A-slupar

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: A-slupar

Post by kapstans »

Ja det är ju trevligt. Ni gör fina insatser som håller dem vid liv. Fanns det någon tanke bakom just smalheten fartygen uppvisar, de är ju faktiskt så smala att de undgår 4 meters gränsen...båt och inte skepp.
Fredrik Ahlman
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: A-slupar

Post by örnen »

Tror tanken med måtten på båtarna var att vilken beväring som helst kunde vara skeppare.
Var väl inte alltid lätt att hitta folk med behörighet för större båtar/skepp.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: A-slupar

Post by m/s munter »

Just det var tanken, att beväringar skulle själva kunna föra båten, även om det ofta var befäl som var skeppare. enl KA4.
ofta valdes bondpöjkar te o va maskinister o feskarsöner från Bohuslän te skeppare. enl KA4.

det gick förbi en beigefärgad A-slup ned i kanalen mot vänern för en månad sedan som troligen var såld!? någon som sett den? vilken? Tapper? hemma hamn?

vore trevligt o veta.
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: A-slupar

Post by örnen »

Ja det var HURTIG. Såld till Göteborg har legat i Slagsta/Stockholm.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: A-slupar

Post by kapstans »

Hur är sjövärdigheten i dessa båtar? Klarar de riktigt busväder eller har de begränsningar? Ursäkta mina udda frågor men kul att veta lite sådant som inte ofta avhandlas.
Fredrik Ahlman
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: A-slupar

Post by örnen »

Går som en jagare :wink: Nog rullar dom som de flesta båtar men jag tycker hon
styvar upp rätt fort i alla fall.
Motsjö är inga problem heller men hård sjö på låringen så kan orma och kränga lite mer.
Men i stort en mycket bra sjöbåt.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: A-slupar

Post by m/s munter »

Grov sjö snett akter ifrån är inget vidare, iallafall i Vänern/Vättern med krabb sjö.

Varje båt har nog sina egenheter då ballastens placering och omfattning varierar.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: A-slupar

Post by kapstans »

Tänkte just på smalheten om den var negativ. Men dessa fartygen har ju haft en lång levnad vilket måste vara ett gott betyg. Man ser allt en och annan då och då. Rätt underhållen kan nog en A-slup leva rejält länge. Men det är ju en dyr sysselsättning det där med fartyg. Jag får fortsätta njuta av era bilder.
Fredrik Ahlman
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: A-slupar

Post by m/s munter »

Att ha storbåtsägande som hobby är tidsslukande och dyrt.. Men jämfört med att vara skutägare så är det ju mindre av allt. Plåt rostar inte lika fort som trä ruttnar..

Det var ju en A- slupsträff vid Waxholms kastell och jag talade med en av ägarna som varit till Medelhavet med sin A- slup. Han hade byggt över akterruffen för att vågor akterifrån inte skulle dränka båten i grov sjö till havs.

Han hade även byggt om svanhalsarna för om styrhytten för att slippa få akvarium i salongen.. :mrgreen:
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: A-slupar

Post by kapstans »

Jag är helsåld på plåt...hehe Det är enklare än trä. Så länge man håller det som fritidsbåt och inte flyttar över till yrkes dito så är det ju än dock hanterbart i omkostnader. Men jag kan tänka mig att ni kan ha problem med försäkringar/försäkringsbolag. De är ju inte alltid populära i deras ögon då det finns dem som svärtat ned ryktet för dem som verkligen vårdar.
Fredrik Ahlman
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: A-slupar

Post by m/s munter »

De flesta, eller alla försäkringsbolag vägrar ta en båt som har ett yrkesförflutet.. Där av har ja en civil kasko försäkring hos Alandia. Om båten är i mint condition kan man få försäkra den hos Alandia Stockholm, fritidsbåt efter besiktning.

Asluparna är ju byggda av galvade tunnplåt,3-5mm. Först skruvades hela båten ihop, för att demonteras, och varmgalva alla delarna!!! Sen kallnita i hop.
Enligt dokument i krigsarkivet så kostade en komplett a- slup med maskin och utrustning 90kkr 1943. Jag talade med en herre som 1943 byggt en köpmannavilla för 30kkr. Man sparade inte på stålarna!
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: A-slupar

Post by örnen »

Ja det där med båt det är en prioriteringsfråga.
Min a-slup kostar om året med försäkring,båtplats och underhåll ca 15000kr.
Bränslet tillkommer men hon drar ju inget när hon ligger stilla :) .
En nyare bil kostar väl betydligt mer med service,skatt,försäkring och ev lån samt värdeminskning.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: A-slupar

Post by kapstans »

I mitt tycke är ett fartyg en riktig prioritering. Alandia är ett väldigt bra försäkringsbolag utan tjafs när det händer något. Det är tråkigt dock att yrkesförflutet skall likställas med spetälska. Det finns ju väldigt många fina fartyg som underhålles, har värme under vinter etc.
15.000/ år är ju riktigt biligt. Hade det varit ett yrkesdito så skulle det knappt vara startavgiften.
Hur många av A-sluparna har original maskinen monterad? Är det ens någon tro...
Försvarsmakten sparade garanterat inte en spänn och så länge materiel är i deras ägo hålls det ofta i skick vilket borgar för ett långt liv efter yrkeskarriären.
Fredrik Ahlman
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: A-slupar

Post by m/s munter »

Ursprungligen satt det tändkulemotorer, 2 och 4 cylindrar. även bensinare med gengas fanns under kriget. men de byttes under 50talet till MD 96 i de flesta fallen.
min sitter kvar ännu. en gråmålad typ A tillverk nr 297.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: A-slupar

Post by kapstans »

Dessa VP 96:or är nära outslitliga, fantastisk kvalitet och en riktigt god bränsleekonomi. Har själv bara goda erfarenheter av Volvos marin motorer 96/100/120 de bara går och går.
Det hade iofs varit rätt kul med tändkula även gengas bara för att kika på :D
Fredrik Ahlman
Post Reply