna i denna Pingstförsamling att under lovsång och Pastorns ledning börja
fixa och måla detta fartyg som Pastorn i sin uppenbarelse från Gud blivit anmodad att införskaffa ,

allt nu förberett för att kanske redan till våren ? verkställa Pastorns påtagna uppgift
att frälsa och förkunna Guds ord i hamnarna runt Vänern
till oss alla förtappade ogudaktiga hedningar som där finnes i stort antal ? (undertecknad inberäknad ! :) )
AAA.jpg
BBB.jpg
CCC.jpg
DDD.jpg
Last edited by Klas Andersson on 13 Nov 2016, 08:35, edited 2 times in total.
Mvh Klas
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by kapstans »

Man blir faktiskt glad att de tar ansvar här, till skillnad från tidigare skutägare som bara lämnat båten till sitt öde. Trevliga bilder du tagit, tack.
Ärligt talat är nu båten i sitt rätta element med tanke på kondition, på land...
Fredrik Ahlman
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by m/s munter »

Vad ja vet så är det bara Alandia som försäkrar fd arbetsbåtar.. Och de kräver en oberoende besiktning för det. Är mycket nyfiken på vilket bolag som de har? Om de har något..
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by kapstans »

Ja det stämmer ,Alandia försäkrar. Jag undrar hur man burit sig åt för detta objekt borde inte gått genom sådan kontroll. Men det är klart att om man försäkrat båten som en "gammal skuta" så kanske något vanligt försäkringsbolag råkar släppa genom ett sådant objekt.
Fredrik Ahlman
User avatar
sverre
Posts: 86
Joined: 08 May 2008, 07:58
Contact:

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by sverre »

Jag hade bekymmer när jag skulle försäkra min fiskebåt,ringde runt och fick samma svar,fd arbetsbåt NEJ!
Sedan blev jag uppringd ang.andra försäkringar jag har hos ett bolag,då sa jag till henne lite på skoj att jag har ett uppdrag åt henne.
Förklarade precis vad jag har,lade alla kort på bordet,fiskebåt byggd -71,trä osv osv,skickade några bilder.
Dagen efter hade jag en ansvarsförsäkring för 500 spänn om året.
Det är en försäkring jag är mycket rädd om och hoppas jag aldrig behöver använda.

trevlig kväll
Christian
Image

Image

Image
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by kapstans »

Du har ju också en liten skuta i till synes fint skick.
Fredrik Ahlman
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by m/s munter »

Alandia Stockholm, fritidsbåtar, kan jag framöver när min eviga renovering är slutförd flytta min försäkring till efter besiktning. I nuläget betalar ja 10 tusen om åter för en kskoförsäkring och 6 tusen för en PoI försäkring, ansvar .. Dyrt att inte h en fritidsbåt! Då är ändå självrisken 10tusen ! Suck..
Post Reply