SVANEFJORD

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Christer Samuelsson
Posts: 81
Joined: 19 Jun 2005, 20:24

Re: SVANEFJORD

Post by Christer Samuelsson »

Nytagen bild på Svanefjord liggande vid kajen på Oaxen i fredags den 23 november.Dåligt ljus lite kornig bild:

Image

Christer
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: SVANEFJORD

Post by Jan Schönemann »

Det är en sorglig syn att se mitt fd. fartyg förfalla mer och mer. Hon ser ut att ligga väldigt lågt med aktern, tar nog in vatten gemon propellerhylsan. Dessutom ser det ut som styrhyttsdörren är borta/öppen.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: SVANEFJORD

Post by kapstans »

Usch vilken syn, trist att en gång välskött fartyg får lov att förfalla på det viset. Känns mer och mer som om hon på sikt kommer att sjunka på plats. Trist med ägare som inte tar hand om sina fartyg. Kanske en sprucken dröm? :cry:
Fredrik Ahlman
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Re: SVANEFJORD

Post by Borgholm »

Det var ett år sedan som "hon ska bogseras bort"
mycket tråkigt att ingenting händer, ägaren lär nog aldrig få sina begärda 250 000:- iallafall... :?

http://lt.se/nyheter/1.1471306-spok-skeppet-ska-bort
Mvh Fredrik
ÖLANDS JÄRNVÄGAR & SKUTOR:
http://www.olandsjarnvag.se
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: SVANEFJORD

Post by kapstans »

Faktum är att skrotpriset är rätt så högt idag. Men då skall ju båten komma till skrotvarvet också. Och som det ser ut nu så verkar ju just inget ske. Vore ju roligast om någon tog och restaurerade henne även om kostnaden kan bli hög.
Fredrik Ahlman
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: SVANEFJORD

Post by Fredrik »

Någon som hört eller sett något om Svanefjord?
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: SVANEFJORD

Post by Jan Schönemann »

Den 26 januari 2017 bogserades Svanefjord av J.A.Enhörning genom Södertälje Kanal mot Stockholm. Hon ligger nu längst in i Bällstaviken under upphuggning avmastad och med borttagen styrhytt. Sic transic.......
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: SVANEFJORD

Post by Knut Klinghjert »

SVANEFJORD verkar nu ha hamnat på en pråm.
Attachments
16601927_10154394057230847_5545162127151869737_o.jpg
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: SVANEFJORD

Post by m/s munter »

Det måste vara en hemsk känsla att se sitt fd fartyg slaktas.. En bil är något annat.. De är förbrukningsvara..

:cry:
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: SVANEFJORD

Post by kapstans »

Trist att det slutade i upphuggning men det var nog enda kostnadsmässigt realistiska. Men man kan känna synd att hon inte räddades i tid.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: SVANEFJORD

Post by imar »

Vi är nog många som tycker så. Under de senaste åren har jag börjat fundera över hur det blir i framtiden med alla museer och bevarade lämningar från tidigare generationer. Kommer våra efterkommande att vara beredda att betala vad det kostar för att bevara. De har ju så mycket annat att lägga pengarna på. Museerna blir fler och fler och arkeologiska utgrävningar blir fler och fler och gamla skutor som drivs med offentligt stöd blir fler och fler. (Bara för att nämna några områden) Jag ser framför mig att någonstans kommer det att brista. Alternativt behöver skatterna höjas. Missförstå mig inte, jag tycker att vi behöver dessa länkar till vår historia.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: SVANEFJORD

Post by m/s munter »

Jag som dagligen jobbar med museer, länsstyrelser, hembygdsföreningar och kulturhistoriska objekt ser detta hända. Allting har sin tid, allt omkring oss är sinuskurva. Inget är linjärt, särskilt inte intressen. Varje generation har sin passion. museernas uppdrag är att se till att det finns en kontinuitet i att bevara, visaupp det förflutna. De står nu inför en monsteruppgift, att bevara vår samtid och alla miljoners prylar som annars går framtidens generationer till spillo. Det kommer sluka än mer resurser. Kulturarv är ju inte bara mysigt, det är ju oxo miljöförstörande industriminnen, eländiga arbetsfhållanden och vår tids överkonsumerande. Allt detta är viktiga ingredienser att minnas..

Själv har ja vigt livet åt att bevara, upptäcka och förstå äldre tiders byggnader o tekniska prylar. Det viktiga är att inte bara hålla det för sigsjälv, utan att inspirera och sprida kunskap om det för att skapa ringar på vattnet. Ja vet att det fungerar, och det är väl det som driver mig vidare.
Traditionsbararna.se under på gång fliken, kan ni se smakprov på detta.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: SVANEFJORD

Post by kapstans »

Ja man kan ju undra hur länge ett skepp går att bevara, det är ju klart att man kan byta plåt undan för undan men till slut blir ju inget original. I Sverige är vi ganska dåliga på att bevara det viktiga sjöfartsarvet tycker jag nog jämfört med tex Norge. Jo det finns ju naturligtvis många mindre museer och föreningar som håller ångan uppe på ett förtjänstfullt vis men just att bevara äldre fartyg. Vidare tycker jag att man avsätter alldeles för lite pengar till K-märkta fartygen. Nog borde man värdesätta bevarandet högre än den spottstyver som avsätts idag.

Samtidigt kan man fundera över vilken tids fartyg som kommer intressera dem i framtiden, är det segelfartyg, ångfartyg eller förskjuts intresset framåt mot 40-50 -60 talets fartyg för nästa generation? Kan intresset för olika tidsåldersfartyg variera över tid?

Kultur måste få lov att kosta. Sjöfarten är ju ett kulturarv men naturligtvis inom rimlig kostnadsgräns. På något vis kan ju museum bidra till att tidigt väcka ett intresse för unga att välja sjöfartsbanan samtidigt som det ger äldre generationen en möjlighet att vara nostalgisk.
Fredrik Ahlman
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: SVANEFJORD

Post by zoroaster »

På den krokiga arbetsbana jag haft genom åren har jag arbetat på ett av våra största muséer. Som chef för "magasin och transporter". En skara av intendenter med olika inriktningar samlade in föremål. Och sedan skulle jag hitta något ställe att hämta hem , förvara och sköta om prylen eller prylarna. Och deras intresse för att bevara för eftervärlden är ju ett värdefull inslag. En del saker donerads och då sitter muséet fast med saken och kan inte göra sig av med den endast tex låna ut.
Vi hade tex en kyrkbåt från dalarna i samlingen som upptog stor plats, tack och lov att inte Svanefjord kom in, denna kyrkbåt lyckades vi få en hembygdsförening att ta hand om och sköta. Men bara till låns.
Och som ni skriver så är pengar ett skriande problem. Min chef hade ordspråket ; Tid har vi gått om men pengar har vi ont om; Och det var nog så riktigt. Många muséer går in för att fotografera och digitalisera, men detta i all ära går ju inte upp mot att få se sakerna i verkligheten. Ta tex Vasa vilken publikmagnet.
Och allt som samlas ska ju som jag skrev skötas till eftervärldens forskning och upplevelser. Och allt tex järn vill ju tillbaka till sitt ursprung.
Hade en släkting som var en stor affärsman och han tyckte vi var korkade som inte hyrde ut saker ur samlingarna.
För att ni skall förståviden av föremål i detta museums samlingar så fanns allt från knappnålar till bilar och som nämnts kyrkbåtar och hus.
Och när man genom åren åkt förbi och även stannat och kollat in Svanefjord så tycker jag hon klarat sig förvånansvärt bra genom åren och sorgligt att det slutade så här
D
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: SVANEFJORD

Post by Knut Klinghjert »

zoroaster wrote:Och när man genom åren åkt förbi och även stannat och kollat in Svanefjord så tycker jag hon klarat sig förvånansvärt bra genom åren och sorgligt att det slutade så härD
Hon var väl byggd vid Thorskogs varv? Dom båtarna går inte av för hackor!
Post Reply