A-slupar

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: A-slupar

Post by örnen »

Tändkulan (Bolinder w7) som satt i Örnen åkte ur 1969 och blev ersatt av en Scania DSI 11 R82 250 hk.
Den sitter där än och går som en klocka. :)

ÖRNEN och ORÄDD var uppe för bottenmålning några dagar nu i sommar.
Attachments
WP_000794.jpg
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: A-slupar

Post by m/s munter »

Har Orädd skurit bort avbärarlisten, eller är den bara målad svart? det brukar ju vara plåtmask bakom avbärarlisten.

jag bytte på Munter för 6 år sedan till nya av lärk i Sjötorps docka.
de fick sågas ut från breda plank för att få fram skrovets form. de är ca 60x110mm, och när de är fastbultade med m10 var tionde tum så med tillhörande två vinkeljärn över o under, ger de skrovet en rejäl förstärkning. A-slupen Händig hade inga avbärare och har fått hela skrovsidan intryckt vid kaj så att även spanten buktar in. inte najs.. :roll:
Attachments
en norsk postbåt skulle genom kanalen
en norsk postbåt skulle genom kanalen
DSC02170.JPG
DSC02158.JPG
DSC02160.JPG
DSC02157.JPG
DSC02121.JPG
DSC02120.JPG
DSC02119.JPG
DSC01921.JPG
DSC01910.JPG
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: A-slupar

Post by kapstans »

trevliga bilder. :D
Fredrik Ahlman
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: A-slupar

Post by örnen »

Orädd har järnen kvar men eklisterna från 1941 var lite ruttna så
Det är meningen att det skall bli nya.
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: A-slupar

Post by zoroaster »

Känner ägaren till Moses och vad jag förstår så har Moses inte mycket barlast så han e lite rank.
Men under min uppväxt i GBG så körde Asluparna ofta inte när det blåste utan då blev det någon av fiskebåtd typerna tex Stanley

D
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: A-slupar

Post by örnen »

Vad roligt! Även jag känner Bosse. Moses är väldigt original enda tror jag med sitt originalutseende kvar med skorsten och allt. Själv har jag en hel del barlast och nog de största bränsletankarna fyller jag dom så går hon riktigt stadigt. :)
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: A-slupar

Post by zoroaster »

Träffar Bosse lite då och då och lovar att vi skall fördjupa oss i detta med stabiliteten. Tror vi ses i mitten av oktober nästa gång.
Så håll ut.
D
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: A-slupar

Post by m/s munter »

munter har ca1,5ton ballast fördelat så att vattnet på scarndäck rinner ut i spygatten 4m från aktern.
Jag har 50kg linoljade järntackor med handtag upplagda på träklossar, inte bara i kölen utan upp på sidorna under durken för att få en lagom rullning o inte pisksnärtgungning. Sen blir det ju annorlunda om båda 450l dizzeltankarna är fulla eller tomma.
Jag har hårdtestat sjövärdigheten på Vätterns päronbolls hamrande grova sjö. Ibland så tätt mellan vågtopparna att det blir dubbla vågor som gör att båten inte hinner kränga tillbaka innan nästa våg knackar på och vill hälsa på. Då blir det spännande :?
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: A-slupar

Post by örnen »

Vi blev fotade i Hjälmare kanal och Arbogaån i sommar. :D
Attachments
DSC_8388.jpg
DSC_8387.jpg
20150704_Hjälmaredocka_0066.jpg
20150704_Hjälmaredocka_0065.jpg
20150704_Hjälmaredocka_0038.jpg
20150704_Hjälmaredocka_0052.jpg
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: A-slupar

Post by zoroaster »

Moses har ingen barlast enligt Bosse F. Men han tar sig fram. Moses är pigg Bosse lite sämre.
D
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: A-slupar

Post by örnen »

Ja jag träffade Bosse lite snabbt på Gålö på veteranflottiljens edip och förstod att han var lite darrig men i allafall då
på bättringsvägen.

Då är nog MOSES lite rulltig i sjön om han inte har någon barlast alls?.
Jag har 2,5 ton barlast ombord och fyller jag tankarna fulla så har jag ytterligare 2,4 ton :)
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: A-slupar

Post by m/s munter »

Vad ja förstått är det en hel vetenskap att ballasta ett fartyg rätt. På en A-slup är det väsentligt att spygatten vid lägsta punkten är intrimmade med båten. Annars står det ju vatten på däck som inte rinner ut. På a-slupsträffen såg jag att vissa hade spygatten igensvetsade!? Trist för dom..

Sen kan man ju även titta på originalritningarna för att se var vattenlinjen skall vara. Det är det jag trimmat Munter efter.
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: A-slupar

Post by örnen »

Stämmer bra det fyller jag vattentanken i aktern så rinner vattnet av genom spygatterna.
Knepigt att svetsa igen dom för att få vattnet ståendes kvar på deck??. :?: :shock:
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: A-slupar

Post by imar »

CIMG2954.JPG
Den här ligger i Fiskebäcks Marina. Jag plåtade den 20 mars. Kanske finns den redan nämnd här på tråden.
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: A-slupar

Post by örnen »

STÅLNABB heter den a-slupen,tillhör en dykarklubb vad jag vet. :)
Post Reply