A-slupar

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: A-slupar

Post by m/s munter »

japp.

vad är orsaken att masterna sitter så tätt på skutan. är det vanligt?
Attachments
DSC_1969 kopia.JPG
DSC_1965 kopia.JPG
DSC_1959 kopia.JPG
DSC_1948 kopia.JPG
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: A-slupar

Post by örnen »

Ja det var en lite skumt riggad skuta??.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: A-slupar

Post by imar »

m/s Munter,
En amerikanare beställde skonerten Mathilda på varv 1985 för att använda henne som charterbåt i Karibien. Man får väl i och med det säga att det är en ny båt som aldrig var byggd som seglande fraktare. Hon har hört hemma i Mollösund en del år men såldes till Vadstena 2014. Hur ritningarna kommit till vet vi väl inte men de kanske har påverkats av amerikanskt tänkande. På andra gamla amerikanska bilder jag sett vill jag minnas att de ofta riggade med lång storbom. Då blir det helt enkelt mindre plats för mesanmasten och gaffelfocken. Jag tror inte att en gammal segelskuta i Skandinavien skulle ha riggats på det sättet. Storseglet blir ju ganska tungarbetat.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: A-slupar

Post by imar »

På din bild har hon Borghamn som hemort, vilket ligger vid Vadstena.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: A-slupar

Post by m/s munter »

Blir inte hon logirig med större stor än fock?

Jag stod just vid Vätterns strand på karlsborgssidan o spanade fyrar.. Bara jungfrun o Fjuk kvar som vakar över havet.. Borghamn o Hästholmen är nog släckta tror ja. Inget vad ja kunde se. Vi låg till ankars i karlsborgsviken hela kvällen o njöt av att slippa allsång vid kanalen.. Kvällssol o skäggsoppingar över allt. Även två storlommar med ungar kom förbi i två knop, mitt i "stan"
Moonraker
Posts: 9
Joined: 06 Aug 2016, 16:54

Re: A-slupar

Post by Moonraker »

Finns det någon a slup till salu nånstans eller ännu bättre bytes mot min plastbåt??
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: A-slupar

Post by m/s munter »

http://www.digisign.se/a-slup/page21/page21.html

kolla med sidans webbmaster, hon kan ha koll på om någon är till salu.

Det är inte ofta någon blir till salu tyvärr.
Moonraker
Posts: 9
Joined: 06 Aug 2016, 16:54

Re: A-slupar

Post by Moonraker »

Ja det kan ja göra, visst låg din munter i hällekis en tid??
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: A-slupar

Post by m/s munter »

japp, första åren hade ja hamn där. sen Sjötorp, sen Röde sund Karlsborg, sen Forsvik
Moonraker
Posts: 9
Joined: 06 Aug 2016, 16:54

Re: A-slupar

Post by Moonraker »

Jo häftig båt.
Moonraker
Posts: 9
Joined: 06 Aug 2016, 16:54

Re: A-slupar

Post by Moonraker »

Är det någon här som vet om det är svårt /dyrt o registrera en begagnad båt i fartygsregistret
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: A-slupar

Post by kapstans »

Just A-slupen är väl inte per definition skepp (12x4m). Men om du menar rent generellt så är det inga större problem att registrera. Det beror förstås lite på om du vill registrera objektet som fritidsbåt eller för yrkesbruk. Ett yrkesfartyg är så klart dyrare att hålla i klass än fritidsdito, även fritidsskepp över GT 100 kan bli dyrare. Själva registerhållningen är inga stora pengar tror det ligger kring 500 kr nästa år om jag minns rätt i avgift.
Ett begagnat objekt registrerat i Sverige ligger ju redan i register där bara ett ägarskifte då registreras men om du tar in ett utländskt så behöver det ju registreras om det överstiger måtten.
Du kan förstås registrera en båt också men då i registrets båtdel. Här nedan kan du ta del av alla detaljer;

http://www.transportstyrelsen.se/sv/sjo ... registret/
Fredrik Ahlman
Moonraker
Posts: 9
Joined: 06 Aug 2016, 16:54

Re: A-slupar

Post by Moonraker »

Tack för svaret, ja vet att jag skrev under fel tråd egentligen,, det är en snubbe som ev vill byta en Bruce Roberts 44 mot min moonraker 36,men hans båt va oregistrerad... Man vill ju ha ordning på grejerna!! Men vad händer om kustbevakningen kontrollerar mej om de nu gör sådant i Vänern numera
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: A-slupar

Post by kapstans »

Före ett övertag tycker jag att du skall dels kontakta en inspektör på Transportstyrelsen och dels Fartygsregistret för att i detalj få reda på vad som gäller i just ditt fall. Man skall ha saker i ordning och du kan ev bötfällas för underlåtelse av registrering av skepp. Sedan vet jag inte vad du tänkt dig med ditt skepp, om du tänkt nyttja det kommersiellt så finns det faktiskt en broschyr att tillgå från Transportstyrelsen.
Här har vi den;

https://www.transportstyrelsen.se/globa ... fartyg.pdf
Fredrik Ahlman
Moonraker
Posts: 9
Joined: 06 Aug 2016, 16:54

Re: A-slupar

Post by Moonraker »

Det blir en ren fritidsbåt, båten är sjösatt o körbar men inredning i uselt skick så det mesta ska byggas om..... Man styrde med en strömbrytare
Post Reply