A-slupar

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: A-slupar

Post by m/s munter »

Snygga mantåg med kula, och extra öppning på fördäck.
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: A-slupar

Post by örnen »

Vad jag vet så har de äldre a-sluparna den typen av räcken bortsett hålet i sidan.
MUNTER du vet väl om att det blir en a-slupsträff på Gålö i STHLM skärgård 13/8?. :lol:
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: A-slupar

Post by m/s munter »

Jo ja vet, men har inte bestämt om ja ska lyfta upp munter på land efter sommaren intill min verkstad för långligg till nästa sommar.. Det kostar mig 14500:- att åka kanal Vättern till ö-sjön o tebax !!!!!! :x
Det är billigare o åka jorden runt än att gå kanalen.. Tragiskt. Jag blir kvar idiket i sommar.
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: A-slupar

Post by örnen »

Ja Götakanalbolaget lär nog konka om de fortsätter på den linjen.. Snart vill nog inte ens rikeknösarna pröjsa deras vansinniga priser.. Hur får du upp MUNTER där,måste vara en rejäl mobilkran??.
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: A-slupar

Post by zoroaster »

Saftigt pris för att komma ut på havet (riktiga).
D
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: A-slupar

Post by kapstans »

När jag åkte kanalen för en del år sedan var det ungefär lika dyrt möjligen dyrare en väg på Göta Kanal, men då var det förstås med förtur yrkestrafik. Visst är det vackert men tror jag föredrar att gå runt kusten för att slippa alla slussar.
Fredrik Ahlman
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: A-slupar

Post by örnen »

Ja det är nog både billigare och lugnare att gå runt.
Man är ju en turistattraktion själv när man går kanalen så jag vill nog
ha bra betalt om jag skulle gå Göta kanal. :twisted:
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: A-slupar

Post by zoroaster »

Kanalbolaget verkar resonera som min hemkommun. När det skulle förhandlas om nytt arrende för småbåtshamnen så höjde man arrendet med 4 gånger tidigare taxa. Resonemanget var " Har man råd med fritidsbåt kan man hosta upp en eller två tusenlappar per år till"

D
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: A-slupar

Post by kapstans »

Zoroaster var går gränsen för ocker? 4 ggr i höjning är nog det.
Fredrik Ahlman
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: A-slupar

Post by zoroaster »

Efter sega förhandlingar fick vi ner det till 2 gånger ursprunget. Men det tog tid, ca 1,5 år och många tårar från klubbens medlemmar.
Håller med dig om att det var ocker. Ska inte gå in på alla detaljer för då får du spader.

D
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: A-slupar

Post by Klas Andersson »

Göta Kanalbolaget ska nu enligt rykte få en ny högste chef i vår , den nuvarande har ju varit en katastrof , enligt de som är insatta ......



i lilla Sjötorp satte man upp parkeringsautomater !!!! på ALL mark som tillhörde bolaget.....vilket är det mesta ...
däremot så är det fortsatt fri parkering på de få platser som ägs av kommunen , brukar ju vara tvärtom !
Mvh Klas
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: A-slupar

Post by kapstans »

Det är ju helt galet med P-automater i lilla Sjötorp. Det blir ibland lätt galet när statligt ägda verksamheter skall bli affärsdrivande. Man debiterar de mest konstiga saker då man inte har en företagskultur inom väggarna. Man har ett annat tänk i statliga verk. Kan ju notera att även Sjöfartsverket dragit intressanta slutsatser ibland som får mig att fundera över hur genomtänkt det är.
Fredrik Ahlman
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: A-slupar

Post by m/s munter »

Min plan är att lyfta upp munter med mobilkran, möjligen i samverkan med att riva en del av panncentralen till fd sågen. Sen tänker ja göra en stapelavlöpning med häcken ner i spat först. Helst skulle ja vilja lägga räls, men botten/ stranden har ingen god bärighet då det är fyllnadsmaterial ovanpå sågspån o skräp..

Angående automater längs kanalen, ja det kompenserar ju att bilburen turism får ta del av kostnaderna o inte bara vvi som ligger i spat. Höj avgiften till samma för att parkera en bil/ husbil som en båt i kanalen... Då blir det kemiskt rent från turister.

Landets alla museer märkte ju att besökarna svek för att det kostade 50-100:- att komma in. Nu har de gratis inträde i hela landet utom Wasa typ..

Jag hävdar fortfarande att alla privata o föreningsägda k-märkta båtar o fartyg skall ha minst halva priset i kanalen.

Men kultur åt folket!
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: A-slupar

Post by m/s munter »

A- sluparna Modig och Munter i Wassna, båda från Larssons i Kristinehamn, varje nit, stötta, klys, lucka mm är identiska, fast Modig är ju ändrad en hel del med ådringsmålad plåt.
Attachments
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: A-slupar

Post by örnen »

Modig är lite kopia av Orädd om man ser på överbyggnaden. Fina bilder. :)
Post Reply