MARIE WINGE

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Rautawaara
Posts: 29
Joined: 25 Feb 2006, 08:55
Location: ms UNTERELBE
Contact:

MARIE WINGE

Post by Rautawaara »

Denna torrlastare har legat en lång tid i Stockholm, redan sen slutet av 80 tal. Hon byggdes som MARIE SCHWINGE i Brake på C.Luhringsvarvet i Tyskland 1956. Senare hette hon NORDFAHRT och som CONNY med Gibraltarflagg kom hon till Stockholm och blev upplaggd. Hon hade väl maskinfel och sattes till salu. Omkring 1992 låg hon nymålad vid Finnbodavarvet med namnet MARIE WINGE och hemort i Tallinn. Några år senare hade namnet och hemorten dock målats över. Hon blev flyttad till Telegrafberget som ligger vid Stockholmsfarleden och såg ganska övergiven ut. Jag körde där förbi för ett par år sedan och nu hade hon blivit vitmålad och hade Svensk flagga i aktern, men fortfarande utan namn. En gång saktade jag ner och styrde brevid henne för att ta en närmare titt, och då kunde med kikare se in i henne genom fönsterventilen. Någon var tydligen ombord för det var belysning på och det var kväll, dessutom såg hon väldigt fin ut intill vad jag kunde se. Känner någon har i Forumet vad hon heter numera samt vem som äger henne och vad som skall ske med henne? Det ser ut som hon inte har maskin kvar för aktern tycks simma ganska lätt.
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Post by Magnus Wadell »

Här finns fartyget tidigare behandlat:
http://forum.fallrepet.se/viewtopic.php?t=62
Post Reply