Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Från vår balkong har vi utsikt över Mesinian Bay. Det är en stor bukt på södra Peleponeson som ofta används av fartyg för olika ändamål. Just nu är på ingående en stor tanker av rederiet Arcadia. Få se hur länge den kommer att ligga. Den kom uppifrån Adriatiska och skall vänta här på order. Hon heter Aegean Legend och hon är 243 meter lång.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Tidigare i eftermiddags kom en fransk kabelutläggare. Det finns nämligen ett kabellager i hamnen där de kommer och lastar kabel för sina kabelutläggningsuppdrag i Medelhavet. Den här heter Teliri och är 111 meter lång. Det är alltså ingen av de större. Den är byggd 1996. Tankern som jag nämnde förut är byggd år 2000.
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by Knut Klinghjert »

Det hade varit spännande med lite bilder, om det finns möjlighet?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Troligen för långt avstånd för min lilla kamera. Jag slår upp dem på "marine.traffic.com". De flesta som passerar har AIS. Det finns många foton på hemsidan men jag antar att man inte får kopiera därifrån utan tillstånd.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Teleri gick i eftermiddag strax före 4 lokal tid och är på väg till Catania med drygt 11 knop just nu. Hon har 295 NM dit. Tankern ligger kvar. Undrar hur länge den får ligga.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det kom en annan tanker från samma rederi Arcadia. Det var Agean Legend på 274 meter. Den kom från Trieste och ligger här och väntar. Agean Legend gick i eftermiddag till Marsa Al Hariga i Libyen. Undrar om inte den andra också skall dit.

Det kom ytterligare en stor tanker i eftermiddag. Dynasty, 241 meter lång och med Liberias flagga. Byggd 1999. Det är mycket nytt tonnage som ankrar här.

Jag bifogar 274 meter oljetanker, Aegean Navigator. Det är svårt att få klara bilder på stort avstånd med en liten kamera verkar det som. Denna blev i alla fall någorlunda. Nej den blev suddig.
Attachments
DSC00188.jpg
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by Knut Klinghjert »

Helt okej bildkvalité, tycker åtminstone jag, inte suddigare än verkligheten, hoppas på mer bilder snart...
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ytterligare två stora tankers låg i bukten när jag tittade ut i morse. Det var Panagia Armata av Valetta, 248 meter lång och byggd 1998 och Seadance av Valetta, 243 meter lång och byggd 1999. Hon kom från Istambul. Sp just nu ligger det 4 nästan lika stora tankers därute. Panagia Armata har slagit av sin AIS.

Jag knäppte ett kort tidigare. Få se hur suddigt det blir här. Det blir inte så bra men man kan i alla fall se båtarna. Olivträd i förgrunden.
Attachments
DSC00197.jpg
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Seadance gick i natt och är på väg till Ceyhan i Turkiet för att lasta olja. Det är flera pipelines som går dit från inlandet. Seadance är redan nere vid Kithira och går med 10,5 knop just nu.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Dynasti gick idag och skall till Kalilimnos står det på Marine Traffic. Jag har svårt att förstå vad platsen avser men med kursen de håller verkar Port Zaid troligt.

Samtidigt gick Agean Navigator men kom tillbaka efter en halvtimma ca. Hon kanske bara ankrade om.

Kvar i vår bukt ligger nu förutom Agean Navigator även Panagia Armata.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Panagia Armata gick idag. Tyvärr står det fel distination på AIS. Där står fortfarande Kalamata. Uppgifterna där verkar inte vara alldeles tillförlitliga. Hon befinner sig nu i Egeiska havet på kurs 33 grader vilket leder till Turkiet ungefär. Det var ju en annan tanker igår som skulle till Turkiet så det är kanske dit hon skall och lasta ny olja.

Det verkar vara ganska många tankers som enbart fraktar olja i Medelhavet. Kvar i Messinian Bay ligger nu endast Agean Navigator.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Agean Legend ligger fortfarande kvar, men med släckt AIS. Vi hade besök av en fullastad bulkbåt härom dagen. Den fick service från land och så bar det iväg igen. Jag noterade inte namnet. Så har vi också fått in en 74 meter lång yacht i blå färg som låg två dygn i hamnen och sedan på redden. Den gick igår kväll och ligger i Koroni ute vid den västra udden. Saphire hette den med flagga från Kayman Island.

Idag på morgonen kom en fraktbåt med två kranar. Den ligger och kör runt. Akterbyggnaden är hög och liten. Jag vill minnas att sådana går på Vänern? Den är tom. AIS är inte påslagen eller också ligger systemet nere, men Saphire syns ju i Koroni?

Bukten här är 10 distansminuter på bredden så här är gott om utrymme. För några år sedan kom det i samband med ombyggnaden av kraftverket i Megalopolis under våren 17 st specialfartyg med konstruktioner från Israel för ombyggnad från koldrift till gasdrift. En del konstruktioner var både 30 och 40 meter långa och transporterades på nätterna vidare till kraftverket. Bla var det ett danskt rederi som deltog i transporterna från Israel.

Just nu går kranbåten in i hamnen.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det var Aegean Navigator som låg kvar igår men den har gått nu och är på väg till Sidi Kerir vid Alexandria. Hon skall lasta egyptisk olja där från en offshore terminal. Här var en containerbåt under dagen som låg på redden för service av något slag. Jag kunde inte se vad den hette men den var från NYKcool i Stockholm. Orange till färgen med rederinamnet med stora bokstäver på sidan. Landkrabba som jag är kände jag inte till rederiet tidigare men Google gav snabbt svar. Frukt i containers, åtminstone de som fanns på däck. Någon som vet om de har frukten i containers även i lastrummen? Jag var på en fruktbåt 1960 men då stuvades fruktlådorna en och en i lastrummen. Tyvärr var deras AIS frånkopplad. Hon gick senare i eftermiddag.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Nya stora båtar i Messinan Bay. I förgår kom Marbella från Ashdod i Israel dit hon kommit via Gibraltar. Det är en stor bulk carrier på 225 meter. Nu står det att hon skall gå till Casablanca. Hon är byggd år 2000 och är flaggad på Malta.

En annan kom igår. Hon heter Faith och har Liberias flagga. Det är också en bulk carrier. Hon är byggd 2012 och mäter 177 meter. Hon kom från Sfax i Tunisien och dessförinnan Port Said.

Nya fina båtar båda två. Få se om de blev suddiga på bild. Solen lyste uppskroven men det är långt från min balkong.
Attachments
DSC00212.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Den nyaste ligger närmast kameran. Bakgrunden, en liten stad till vänster heter Mesini. Man kan skymta (fast bara om man vet) oljecisterner till höger om båtarna som små vita prickar. Det brukar komma kusttankers hit och lossa olja på vinterhalvåren. Det kommer en varje vecka då.
Post Reply