gamla motorer

Marknadsplats för reservdelar och föremål relaterade till ombyggnaden av fartyg.
Endast privatannonser
Post Reply
faxe
Posts: 7
Joined: 16 May 2006, 19:09

gamla motorer

Post by faxe »

Någon som vet var man kan hitta reservdelar till en volvo motor 96, volvo har ju ingenting och vet ej heller någonting ganska dåligt när dröser av dess motorer,jag vet att smörjoljefilter finns hos filterteknik i karlstad det heter då LF 4096, samt att veterancar i stockholm kan vissa delar men var hitta kanske ett foder eller liknande delar. tacksam för tips[/b]
gamla bogserbåtar mindre kustfraktare samt motorer
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

det sägs att topplocks packningen ny tillverkas i polen, den brukar vara svår att få tag på.

Ibland dyker det upp kompletta 96;or på blocket, vad söker du för delar?
lee loo
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2005, 20:47

gla motorer

Post by lee loo »

Kolla med elonssons fartygsservice. :)
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Faxe

Post by Husum »

Hej.
Av en händelse så har jag en hel del packningsatser och impellrar mm. till Volvo Penta TIMD 96, (Trollös gamla motorer).
Dom kan jag avvara, om du skickar ett mail till mig och skriver vad du letar efterför delar så hör jag av mig.
Hälsn.
Håkan Sundström
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Volvo Dieslar

Post by Husum »

Hej igen.
Cylinderfoder och kolvar till D 100 motorerna kan passa till 96:orna (dom har samma cylindermått och volym)
om man modifierar oringsätena i nederkant motorblocket ev. svarvar
fodret, skall kolla vidare om detta, så klart vi måste försöka hjälpa varandra med att värna om gamla dieslarnas fortlevnad.
Trevlig kväll och helg från.
Håkan Sundström
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

jag har foder o kolvar till tmd 100 liggande (begagnade) om du vill prova och se om det passar 96;an.

//lasse
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Hej, jag monterade TD 100 foder i en TD96 för många år sen. Kommer ihåg att jag fick svarva fodrets yta mot toppackningen och fräsa ner foderläget i blocket. Imin bogserbåt King så har jag modifierat tmd96:an med td 100 turbo,spridare o insprutningspump + att topparna har "rillade"spår mot toppackningsytan, håller bättre då. Har någon nya stålpackningar till topparna så är jag mkt intresserad. Arne
jonas
Posts: 4
Joined: 07 Jan 2006, 13:02
Location: enköping

timd96

Post by jonas »

hej jag har en motor stående som du kan få mot avhämtning avgaslimpa å turbo till den med.jag tog isär tvillingmotor från samma båt den va fin inuti så de är nog inge fel på den här heller.söker själv efter packningsats till samma motor.du kan nå mig på 073-7053283.mvh jonas
Ola Kvarnström
Posts: 37
Joined: 17 Oct 2005, 13:52
Contact:

Post by Ola Kvarnström »

hej, kanske hamnade på fel tråd, men jag försöker, har en 99% komplett VP TMD 70B till salu, årsmod ca 1976, någon som vet nån som är intresserad?
Hjälp mig med all info som tänkas kan om gamla kustbevakningsfartyg
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Post by Böll »

LVD,lastvagnsdelar i GBG har säkert delar...
Post Reply