Aila

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Post by Borgholm »

Hu ja, om någon, någon gång får för sig att ta hand om henne till ett bättre öde får man hoppas att hon blir befriad från den gräsliga överbyggnaden...! :?
Åke S
Posts: 50
Joined: 17 Dec 2005, 18:48
Location: Karlstadad

Post by Åke S »

User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Karlsson kommenterar i Nya Wermlands tidning nätupplagan:
http://www.nwt.se/ArticlePages/200805/1 ... 13.dbp.asp

Sicken j...a fars.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Åke S
Posts: 50
Joined: 17 Dec 2005, 18:48
Location: Karlstadad

Post by Åke S »

"Fars" är ett understatement!
Shipwright
Posts: 52
Joined: 24 Nov 2007, 11:21
Location: Stockholm

Post by Shipwright »

Kul det här, det verkar som om vi har fått en skvätt internationelltvatten mitt i vår största insjö.
I den skvätten ligger ett problem som ingen av de kringliggande länderna ( komunerna) vill beröras av.
Man kanske kan utropa en ny republik eller sända oanständiga tv program eller något annat kul därifrån, kanske rent av börja sälja tax-free eller skapa ett skatteparadis vad vet jag?
:D :D
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Intressant situation egentligen. Karlsson får betala vite om han inte flyttar skrotet som ingen vill flytta ocH ingen tar emot. Han får inte flytta den förrän en besiktning har gjorts. Och som jag bedömmer det så blir en botten besiktning svår när hon står på grund... och hon får inte flyttas... och ingen vill ha henne... :? Ett fall för Joe Labero kanske: Simsalabim
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

JA det är rätt underhållande men samtidigt sorgligt.

Man undrar hur det gått ifall hon sålts innan hon "sjönk" vid kaj.

Vet inte ifall det är VM i pajkastning eller i att leka struts.
Alla verkar gömma huvudet i sanden. Hotet om vite börjar gälla från att ägaren fått posten.
Och den lär han väl inte hämta (skulle inte jag göra), när man i pressen kan läsa vad som står i den. :roll:

Lidköpingsnytt:
http://www.lidkopingsnytt.nu/_00aarticle08/2215.asp
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Post by Kent Olsson »

Enligt vad man läst så säger kustbevakningen att det inte är "deras bord" då det inte finns någon motor och därmed ingen olja som kan komma ut om hon sjunker. Enligt vad jag hört sitter det dock en Cummins v12 monterad i maskinrummet. Tidigare i tråden här så läste jag att det suttit en scania v8 i henne. Någon som vet när cumminen kom i?
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

När den låg som restaurang i Karlstad så satt cumminsmotorn med backslag monterat. Man försökte även att få henne körbar men instalationen var väl inte utförd riktigt som den borde för det var så mycket vibrationer så det blev ringar på vattnet när de låg vid kaj och körde maskin!
Och jag håller med om att hela situationen egentligen är sorglig, slutar förmodligen med att hon blir läck o sjunker där hon ligger. Det behövs väl egentligen bara ett ordentligt blåsväder från rätt håll så är det färdigt.
Sen kan fajten börja om vems felet är och vem som ska bärga vraket....
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

har lösningen!!!

Post by m/s munter »

Vårt kära flygvapen! F7 såtenäs kan ju alltid ladda fullt och öva sjömål :twisted:
en lågsniff förbi pålgrund och sen öppna bombluckorna.. sen finns skutan i flera kommuner och problemet delas lika!!
annars gillar jag förslaget med en dockusåpa!! "vraket" skeppsbrutna stabor och några storbystade brudar som ska "överleva" :o
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Post by Borgholm »

Ja de storbystade brudarna skulle säkert kunna hålla henne flytande...!
:D :D :D
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

:? Är det någon internationell titel på programmet typ "Bimbobay". Det borde ju då finnas gott om silikon att trycka in i läckande nitskarvar :roll:

10 frågor kräver 10 svar, ägaren undrar vad som krävs för att han ska få kaj plats i Karlstad.
Skulle tro att det underlättar att plocka rent efter sig innan man släpar dit mer. :? :shock:
http://www.vf.se/Nyheter/Karlstad/2008/ ... t-fel.aspx

"Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är felfri som jag" :mrgreen:
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

"Ur Kurs"

Post by Skepparättling »

Håller mig till den ursprungliga tråden.

Direkt från kammar:n:

Alla är inte lika våghalsiga som "offshore"!
Bloms Bogsertjänst skyr Aila.
Hr Blom kan ju ha fel han menar att ingen vill ha med Aila att göra, men det är ju tydligen fel......

http://www.vf.se/Nyheter/Allman/2008/Ma ... 15023.aspx

Synd föresten om Ailas ägare som hade med sig dubbelt av allt. Utom det han verkligen skulle behövt, ytterligare en bogserbåt.

Uppfattningen om nödhamn är ett vitt begrepp....
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3 ... ik_1149508

Ordet hamn har för mig betydelsen skyddad förtöjningsplats

Som tidigare " det är inte lätt att vara ödmjuk........." :wink:
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Lite rörliga bilder från den 23 maj......

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3 ... pos=rubrik

Och Karlstad håller fast vid inslagen väg 26 maj:
http://www.sr.se/cgi-bin/varmland/nyhet ... el=2094825
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Riggmaster
Posts: 92
Joined: 22 Dec 2005, 21:13
Location: Grödinge

Ja Vad säger man?

Post by Riggmaster »

Ja Vad säger man?
Jo, Du (lennart) glömmde en del innan Du tog över ansvaret av Det så kallade fartyget.
För Några tiotal år sedan såg alltid Grekerna till att ha försäkrat.
Så att Någon kunde betala De yttersta kostnaderna.
För det Naturliga Haveriet som Då och Då inträffar.
Du borde ta en resa neröver till medelhavet, kanske Det finns Någon kurs för detta och Ditt betende.:twisted:
Post Reply