NICA af Gothenburg fd boren

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Vidare befodrar.

Post by Skepparättling »

Nico verkar ha fullt upp med renoveringen, så jag vidare befodrar lite ur ett mejl jag fick härom dagen:

" Vi har haft många händelser bla datorkrasch när vi äntligen fick i gång vår internet, men nu har en sprillans ny dator o fler är på gång eftersom jag vill kunna ha en i varje utrymme som styrs via en server. Bygget har fått ett rejält språng och både kabyssen och salongen samt styrhytten är färdig renoverat nu. (bild kommer) Sedan håller vi bygga om aktern, så att den börjar likna en gammal kanalbåt typ Wilhelm Tam (dubbeldäckare) och tanken är att det övre taket skall kunna användas, därför bygger jag den rätt stabil (bilder kommer) För övrigt har vi suttit och skrapat hela botten invändigt och lagt bytumen som skyddande skikt, så nu kan vi börja lägga golv där nere. "


Jag såg i en annan tråd ett uttryck för avsaknad utav rapporter från renoveringen. Så där nu vet resten av "World Wide Web" lika mycket som jag. :wink:
Last edited by Skepparättling on 16 Oct 2007, 17:36, edited 1 time in total.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Post by Husum »

Hej.
Kul att det verkar gå bra med renoveringen för Nico, ska bli intressant att någongång få se resultatet. Ha det bra allihopa
Hälsar
Håkan Sundström
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

Husum wrote:Hej.
Kul att det verkar gå bra med renoveringen för Nico, ska bli intressant att någongång få se resultatet. Ha det bra allihopa
Hälsar

Hej tog dessa bilderna från papperskopian med en enkel digitalkamera, tänkte att fler skulle få se den totala förändringen från Kronan tills nu ;)
Attachments
nica_sidan_152.jpg
nica_sidan_152.jpg (47.8 KiB) Viewed 20254 times
nica_foeren_124.jpg
nica_foeren_124.jpg (44.2 KiB) Viewed 20254 times
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Första hytten klar

Post by Nico »

Äntligen är den första hytten helt klar efter massor av strul.
Durken bestämde jag mig för att använda armerad plast som hänger som påsar för att kunna lägga in tjockare med isolering (22 cm ) utan att för den skull minska avståndet till taket. Gjorde golvet med fler inspektionluckor för att lättare kunna kontrollera skrovet. Skrovet är renskrapat från det gamla butymen och behandlats med ny yta av det samma.Ytterväggarna valde jag isolera ca 30cm för att kunna hålla både kylan och värmen borta och är verkligen nöjd med detta beslut eftersom hytten håller behaglig temperatur nästan utan någon som helst extra värme. Valde limma isoleringen direkt mot skrovet utan några luftspalter innan dess renskrapades ytan och behandlades med butymen. Kölsvinen kommer att få både till och frånluft från däcket via sådana roterande bollar (någon som vet var man köper sådana billigt;)

Mer om detta och annat kommer inom kort //Nico
Last edited by Nico on 10 Dec 2007, 18:34, edited 1 time in total.
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Nya planer

Post by Nico »

Vad är det man brukar säga om att projektet växer under arbetets gång;) Här är våra nya ombyggnadstankar kring Nica.
Dessa Bilder är datormanipulerade, men visar hur propotionerna kan bli.
Akterombyggnaden enligt bilden har redan påbörjats och vi beräknar att bli klara med detta till våren -08.//Nico
Attachments
NICA som det skall vara.jpg
NICA som det skall vara.jpg (38.79 KiB) Viewed 19886 times
NICA som det skall vara fören.jpg
NICA som det skall vara fören.jpg (38.61 KiB) Viewed 19888 times
NICA som det skall vara akterut.jpg
NICA som det skall vara akterut.jpg (53.61 KiB) Viewed 19888 times
Last edited by Nico on 06 Jan 2008, 01:07, edited 1 time in total.
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
Sjönallen
Posts: 5
Joined: 14 Jun 2007, 17:21
Location: Tingsryd/Karlshamn

Hej Nico !

Post by Sjönallen »

Så roligt att du är i etern igen - som du vet är det många som saknat din tråd :D Tack vare skepparättling har vi ju fått en del frontrapporter ändå...
Det är just sådana här ombyggnadsplaner och berättelser om hur det görs i praktiken som gör tråden till en fem-etta.
Snyggt fotomontage ! Tycker att detta blir en välbalanserad och tilltalande ombyggnad (särskilt med tanke på att det enda som fanns original i stort sett var en "telefonkiosk". Du skulle få ett äldre (tidstypiskt) stuk om du höjde skorstenen och riggade två master akterstagade - jmfr Mälardrottningen :wink: men det beror ju på målet... lustjakt eller skuta.

Kanske hon skulle vinna på om du kortade av främre däckshuset - får du fri sikt över bogarna från bryggan ? Fritidsfartyg går ju inte med samma besättning som yrkessjöfarten (och de drar ju ner allt de kan) så det är ju viktigt att ha fri sikt från styrplatsen.

Ser fram emot mer om Nica !!! Vänligaste hälsningar Patrick (även jag ättling till gammal skepparfamilj från Bohuslän)
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Re: Hej Nico !

Post by Nico »

Man tackar nog är jag tillbaka och fler bilder utlovas så snart jag hittat kortläsaren till stora kameran, i annat fall köper jag en ny för att kunna delge er med bilder från dels resan och därefter.
Hade det med i planerna att man skulle kunna ha fri sikt från kommandobryggan, så jag hoppas att höjden och längden blev rätt //Nico


Sjönallen wrote:Så roligt att du är i etern igen - som du vet är det många som saknat din tråd :D Tack vare skepparättling har vi ju fått en del frontrapporter ändå...
Det är just sådana här ombyggnadsplaner och berättelser om hur det görs i praktiken som gör tråden till en fem-etta.
Snyggt fotomontage ! Tycker att detta blir en välbalanserad och tilltalande ombyggnad (särskilt med tanke på att det enda som fanns original i stort sett var en "telefonkiosk". Du skulle få ett äldre (tidstypiskt) stuk om du höjde skorstenen och riggade två master akterstagade - jmfr Mälardrottningen :wink: men det beror ju på målet... lustjakt eller skuta.

Kanske hon skulle vinna på om du kortade av främre däckshuset - får du fri sikt över bogarna från bryggan ? Fritidsfartyg går ju inte med samma besättning som yrkessjöfarten (och de drar ju ner allt de kan) så det är ju viktigt att ha fri sikt från styrplatsen.

Ser fram emot mer om Nica !!! Vänligaste hälsningar Patrick (även jag ättling till gammal skepparfamilj från Bohuslän)
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Första etappen i renoveringen

Post by Nico »

Här kommer några bilder jag fått fram från den kraschade datorns hårddisk.
Styrhytten var det första vi tog itu med.
Först tog vi och sågade upp en öppning mellan däckshuset och styrhytten. Därefter bygde vi en trappa så man kunde ta sig upp invändigt. Sedan fortsatte vi uppe i styrhytten där vi lyfte upp golvet och la in extra isolering samt ett nytt skeppsgolv. Väggarna kläddes in med panel som målades och styrpulpeten fick en ny yta och samtliga listerna sågades, oljades och skruvades fast.
Därefter ville jag fräscha upp själva instrumentpanelen som satt nere i pulpeten förutom en liten låda som rymde kompass, knopmätare och rodervinkelmätare. Allt flyttades upp i en nytillverkat intrumentpanel som lyfte upp hela styrmiljön samt gjorde det mycket lättare att hålla koll på mätarna.
Mer kommer....
Attachments
Tyvärr visar kameras datumstämpel fel datum.
Tyvärr visar kameras datumstämpel fel datum.
efter.JPG (66.83 KiB) Viewed 19773 times
Här är en bild som visar hur det såg ut innan renovering.
Här är en bild som visar hur det såg ut innan renovering.
före.jpg (52.54 KiB) Viewed 19774 times
Så här såg den ut innan färgen kom på.
Så här såg den ut innan färgen kom på.
Nya instrumentpanel2.JPG (53.19 KiB) Viewed 19776 times
Här ser man grejorna som skall flyttas upp i den nya panelen till vänster.
Här ser man grejorna som skall flyttas upp i den nya panelen till vänster.
Ny instrumentpanel1.JPG (53.62 KiB) Viewed 19774 times
Bara att såga hålet tog ca 6-8 timmar med tigersåg.
Bara att såga hålet tog ca 6-8 timmar med tigersåg.
Trappan klar.JPG (44.33 KiB) Viewed 19779 times
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

Som ni vet så kommer jag inte åt bilder i kameran, därför valde jag ta nya bilder med vår enkla kamera. Tyvärr är inte kvaliteten det bästa eftersom blixten fungerar när den själv vill ;) Först i ordningen den första bilden på den nybyggda hytten på styrbordssidan. Trappan har fått färg samt ett nytt räcke framför nedgången till hytterna. Salongen är sånär som klar förutom golvlisterna. Orkar jag ta mig ut nu ikväll så kommer jag även ladda upp lite bilder på det nya akterbygget....håll tillgodo;)//Nico
Attachments
Toaletten
Toaletten
Toalett däckshus.jpg (63.17 KiB) Viewed 19687 times
Kabyssen förut.jpg
Kabyssen förut.jpg (33.77 KiB) Viewed 19687 times
kabyssen akterut.jpg
kabyssen akterut.jpg (62.51 KiB) Viewed 19687 times
Salongen barbord.jpg
Salongen barbord.jpg (61.58 KiB) Viewed 19687 times
Salongen styrbord.jpg
Salongen styrbord.jpg (67.49 KiB) Viewed 19689 times
trappan både upp o ner.jpg
trappan både upp o ner.jpg (78.53 KiB) Viewed 19691 times
Hytt styrborssidan.jpg
Hytt styrborssidan.jpg (36.63 KiB) Viewed 19689 times
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Nya aktern under uppbyggnad.

Post by Nico »

Här kommer några bilder som visar hur långt bygget på den nya aktern har kommit. Jag har tagit bilder under byggets gång men dessa bilder kommer jag inte åt tyvärr än, men laddar upp dom så snart jag får möjlighet. Bandet (vad kallas det?)som går runt i överkant skall vara mycket bredare typ den som är på den datormanipulerade bilden. Just nu håller jag på att klä soldäcket med plåt därefter sätter jag upp lejdaren både uppe och nere, ovansidan på dom ska jag klä med trä. Mellan nedresta lejdaren och nedrekanten av "bandet" monterar jag tältduk från större partytält som har ungefär samma passning mellan fönstren .//Nico
Attachments
Nica akterbyggnad1.jpg
Nica akterbyggnad1.jpg (80.42 KiB) Viewed 19595 times
Nica akterbyggnad2.jpg
Nica akterbyggnad2.jpg (82.21 KiB) Viewed 19595 times
Nica akterbyggnad3.jpg
Nica akterbyggnad3.jpg (67.54 KiB) Viewed 19595 times
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Post by Magnus Wadell »

Fin båt, söt tjej, snygg hund. Du verkar ha det ganska bra :D
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

Synd o klaga ;)
Magnus Wadell wrote:Fin båt, söt tjej, snygg hund. Du verkar ha det ganska bra :D
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Händer ombord på NICA

Post by Nico »

Hej det var ett tag sedan som den här tråden uppdaterades, så jag tänkte rista ner ett par rader och berätta vad som hänt på Nica den senaste tiden. Ni som följt tråden, har sett våra senaste planer. Dessa planer har gåtts igenom nogrant och vi har kommit fram till att vi skall försöka få tid på varvet för att bygga till den nya överbyggnaden enligt bilderna. Vi håller på att undersöka möjligheten att använda oss av en färdig överbyggnad som skall både förlängas och breddas. Fördelen med detta är att samtliga ventiler och genomföringar finns redan. Vi kommer att dela upp den i fyra delar och varje del skall placeras i vardera hörn och mellanrummet av dessa skall svetsas igen med nytt aluminiumplåt.
På detta viset sparar vi både tid och material har vi kommit fram till.

Samtidigt skall vi även svetsa dit ett rör i stäven där vi kommer att placera en kraftig pump som kommer att användas som en bogpropell och nu är vi på jakt efter en sådan pump. (likn pumpar användes i fiskebåtar för att snabbt kunna spola mellan tankarna).

Sedan har en ny panna (Pulsonex) införskaffats eftersom den var på väg att slängas pga nya uppvärmningsmöjligheter och ingen blev gladare än vi för det fjuttiga priset 1000 kronor vi fick betala för denna fina panna som liknar en diskmaskin och släpper inte ut någon rök enbart vattenånga. Denna fina pannan hade kosta 34.000 kronor den förre ägaren som desutom var en äldre och nogrann herre som sett till att serva sköta den på ett förnämligt bra sätt.

Bilder från utförda arbeten kommer att lägga ut inom kort, men eftersom jag håller på medverkar i renoveringen av M/S Stokcholms
(http://www.polarquest.se/?SID=2&PID=5&T ... ode=simple)
motor, så har jag inte tid/möjlighet riktigt än. //Nico
Attachments
3378409990.jpg
3378409990.jpg (17.72 KiB) Viewed 18813 times
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: NICA af Gothenburg fd boren

Post by Skepparättling »

Tjena.
Hittade Industri museum i Motalas hemsida i deras databas:
http://www.motala-industrimuseum.com/index_bild.php
Kan man söka bland bla 377 båtbilder
Och kolla vad jag hittade:
http://www.motala-industrimuseum.com/pi ... =Fo-35.jpg
Motorvattenpråmen Boren under byggnad på slipen vid Motala Verkstad. Skrov nr 443. Längd 28,11 m, bredd 3,71 m, djupgående 2,23 m. Förseddes med en fotogenmotor om 60 hkr (ej MV-byggd). Beställare var Svenska Flottan.
Sidan verkar lite "buggig" ibland visas inte bilderna....
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: NICA af Gothenburg fd boren

Post by Skepparättling »

Undrade lite vad som hänt med NICA. Hittade av en slump Dulcis Vita av Göteborg, som verkar vara samma fartyg:
http://www.blocket.se/goteborg/Dulcis_v ... ?ca=14&w=3
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply