köpa isbytare 3980mmx16mca

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
lc
Posts: 5
Joined: 18 Sep 2007, 15:22

köpa isbytare 3980mmx16mca

Post by lc »

storle på isbrytaren 398x17m
1var är alla fallgropar, tips och råd till snickarn,
2 om båten har 10mm plåt synligt, är det bra med nitar.
3 Skall man ha säkra vattenskott med pumpar.
4 fins det någon idiell varv för upptagning
5 eller kan man bara lägga båten på svaj.
6 brukar det rosta överallt
7 är det vanligt att man fyller med svetsfog där det är tunt
8hur tunn får plåten vara innan tvingas svetsa på något
9 betong som barlast är det bra, samt att man har tunnare lager upp på friborden 1 m från vattenytan invändigt

sonderar terängen innan köp. Lc
sjöbjörnen
User avatar
Immen
Posts: 16
Joined: 17 Mar 2007, 12:13
Location: Visby

Phuu...

Post by Immen »

Bra frågor!

!/. Fallgroparna är om man som helt okunnig köper något man inte vet något om: Gäller bil, hus och båt.
2/. Nitar o svetsningar är det som håller i hop skrovet.
3/. Sätt in så många pumpar du kan i varje vattentät sektion.
4/. Varför ska ett varv vara ideelt, om du ska torrdra fartyget? Har du inte rådatt betala, så tycker nog inte jag du ska köpa.
5/. . Alla båtar kan läggas på svaj.
6/. Stål och järnplåt rostar.
7-8 /. Försöka duger om du menar plåten, annars bör plåten bytas. Det blir oftast billigast.
9 /. Betong i ett stål-järnskrov innebär ått det blir svårt att komma åt skrovet innifrån. Bly är att föredra. Men varför flytta barlasten upp på friborden? (Fribord är den del av ett fartygs sidor (bordläggning) som är ovanför vattenlinjen)

Min fråga är: Hur kan du kalla dig för sjöbjörn? Kan du inte köpa husvagn istället. Så att vi sjöräddare kan få det lite lugnare.

/Immen
lc
Posts: 5
Joined: 18 Sep 2007, 15:22

Re: Phuu...

Post by lc »

Immen wrote:Bra frågor!

!/. Fallgroparna är om man som helt okunnig köper något man inte vet något om: Gäller bil, hus och båt.
2/. Nitar o svetsningar är det som håller i hop skrovet.
3/. Sätt in så många pumpar du kan i varje vattentät sektion.
4/. Varför ska ett varv vara ideelt, om du ska torrdra fartyget? Har du inte rådatt betala, så tycker nog inte jag du ska köpa.
5/. . Alla båtar kan läggas på svaj.
6/. Stål och järnplåt rostar.
7-8 /. Försöka duger om du menar plåten, annars bör plåten bytas. Det blir oftast billigast.
9 /. Betong i ett stål-järnskrov innebär ått det blir svårt att komma åt skrovet innifrån. Bly är att föredra. Men varför flytta barlasten upp på friborden? (Fribord är den del av ett fartygs sidor (bordläggning) som är ovanför vattenlinjen)

Min fråga är: Hur kan du kalla dig för sjöbjörn? Kan du inte köpa husvagn istället. Så att vi sjöräddare kan få det lite lugnare.

/Immen
tack för ditt trevliga bemötande.
35år på skäret, seglat sexor och större båtar, kan mer om trä än någon annan.det är som pelle som kostruerar båtar, frågar först köper sen.eller sa han med f-skatt

1 självklart kostar det pengar, men det skall finnas föreningar för likasinnade.eller?

2 Dinundrande fråga om betongen upp på friborden så är den ca2mm 1m från vattenlinjen. normalt eller?

3. kostar det 100000 normalt för skrov eller kan man säga att det hade sjunkit då, eller?enligt bilden georg

4. Om skrovet är 10mm byter man till 10mm eller räcker det med
5mm
4Var kostar en bryggplats hammarbyhamnen kanske,någon

har i dag en lten båt som jag måste ta upp. bättre med plåt
sjöbjörnen
Post Reply