ms BELLA ex Billerud III

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Rautawaara
Posts: 29
Joined: 25 Feb 2006, 08:55
Location: ms UNTERELBE
Contact:

ms BELLA ex Billerud III

Post by Rautawaara »

Hej,
denna lilla sandskuta f.d. svenska Billerudspråm (byggd Karlstad 1953) såldes tillbaka till Sverige från Åland vid 1996-7. Då på våren 97 såg jag henne ligga intill Djurgårdsvarvet helt svartmålad och utan namn. För övrigt hade hon kvar sin grävmaskin som hon hade haft redan under sin finska tid. Hon blev alltså köpt av nån svensk, men vem? Sedan hörde jag att hon seglades till Thailand för att användas som någotslags fisketransportfartyg?? Och att hon hade observerats i Vejle sommaren -97 på väg dit? Vet någon eventuellt mera? Var är hon nu och har nån foton på henne?

mvh
Jan
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Bella

Post by Arne Timmerling »

Hon blev såld till en skåning som jag vill minnas hette Claes och bodde i Brösarp. Jag tror att det var på våren 1998. Hon blev sedan såld till en friskus från södra Sverige som seglade ner henne till "Passifiken" och skulle transportera fisk. Hon byggdes om lite i Danmark och seglade sedan i väg. Det gick ett rykte om att pengarna sinade och maskinen rasade utanför Afrika så de riggade henne och seglade sista biten. Hon kom i alla fall fram.
Hon hade en gammal Scania DSI 11 som gick bra när hon lämnade Sverige. Tidigare ägare på Åland, Berndt Christer Fredrickson, bytte enligt egen utsago en hel del plåt i henne och jag håller det inte för otroligt att hon flyter fortfarande.
Attachments
Bella på Djurgårdsvarvet
Bella på Djurgårdsvarvet
Rautawaara
Posts: 29
Joined: 25 Feb 2006, 08:55
Location: ms UNTERELBE
Contact:

Post by Rautawaara »

Tack Arne,

ja det var 1998 när jag såg henne i Stockholm och inte -97. Låter ju otroligt att ta sig en sådan resa med en liten skuta som hon är och utan barlast. Men om maskinen funkar så är det ju bara att köra....om int, nå ja...man får väl segla då!
mvh
Jan
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

Låter skumt att en DSI-11 skulle gett upp, det gör de aldrig, tro mig... det var säkert gjörja i tanken... :D
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Bella

Post by Arne Balderud »

Håller med, det går nästan inte att ta död på en DSI 11...
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

DSI 11

Post by Husum »

Hej, lägger mig i kommentarerna om scanian, ta ex en liten pråmdragare Martini som gick lite knackligt ett tag, den var vevaxeln av på, men brottytan låg så att svänghjulet följde med iallafall åt ett håll.
Håkan Sundström
Post Reply