Herakles

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Bengt Sandinge meddelar att Polaris nog är Malmö bogser´s gamla Sjollen. Köpt av Kalle Jousma, Finland från Norge, förmedlat av Lennart Sandinge.
Kosti är en stenpråm byggd 1982, Slob, Holland. 1950 DWT. Befraktad av Sandinge under många år, men sen i januari köpt av ägaren till Sjollen.
En av Bengts bilder av Kosti.
Förresten har Mercur och Carrier 15 just passerat Tjärven och satt kurs mot Grepen.
Attachments
KOSTI 2004-06-05 002.jpg
KOSTI 2004-06-05 002.jpg (52.24 KiB) Viewed 7944 times
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Polaris

Post by Magnus Wadell »

Jag kan bidra med en till bild på Polaris (Tug Frisøy/Bryteren/Løve/Sjollen).
Den kan nog Claes-Ture Moberg berätta en del om. Image
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Carrier 15 är i Norrland, men inte i land. Det tyckte jag var skoj! Mercur och Carrier 15 passerade för en timme sedan Gran och räknar med att vara uppe vid Härnö vid 0300 i natt. Vi som känner till Mercur och följt sjörapporten, förstår nog att man fått hålla i sig sen i går kväll.
Nu tror jag att Ångermanland blir hemmahamn för pråmen över vintern, men kanske Norrbotten och Piteå blir destinationen till våren.
Mercur kommer att koppla sin ordinarie pråm i Ångermanälven, för att gå upp till Luleå och lasta skrot för Pori(Björneborg).
Polaris och Kosti drog i väg österöver ungefär samtidigt som Mercur kom ut vid Tjärven.
Allt enligt Christers samtal med skepparen Arne Larsson i kväll.
peter_lundin
Posts: 5
Joined: 03 Jan 2006, 21:59

Post by peter_lundin »

Carrier 15 ligger nu i Lugnvik utanför kramfors sen ngn dag, ser enorm ut i vår lilla vik
PL
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Vad trevlig utsikt du har. Nu kan du hålla oss underrättad om vad som händer. Till att börja med kan du väl ta ett trevligt kort så vi får se hur det ser ut i Lugnvik på vintern och dessutom en jättepråm vid kajen. Hur är det med den gamla kajen förresten?
peter_lundin
Posts: 5
Joined: 03 Jan 2006, 21:59

Carrier

Post by peter_lundin »

Jag skall fixa en riktig bild senare. Denna är från min balkong. När jag försökte fota hela från andra sidan gav solnedgången för mkt motljus.
Det sägs här att hon skall bli flytande lastkaj för att kunna ta in större fartyg, muddring pågår.
PL
Attachments
Namnlös3.jpg
Namnlös3.jpg (108.6 KiB) Viewed 7582 times
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Snacka om utsikt :lol: Med dej på första parkett får vi hoppas på trevlig information framöver. Kanske också någon bild på muddringen och vilka som utför den?
Post Reply