Aila

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Post by Kent Olsson »

Ja det är ganska sorgligt att ingen tar tag i problemet. Det verkar som om myndigheterna bara går och väntar att hon ska sjunka. Vem som då får bekosta en bärgning om hon anses som nedskräpming kan man ju undra.
Det lär i alla fall kosta mångdubbelt mot vad det kostar att flytta henne till en skyddad plats medans hon flyter.
Att kustbevakningen anser att det är egenmäktigt förfarande kan jag inte förstå. Ett övergivet fartyg som driver vind för våg får man väl bärga för att sen begära bärgarlön?
Jag undrar även om inte den/de som förtöjde skutan på Trädgårdsholmen också har anvaret för henne?
Attachments
Img_2284b.jpg
Img_2284b.jpg (45.99 KiB) Viewed 16839 times
Riggmaster
Posts: 92
Joined: 22 Dec 2005, 21:13
Location: Grödinge

Hoppas att detta kommer fram!

Post by Riggmaster »

Det visar fel ibland
men här finns förklaringar till Vrak och Bärgarlön.

http://www.juridicum.su.se/transport/Fo ... r/vrak.htm
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Post by Kent Olsson »

Intressant artikel, men den motsäger inte det jag nyss hävdade.

"Finns ingen befälhavare ombord på det nödställda fartyget kan det bärgas utan vidare. Om fartyget inte är i omedelbar fara, kan det vara annorlunda."

"Ett flytande fartyg är "övergivet" om det är lämnat vind för våg. Ett sjunket eller strandat fartyg är övergivet om ägaren inte markerat besittning av det."
Shipwright
Posts: 52
Joined: 24 Nov 2007, 11:21
Location: Stockholm

Post by Shipwright »

Spännande frågor.....

Vad händer om ex. kustbevakningen anser att fartyget är vind för våg eller något annat som gör att det är möjligt att bärga det utan att det anses som egenmäktigt förfarande, kommer då de (kustbevakningen) att hitta en plats att förtöja fartyget på eller kommer pajkastningen att fortsätta nu med kustbevakningen som måltavla ?
Eller kan de i makt av myndighet förtöja fartyget på en säker valfri plats och sedan lämna över ansvaret till ägaren alternativt skrota det på ägarens bekostnad ?
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Post by Kent Olsson »

User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

första blåsten på länge

Post by Skepparättling »

Ruskigt tyst om utvecklingen, får se ifall det här blåsvädret kan sätta fart på skriverierna......
Här vid Vättern friskar det i från Sydväst, såg på SMHI att det var ungefär samma förhållanden på Vänern.

Men det var väl ostligt som hon låg utsatt för?
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

skutskrället

Post by m/s munter »

senaste info är att den har slagsida pga lägre vatten.. men den har ej gått hål på... än. så nu lär den ju inte blåsa av grundet. eftersom den väger 320 ton.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Post by Klas Andersson »

[img][img]http://inlinethumb28.webshots.com/5787/2449606050089411743S600x600Q85.jpg[/img][/img]

Den här bilden tog jag 1/6 ! tvivlar på att vattnet sjunkit ? däremot så har hon blåst upp mot ön tror jag !
tittar man in på styrbordsidan så är det vatten i nivå med sjön utanför ,
men det är nog inte så mycket som får plats eftersom det verkar vara betong i hela bottnen ? iallafall så är det nåt sorts kakelgolv inne i utrymmet som varit lastrum ,jag inbillar mig att det är lagt på Betongbarlasten ? så nog finns det läckor numera !!

Det syntes även en rejäl murad öppen spis där inne och en bardisk !
så det går fortfarande bra att dra igång tidigade verksamhet !
lite lutning på golvet märker ju inte gästerna efter några öl ?

Jag körde upp nära styrbordsidan och kollade djupet , det är slät botten och 4 meter djupt precis bredvid ! så tippar hon av berget så blir hon liggande med hela babordsidan över ytan till att börja med - innan hon sjunker i leran , hon borde försvinna ner efter ett tag precis som Tuntankern i närheten gjort inbillar jag mig !

Kikar man in akterut så Finns det faktist maskinen kvar !!
en knallgul CUMMINS ! borde inte varit några större problem att fått fart på den även om den var dränkt förra vintern !
Det hade varit ett bättre alternativ än minibogserbåten tror jag !!
Mvh Klas
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

MAGI

Post by m/s munter »

ja du klas du kunde ju lägga en hjälpande hand på motorn och sen är det ju bara o rycka loss den... :oops: fast då får man nog kalla in alla sjöns båtar.. eller va tror du?
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Hur går det i blåsvädret, såg att det blåste 14 sekundmeter i förmiddags nere vid Pålgrunden visserligen västligt men ändå. Har alla myndigheter o berörda glömt Aila inför semestern tro?
Det slutar nog med att hon kantrar ut på djupet skulle jag tro.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Post by Klas Andersson »

Ja det vore märkligt om det inte hänt grejor i det här jäkla skitvädret !!!
så fort det lugnar sej så tar jag en tur till Lurö och kollar !
Mvh Klas
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Post by Kent Olsson »

Har varit och kollat idag (28/6),slagsidan har ökat och det är väl bara en tidsfråga innnan hon lägger sig på sidan. Fortfarande rör hon på sig i dyningen och vaaten nivån i skutan igger drygt metern under nivån på utsidan. Här en nytagen bild.
Attachments
Img_2680b.jpg
Img_2680b.jpg (59.43 KiB) Viewed 15491 times
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Post by Husum »

Gokväll, finaste sommar kvällen här. Jag måste få lägga mig i lite när det gäller denna båt, är det inte skadligt att låta henne gå förlorad, det måste väl finnas nån här i världen som kan rädda henne från att bli vrak. demontera överbyggnaden åtminstonde och ev. låta hon fortsätta sitt liv som pråm då, vackert skrov iallafall.
Ha det så bra i sommar nu alla på forumet, det kommer väl kanske inte att bli nå många inlägg här i sommar, vila sola och dricka öl, och emellan åt fixa och dona lite hemma och på min bogserbåt, som för övrigt börjar bli rätt hyfsad nu.
Vi hörs
Håkan Sundström
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Ja det är synd o skam att hon får ligga och sakta men säkert gå under.
Jag söker själv ett fartyg upp till Ailas storlek, har bland annat tittat på Svanefjord som det tyvärr var lite för mycket jobb på. Visserligen så är det oerhört mycket jobb oavsett vad men köper för gammalt fartyg, men ett krav har jag o det är ett friskt skrov. Ingen tycks kunna säga hur Ailas skrov egentligen är. Har nån något tips. Trellevarvet kanske vet.
Får nog ta en resa ner o kolla lite på henne nån dag.
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Post by Kent Olsson »

Av det man kunde se av skrovet på babordsidan så verkade det vara välmålat och ingen rost på det som varit under vattenlinjen. Hur det ser ut som legat och skavt mot botten vet man ju inte men hon kan ju inte ha några större läckor ännu.
Post Reply