m/s Sappemeer...

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Jevemo
Posts: 36
Joined: 10 Dec 2006, 15:04
Location: Brastad (Lysekil)

m/s Sappemeer...

Post by Jevemo »

Nån därute som kan nåt om m/s Sappemeer som förliste nånstans vid Huvudskär i slutet av 60-talet?
Ser gärna en bild av henne om det finns nån.
__________________________

Bosse Jevemo
edenfeldt
Posts: 18
Joined: 16 Jan 2006, 14:29
Contact:

Ligger straxt utanför Biskobsön...

Post by edenfeldt »

Här är hon när hon flöt, även två bilder på systerfartyg som enlig uppgift fortfarande flyter.
Attachments
Sappemeer
Sappemeer
163820051118024948.jpg (14.77 KiB) Viewed 9237 times
163820060316153636.jpg
163820060316153636.jpg (96.37 KiB) Viewed 9237 times
Solklint
Solklint
163820060906035427.jpg (32.63 KiB) Viewed 9237 times
User avatar
Jevemo
Posts: 36
Joined: 10 Dec 2006, 15:04
Location: Brastad (Lysekil)

Post by Jevemo »

Tack så mycket!
Hade en diskussion med en sportdykande bekant om henne.

Men...? Lissa och Solklint är väl samma skuta?
__________________________

Bosse Jevemo
ben
Posts: 108
Joined: 20 Feb 2006, 21:15
Location: goutum, holland

Post by ben »

Jevemo, the Solklint and the Lissa are the same vessel. The Sappemeer was built in 1961 by shipyard Niestern, Delfzijl, yardnr. 257 for Dutch account and in 4-1965 sold to Sören Nilsson, Skärhamn. Grounded 7-11-1969 six miles north east of Huvudskar. The ship subsequently broke in two and sank. Here she she is under Swedish flag:

Image
Photo: ©Tomas Johannesson.
edenfeldt
Posts: 18
Joined: 16 Jan 2006, 14:29
Contact:

Post by edenfeldt »

Dykt henne många gånger och hon är fortfarande i fint skick för att ha legat på botten så länge. Hon ligger ganska grunt med ett bottendjup på 23 meter så sjön och hävningarna har hjälpt till att slita bort det som en gång var bryggan, nu är det bara stomen kvar samt att hon är ganska redigt plundrad. Till och med proppen är borta på henne. Lasten är kvar och verkar orörd, det är ju kalkstenssingel. Visste inte att Lissa och Solklint var samma, tack för informationen

Förstår faktiskt inte varför man inet bärgade henne med tanke på att djupet är så ringa och att hon inte var så gammal vid förlisningen. Samt att området har bra bottenförhållanden. Det har varit och är ett mycket poppis dykmål i skärgården.
User avatar
Jevemo
Posts: 36
Joined: 10 Dec 2006, 15:04
Location: Brastad (Lysekil)

Thanks...

Post by Jevemo »

Thank you very much for you info!
I had no idea that Solklint/Lissa have had a sister under Swedish flag.
__________________________

Bosse Jevemo
User avatar
Jevemo
Posts: 36
Joined: 10 Dec 2006, 15:04
Location: Brastad (Lysekil)

Post by Jevemo »

Jag har förstått att hon är väldigt populär som dykmål.
Hon gick väck några år innan jag blev intresserad av båtar så jag har missat henne totalt.

Jag hade som sagt ingen aning att det fanns en syster till Solklint under Svensk flagg. Jag antar/hoppas att besättningen klarade sig alright när hon gick ner.

Solklint/Lissa kände jag väl till. Har legat ihop med henne många gånger ex.vis under Raps-säsongen i Karlshamn.
Har förstått att hon blev dykfartyg i varmare vatten.
__________________________

Bosse Jevemo
edenfeldt
Posts: 18
Joined: 16 Jan 2006, 14:29
Contact:

Post by edenfeldt »

Alla klarade sig, min morfar var ute på räddningsuppdrag den natten hon sjönk och alla räddades senare under morgontimmarna. Släkten finns ute i skärgården och även jag är upvuxen straxt innanför hennes förlisningsplats. Hon gick ned under den välkännda höststormen 69. Många fartyg gick under den hösten.

Senare var även morfar och min mor ute och letade efter henne men kom några timmar efter han som hittade henne vilket var Svenne Johansson. Hon döks första gången tidig vår 70 så hon var inte borta så länge :)
edenfeldt
Posts: 18
Joined: 16 Jan 2006, 14:29
Contact:

Post by edenfeldt »

Hon är för övrigt inte i två delar utan ligger hel på botten, enda synliga skadan är i fören där hon gick på.
TUBBE
Posts: 9
Joined: 31 Oct 2006, 20:04
Location: Skärhamn

Post by TUBBE »

Det fanns åtminstone två systerfartyg till:


M/S "VINGAREN" från Skärhamn.
på sin tid nog ännu mera känd än Solklint.
Under sin skärhamnstid var hon ett av svensk handelsflottas mest välhållna och välskötta fartyg.

Leveransfoto:

Image



Som fiskefartyg i Auckland:

Image


På gamla dar blev damen filmstjärna nere i Nya Zeeland. Ombyggd för filmen "King Kong":

Image

Image


det andra systerfartyget är:

"JOHN-V" från Rotterdam
Lite info:
"The John-V lasted for 31 years under the same name & owner ! She was the last traditional (in original condition) coaster sailing the Dutch flag, when sold in 1988. Today still finding her way in the Caribbean, under the name John-W."

Notera att detta fartyg har den extra aktre masten som även "Sappemeer" hade. Men ej "Vingaren" eller "Solklint"

Image



MVH

Rolf Olsson, Skärhamn
Post Reply