SVANEFJORD

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Thomas Ö
Posts: 3
Joined: 07 Jun 2010, 18:48

Re: SVANEFJORD

Post by Thomas Ö »

Image
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Re: SVANEFJORD

Post by Borgholm »

Välkommen till forumet Thomas Ö!
- Och vilken underbar bild du gör entré med! :D :D :D
När är bilden tagen ?
Mvh Fredrik
ÖLANDS JÄRNVÄGAR & SKUTOR:
http://www.olandsjarnvag.se
Thomas Ö
Posts: 3
Joined: 07 Jun 2010, 18:48

Re: SVANEFJORD

Post by Thomas Ö »

Hejsan och tack så mycket.
Bilden är någon gång från 90-talet, har exakt datum skulle jag tro i mitt album men har inte det hos mig just nu så jag kan säga det, men återkommer med det.
Kanske runt 94, bilden är tagen i Sjötorp dit Svanefjord kördes ner efter att ha legat ett tag vid Hajstorp i Göta kanal. Så småningom hamnade hon åter i Hajstorp och låg väl där ett år ungefär. Det fanns väl lite ideér från kanalbolaget att göra om henne till vandrarhem men så blev inte. Så försvann hon och jag såg henne i en dokumentär på tv och där tyckte jag mig se att hon såg väldigt trött och sliten ut och när man nu sett dessa bilder så är det otäckt att se henne.

På min bild här gör hon sälsskap med en liten passagerarbåt som heter Lindön och den går ju numera på östgötasidan av kanalen vid Söderköping. Bakom Svanefjord ligger en bogserare vill jag minnas att det var, den hette Iggesund och den hade hamnat i Sjötorp där några började att bygga om henne till en bostad. Hon fick ett mycket fult överbygge.
vraket
Posts: 12
Joined: 08 Sep 2008, 12:15
Location: Göteborg

Re: SVANEFJORD

Post by vraket »

User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: SVANEFJORD

Post by Skepparättling »

Rykande färsk annons..

Hoppas någon/några med mer pengar än vett köper henne...
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: SVANEFJORD

Post by Fredrik »

Nu har hon kommit ut på Blocket i alla fall om nu någon var intresserad. Enligt annonsen var tydligen allt utrivet men maskinerna satt åtminstone kvar, vilket ju som vanligt är trist för någon som vill renovera det ursprungliga. Troligen en påbörjad renovering till bobåt som kommit av sig.

http://www.blocket.se/stockholm/Lastfar ... ?ca=18&w=3
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: SVANEFJORD

Post by Arne Balderud »

Jag var och tittade på henne för ca 5-6 år sen som spekulant. Då var all inrednig urriven, trävirket i bryggvingar och stor del av styrhytt fullständigt slut. Båtdäck helt slut, maskinrum inkl. maskiner o remdrift till prop.anläggning stod under oljigt vatten.Lastrumsdurk var slut ock det som syntes under (spant mm.) gav iaf mej mardrömmar. Att renovera henne är ett gigantiskt jobb som fodrar enorma summor pengar och arbetstimmar ska vi inte nämna ens. Jättesynd tycker jag som vet att hon har varit ett välskött fartyg väl värt att rädda. Men som en annan Arne nämde här så har alla fartyg ett slut och frågan är om inte Svanefjord tyvärr närmar sej det slutet.
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: SVANEFJORD

Post by Fredrik »

Trist men när ett fartyg når vägskälet och inte säljaren förstår att det inte är mycket kvar att rädda. Exempelvis Seaside´s fall så är slutet inte långt borta.

Om priset varit ett symboliskt sådant. Max skrotvärdet på sin höjd.
Ja då har nog även entusiaster en chans iallafall, förutsatt att objektet säljs till någon med ett ordentligt kapital och ett rimligt mål.
Kotten
Posts: 4
Joined: 20 Aug 2006, 00:14
Location: Göteborg

Re: SVANEFJORD

Post by Kotten »

Ojojoj. Detta är en båt som har stor del i mitt fartygsintresse. På nittiotalet när hon låg i Hajstorp var jag som slussvakt ofta och spanade på henne. Det var Kanalbolagets idé om att göra om henne till vandrarhem som verkligen tog skruv i min drömmarskalle. Dock ska sägas att hon redan då började visa tecken på behov av omsorg.

Enligt en tidigare ägare som numera driver färgbutik i Göteborg är intryckningen i bottnen orsakad av gång i hårt väder med last av grus. Detta ska ha varit i samband med bygget av Torsöbron, alltså 1992 eller -93. Han som berättade detta hade varit ägare på sjuttiotalet om jag minns rätt.

Om det bara varit färg och utriven inredning som var problemet skulle jag varit intresserad, men om nu spanten börjar bli dåliga och motorerna stått under vatten är det nog för stort för mig på denna sida Lottovinsten. Dessutom har jag ändå att göra: http://posidonken.wordpress.com/
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: SVANEFJORD

Post by Skepparättling »

Askersunds kommun med då varande kultur och fritidschefen var också inne på iden att göra vandrarhem av henne.

Men nu är det annat styre :(
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: SVANEFJORD

Post by tugtrafik »

Är Svanefjord såld?
Den har försvunnit från Blocket
:?:
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: SVANEFJORD

Post by Arne Balderud »

Tror inte hon blir såld för det priset, annonsen är nog borta på grund av ålder.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: SVANEFJORD

Post by Skepparättling »

Blocket ligger väl annonserna 3 mån?
I så fall borde den inte försvunnit av ålder förrän i början av September.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: SVANEFJORD

Post by Jan Schönemann »

Hon är till salu på Annonsbörsen + ytterligare några sidor för 250.000:-. (Jag tänker inte köpa tillbaka henne)
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Re: SVANEFJORD

Post by Lars Johnson »

Artikel i Länstidningen på luciadagen
http://lt.se/nyheter/1.1471306-spok-skeppet-ska-bort
//Lasse
Post Reply